2007
Innoittavia ajatuksia
Helmikuu 2007


Ensimmäisen presidenttikunnan sanoma

Innoittavia ajatuksia

Kuva

Todistus

”Haluan esittää teille todistukseni. Tiedän, että Jumala, meidän iankaikkinen Isämme, elää, että Hän on maailmankaikkeuden suuri johtaja ja että me olemme Hänen lapsiaan ja että jollakin tavoin Hän kuulee lastensa rukoukset ja vastaa niihin. Haluan teidän tietävän, että minä tiedän, että Jeesus on Kristus, elävän Jumalan Poika, että Hän jätti kuninkaallisen kotinsa korkeudessa ja tuli alas ihmisten keskuuteen – ihmisten vihaamaksi ja solvaamaksi – ja että Hän kulki ympäri maata tehden hyvää [ks. Ap. t. 10:38]. Hänet ristiinnaulittiin ihmisten vihan vuoksi. Hän nousi kolmantena päivänä – ’esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet’ (1. Kor. 15:20). Haluan teidän tietävän, että Isä ja Poika ilmestyivät nuorelle Joseph Smithille ja panivat alulle tämän ihmeellisen taloudenhoitokauden – koko maailmanhistorian suurenmoisimman taloudenhoitokauden.” (Jäsenten kokous Soulissa Etelä-Koreassa 31. heinäkuuta 2005.)

Hänen uhrinsa meidän edestämme

”Olen syvästi kiitollinen Jeesuksen Kristuksen evankeliumista, todistuksesta Vapahtajan sovitustyöstä. Uskon siihen koko sydämestäni ja elän sitä varten ja todistan siitä tänä päivänä. Kaikista ihmiskunnan historian tapahtumista yksikään toinen ei merkitykseltään ja seurauksiltaan vedä vertoja Vapahtajan sovitustyölle. Jumalalle kiitos Hänen kallisarvoisen Poikansa lahjasta – Pojan, jolle me kaikki olemme kiitollisuudenvelassa Hänen uhristaan meidän edestämme.” (Jäsenten kokous Kööpenhaminassa Tanskassa 22. toukokuuta 2004.)

Jeesuksen Kristuksen jumalallinen tehtävä

”Me olemme suuri perhe, jota sitoo yhteen ykseys rakkaudessa ja uskossa. Meitä on siunattu suuresti kansana ja yksilöinä. Kannamme sydämessämme lujaa ja järkähtämätöntä vakaumusta Herran Jeesuksen Kristuksen jumalallisesta tehtävästä.

Hän oli Vanhan testamentin suuri Jehova, Luoja, joka Isänsä ohjauksessa teki kaiken, ja ’mikään, mikä on syntynyt, ei ole syntynyt ilman häntä’ (Joh. 1:3). Hän oli luvattu Messias, joka tuli ja jonka siipien alla me parannumme (ks. Mal. 3:20). Hän oli ihmetekojen tekijä, suuri parantaja, ylösnousemus ja elämä. Hän on ainoa nimi taivaan alla, jossa me voimme pelastua [ks. Ap. t. 4:12]. – –

Hän tuli iankaikkisen Isänsä lahjana. Sillä ’Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän’ (Joh. 3:16).

Hän alentui jättämään valtaistuimensa korkeudessa ja tulemaan maan päälle syntyäkseen tallissa miehitetyssä maassa. Hän vaelsi Palestiinan pölyisiä teitä parantaen sairaita, opettaen oppia, siunaten kaikkia, jotka ottivat Hänet vastaan. – –

Paikassa, jota kutsutaan Pääkalloksi, Hän antoi henkensä meidän jokaisen edestä. Se on suurin lahja, minkä kukaan meistä voi koskaan saada. Se on ylösnousemuksen ja iankaikkisen elämän lahja [ks. OL 14:7].

Me kunnioitamme Hänen syntymäänsä, mutta ilman Hänen kuolemaansa tuo syntymä olisi ollut vain yksi syntymä muiden joukossa. Juuri lunastus, jonka Hän suoritti Getsemanen puutarhassa ja Golgatan ristillä, teki Hänen lahjastaan kuolemattoman, maailmanlaajuisen ja ikuisen. Hän sai aikaan koko ihmiskunnan syntien suuren sovituksen. Hän on ylösnousemus ja elämä, esikoinen ’niiden joukosta jotka ovat kuolleet’ (1. Kor. 15:20). Hänen ansiostaan kaikki ihmiset nousevat haudasta.

Me rakastamme Häntä. Me kunnioitamme Häntä. Me kiitämme Häntä. Me kumarramme Häntä. Hän on tehnyt jokaisen meidän puolesta ja koko ihmiskunnan puolesta sellaista, mitä kukaan muu ei olisi voinut tehdä. Jumalalle kiitos Hänen rakkaan Poikansa – meidän Vapahtajamme, maailman Lunastajan, koko ihmiskunnan edestä uhratun virheettömän Karitsan – lahjasta.” (Lähetyssaarnaajien hartaustilaisuus Salt Lake Cityssä Utahissa USA:ssa 15. joulukuuta 2002.)

Olkaa todistajana

”Ajattelen tänä iltana sitä suurenmoista tilannetta, kun Paavali kuvailee, mitä hän koki tiellä Damaskokseen. Hän näki valon taivaasta ja kuuli äänen puhuvan hänelle. Ja hän kaatui maahan ja kysyi: ’Herra, kuka sinä olet?’

Ja Jeesus sanoi: ’Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle – – [tehdäkseni sinut] palvelijakseni ja todistajakseni – –

avaamaan heidän silmänsä ja saattamaan heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo.’ (Ap. t. 26:15–16, 18.)

Uskon, että sama käsky, jonka Herra antoi Paavalille, koskee meitä jokaista. Hän sanoo: ’Nouse jaloillesi. Minä olen ilmestynyt sinulle – – [tehdäkseni sinut] palvelijakseni ja todistajakseni.’

Teillä jokaisella on vastuullinen tehtävä todistaa Jeesuksen Kristuksen evankeliumin ikuisesta totuudesta. Teidän vastuullisena tehtävänänne on avata muiden silmät ja saattaa ’heidät pimeydestä valoon ja Saatanan vallasta Jumalan luo’.” (Jäsenten kokous Nairobissa Keniassa 4. elokuuta 2005.)

Meidän turvapaikkamme, meidän rauhamme

”Me elämme erittäin sekavia aikoja. Eteemme tulee hyvin vakavia ongelmia. Jotkut meistä kohtaavat sairautta, taloudellisia vaikeuksia, huolta ja murhetta monista asioista. Meidän turvapaikkamme, meidän rauhamme, meidän hyvinvointimme riippuvat siitä, kuljemmeko Herran tietä.” (Australian vaarnakonferenssin satelliittilähetys 12. helmikuuta 2005.)

Kelvollisia menemään temppeliin

”Haastan jokaisen isän ja aviomiehen pitämään huolta siitä, että hän on kelvollinen viemään vaimonsa ja lapsensa temppeliin. Koko tässä maailmassa ei ole mitään, mikä korvaisi sen. Se on suurenmoisin siunaus, mikä kenenkään avioparin osaksi voi tulla. Älkää lykätkö sitä. Jos teidän täytyy tehdä parannus, aloittakaa tänään ja tulkaa kelvollisiksi saamaan temppelisuositus.” (Jäsenten kokous Santiago de Chilessä Chilessä 11. maaliskuuta 2006.)

Esimerkki vanhurskaasta elämästä

”Meidät aletaan tuntea hyvänä kansana, ystävällisenä kansana, kansana, joka osoittaa rakkautta ja on halukas auttamaan ja siunaamaan kaikkia ympärillämme olevia. Taivas on meille suopea, ja meidän jokaisen kuuluu vastalahjana elää vanhurskaasti ja tehdä Herran tahto.” (Vaarnakonferenssi St. Georgessa Utahissa USA:ssa 27. helmikuuta 2005.)

Ryhdistäytykää

”Elämme saastan ja moraalittomuuden ja vaikeuksien maailmassa. Nouskaa sen yläpuolelle, ryhdistäytykää, jättäkää maailma taaksenne ja vaeltakaa niin kuin Herra haluaisi teidän vaeltavan. – –

Meillä on paljon annettavana. Ajatelkaapa vain, mitä meillä on annettavana. Muut ihmiset eivät ymmärrä Jumalan todellista luonnetta. Heitä sitoo yhä vanha 300-luvulta peräisin oleva Nikean uskontunnustus, jota en pysty ymmärtämään. Meillä on kuitenkin täydellinen tieto Jumalan luonteesta. Olemme saaneet sen profeetta Josephin ensimmäisen näyn kautta. Hän näki Jumalan. Hän kuuli Jumalan puhuvan. Hän näki Jumalan Pojan. Hän kuuli Hänen puhuvan, ja hän pystyi puhumaan Heille. Hänen mielessään ei ollut minkäänlaista epätietoisuutta Jumalan todellisesta luonteesta. Kuinka mahtava asia se onkaan. Pyhissä kirjoituksissa sanotaan: ’Ikuinen elämä on sitä, että he tuntevat sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen’ (Joh. 17:3).

Suurenmoinen ja ihmeellinen on se lahja, joka meillä on annettavana maailmalle – todellinen ymmärrys Jumalasta. Me olemme Hänen lapsiaan. Sillä ei ole merkitystä, mitä kansallisuutta olemme. Sillä ei ole merkitystä, missä olemme syntyneet. Sillä ei ole merkitystä, ovatko hiuksemme vaaleat vai tummat. Sillä ei ole merkitystä, minkä muotoiset silmämme ovat. Jokainen meistä on Jumalan lapsi. Hän on suuri maailmankaikkeuden Jumala, mutta Hän on myös meidän Isämme, jonka puoleen voimme kääntyä rukouksessa. Me tiedämme, minä tiedän, te tiedätte, että Hän kuulee meidän rukouksemme ja vastaa niihin. – – Kuinka ihmeellinen ja loistava asia se onkaan.” (Jäsenten kokous Vladivostokissa Venäjällä 31. heinäkuuta 2005.)

Saarnatkaa evankeliumia

”Menkää saarnaamaan tätä työtä. Ensimmäinen velvollisuus, joka annettiin tälle kirkolle, jo ennen kuin se järjestettiin, oli velvollisuus mennä opettamaan evankeliumia. Sitä velvollisuutta ei ole koskaan otettu pois. Se on ollut meillä aina siitä asti.” (Lähetyssaarnaajien kokous Columbiassa Etelä-Carolinassa USA:ssa 20. marraskuuta 2004.)

Tämä viimeinen taloudenhoitokausi

”Kuinka suurenmoista onkaan, että [Jumala] on hymyillyt suopeasti tänä viimeisenä taloudenhoitokautena, aikojen täyttymisen taloudenhoitokautena, jolloin Hän on palauttanut työnsä ja kaikki sen voimat, kaiken sen kirkkauden ja kaiken totuuden ja kaikkien aikaisempien taloudenhoitokausien kaiken valtuuden tänä suurena ja viimeisenä ajanjaksona. – –

Tiedän, että Jumala, meidän iankaikkinen Isämme, elää ja rakastaa meitä, että Jeesus on Hänen rakas Poikansa, meidän Lunastajamme, meidän Vapahtajamme, meidän Herramme, meidän Ystävämme, että Joseph Smith oli ja on profeetta, että tämä kirkko on tosi, että tämä on Heidän työtään, joka on palautettu maan päälle meidän siunaukseksemme ja onneksemme.” (Aluekonferenssi Salt Lake Cityssä Utahissa USA:ssa 4. toukokuuta 2003.)

Ajatuksia kotiopettajille

Tutkittuasi tätä sanomaa rukouksen hengessä esitä se käyttäen sellaista opetusmenetelmää, joka kannustaa kuulijoitasi osallistumaan. Seuraavassa on muutamia esimerkkejä:

  1. Pyydä jotakuta perheenjäsentä lukemaan ääneen kappale tai kaksi kustakin kolmesta ensimmäisestä osiosta, jotka kertovat Vapahtajasta. Pyydä perheenjäseniä kertomaan, mitä he ajattelevat Herrasta, Hänen uhristaan ja Hänen tehtävästään. Lausukaa myös oma todistuksenne.

  2. Lukekaa perheenjäsenten kanssa ne kohdat, jotka sisältävät presidentti Hinckleyn antaman haasteen. Pyydä perheenjäseniä kuuntelemaan tarkasti ja tunnistamaan jokainen profeetan antama haaste. Pyydä perhettä valitsemaan yksi haaste, jonka eteen he voivat työskennellä yhdessä.

  3. Näytä perheelle yhtä artikkeliin kuuluvaa kuvaa. Kysy heiltä, mitä kuvassa tapahtuu, miksi se on tärkeää ja mitä voimme oppia siitä. Lue kuvaan liittyvät presidentti Hinckleyn sanat. Päätä lausumalla oma todistuksesi.

Tulosta