2007
Fler förslag till samlingsstunden, januari 2007
Januari 2007


Fler förslag till samlingsstunden, januari 2007

Här följer fler förslag som Primärföreningens ledare kan använda tillsammans med samlingsstunden i det här numret av Liahona. För lektionen, anvisningarna och aktiviteten som hör samman med dessa förslag, se ”Var inte rädda” på sidorna LS4 och LS5 i Lilla stjärnan i det här numret.

  1. När jag ber stärker jag min tro på Jesus Kristus. Be en broder i församlingen eller grenen som biskopen eller grenspresidenten godkänt att klä sig i enkla kläder för att se ut som Joseph Smith och berätta om den första synen. (Se J S skrifter 2:5–20.) Be honom fokusera på hur Joseph Smith visade sin tro när han läste Jakob 1:5 och visste att han kunde ”be till Gud”. Be honom beskriva hur beslutsam Joseph Smith var när han gick ut i skogen för att få svar på sina frågor. Be pianisten stilla spela i bakgrunden ”O, hur skön var morgonstunden” (Psalmer, nr 14) eller en annan psalm om profeten medan gästen återger berättelsen. Be gästen bära sitt vittnesbörd om Joseph Smith och om bönens kraft. Låt barnen dela ut psalmböcker och sjung ”O, hur skön var morgonstunden”.

  2. Jag tror på Herren Jesus Kristus. Han hjälper mig hålla buden. Visa barnen ett senapsfrö. Gå runt så att alla barnen kan se hur litet det är. (Om det inte går att få tag på senapsfrön i ditt område kan du välja en annan sorts frö som växer till något stort, till exempel en äppelkärna som växer till ett träd.) Be barnen slå upp Lukas evangelium 17:5–6. Läs det tillsammans. Upprepa skriftstället genom att förklara att apostlarna ville öka sin tro. Jesus lärde dem att till och med en gnutta tro kan flytta ett stort träd. Äldste David B Haight (1906–2004) i de tolv apostlarnas kvorum sade: ”President Hinckley talar ofta med oss om att utveckla tron hos vårt folk. Att tro är ett resultat av att vi efterlever evangeliets principer, lever på det sätt vi borde.” (”Våra profeters tro”, Liahona, jan 2002, s 26) När vi håller buden ökar vi samtidigt vår tro. När vi ökar vår tro får vi en större önskan att hålla buden.

    Sjung ”Håll alla buden”. (Psalmer, nr 195) Ge varje barn papper och en penna eller kritor. Be barnen vika papprena så de får fyra delar. Be dem rita bilder på fyra bud som de kan hålla. (Se ”Rita och måla”, Undervisning: Den högsta kallelsen [2000], s 176.) Be pianisten spela flera primärsånger om bud, till exempel dop, bön, tionde och så vidare, för att ge dem idéer till teckningar. Låt barnen visa sina teckningar för varandra. Förklara hur deras tro kan hjälpa dem att lyda buden. Berätta om en egen erfarenhet när din tro på Herren hjälpte dig att lyda hans bud, och vittna om hans kärlek till dig.

  3. Sångpresentation: ”Jag går trofast i hans spår”, Liahona, feb 2003, s LS16; eller Jag ska följa honom i tro: Programförslag för samlingsstunderna och barnens medverkan på sakramentsmötet 2007, s 11. Förklara att sången ”Jag går trofast i hans spår” är en förteckning över några av välsignelserna som Gud ger oss. Skriv 1, 2, 3 och 4 på tavlan. (Du kanske vill presentera sången i två delar, och lära barnen en vers per vecka. Skriv alla fyra numren på tavlan, men undervisa bara om de två första välsignelserna under den första veckan.) Be barnen lyssna efter den första välsignelsen. Sjung ”Välsignad är jag av Herren Gud, som mig tidigt visat sitt ord”, och sjung sedan ”la, la” genom resten av sången. När barnen svarar skriver du in ”Guds ord” efter ettan på tavlan. Be barnen sjunga orden till välsignelsen tillsammans med dig och sedan sjunga ”la, la” under resten av sången, precis som du gjorde. Följ samma mönster för ”Av honom fick jag min enkla tro”. Förklara att delen de sjungit” la, la” till berättar mer om välsignelsen. När du undervisar om resten av raderna ber du barnen lyssna efter ord som rim-mar (tro/ro; får/spår) i de olika delarna. Berätta för barnen hur tacksam du är för alla välsignelser vår himmelske Fader skänkt dig. Vittna om Guds kärlek och om hur viktigt det är att följa honom i tro.

Skriv ut