2007
Spørsmål og svar
August 2007


Spørsmål og svar

«Hvordan skal jeg helligholde sabbatsdagen? Jeg har hatt fokus på ting jeg ikke kan gjøre. Hvordan gjør jeg den til en dag jeg ser frem til istedenfor til en dag da jeg ikke kan gjøre noe morsomt?»

  • Fokusér på det gode du kan gjøre.

  • Planlegg i god tid, så vil du begynne å se frem til sabbaten.

  • Hygg deg sammen med familien på søndagen.

  • Sabbatsdagen ble til for deg. Du vil bli velsignet når du holder den hellig.

Liahona

Herren bestemte at sabbaten skulle være en dag for hvile og tilbedelse. Fordi sabbaten ikke er som de andre dagene i uken, velger vi ikke å gjøre det samme på sabbatsdagen som vi gjør på de andre dagene. Men det betyr ikke at det ikke er mye du kan gjøre. Når du lærer å sette Herren først på sabbatsdagen, vil du «kalle sabbaten en lyst» (se Jesaja 58:13). Her følger noen forslag til noe du kan gjøre for å helligholde sabbatsdagen og på samme tid se frem til den.

Fokusér på det du kan gjøre. På Jesu tid var det mange regler for hva man kunne eller ikke kunne gjøre på sabbaten. Folk kritiserte til og med Jesus da han helbredet folk på sabbaten. Jesus forkynte og viste ved sitt eksempel at det er viktigere å gjøre godt på sabbaten enn å tenke på det du ikke kan gjøre.

Planlegg på forhånd. Tenk for det første på ting du ønsker å gjøre på sabbaten – som å arbeide på mål innen Personlig fremgang eller Tro mot Gud – og så legge planer for å utføre dette. For det annet, gjør unna skolearbeid, husarbeid og andre oppdrag gjennom uken, slik at du kan fokusere på åndelige saker på sabbaten. Ved å planlegge i god tid vil du begynne å se frem til sabbatsdagen.

Tilbring tid med familien. President Gordon B. Hinckley har forklart en viktig måte å helligholde sabbatsdagen på: «Vær hjemme og samle familien rundt deg. Undervis dem i evangeliet, hygg dere sammen på sabbatsdagen, kom til møtene, delta.»1 Ved å tilbringe tid med familien kan du føle glede på sabbaten.

Be om hjelp. Hvis du ikke er sikker på hva du skal gjøre på sabbaten, eller hvis du har problemer med å se frem til sabbaten, kan du be. Herren har befalt oss å helligholde sabbatsdagen, og han gir oss ikke befalinger uten at han sørger for en måte vi kan holde dem på (se 1. Nephi 3:7). Hvis du ber til din himmelske Fader, vil han hjelpe deg å vite hva du kan gjøre på sabbaten og hjelpe deg å forandre dine følelser.

Sabbaten ble til for oss (se Markus 2:27). Når du gjør ditt beste for å helligholde Sabbatsdagen, vil du bli velsignet og se frem til hver søndag.

Lesere

Sabbatsdagen er spesiell for meg fordi det er en tid for å lære mer om Frelseren og evangeliet og komme nærmere min himmelske Fader. Jeg er også i stand til bedre å føle hans Ånds ro og fred fordi jeg ikke blir forstyrret av verdens ståk. Hvis du søker Herren flittig ved faste, bønn og skriftstudium, vil du finne ham, og han vil velsigne deg med sin Ånd (se Jeremia 29:13). Hans Ånd vil hjelpe deg å legge til side verdslige bekymringer og bli et bedre menneske (se Jesaja 58:13-14).

Moriah M., 15, Idaho, USA

Jeg vet hva du føler. Men med tiden ble jeg i stand til å innse hvor herlig sabbatsdagen er. Vi kan glemme det vi ikke kan gjøre, hvis vi ber til vår himmelske Fader og ber om styrke. Når vi ber om styrke, blir sabbaten en dag vi er begeistret for. På sabbatsdagen kan vi hvile, be, tjene, motta velsignelser, gi næring til ånden og utvikle stor åndelig styrke.

Richard R., 16, Nariño, Colombia

Gjør sabbatsdagen til en dag som er annerledes enn de andre dagene i uken. Du tror kanskje at du går glipp av å være sammen med venner eller få en ekstra dag til å gjøre hjemmearbeid. Men hvis du velger disse verdslige sakene fremfor å holde sabbaten slik den skal, skal du tenke på de evige velsignelser og gleder du går glipp av. Ved å helligholde sabbatsdagen vil du ikke bare føle deg åndelig mettet og klar til å møte kommende uke, men du vil også vise vår himmelske Fader ærbødighet. Jeg har et sterkt vitnesbyrd om at du kan komme til ærlig å si at søndagen er den beste dagen i uken.

Sophia W., 16, Maine, USA

Jeg har oppdaget at det blir lettere å konsentrere meg om sabbaten når jeg utfører mine kall i Kirken og prestedømmet. Når jeg gjør mine plikter som prest og hjelper lærerne og diakonene med deres plikter, tenker jeg ikke på det jeg ikke kan gjøre, men husker alt jeg trenger å få gjort.

Andrew S., 17, Montana, USA

Jeg ser alltid frem til sabbatsdagen med glede. Denne dagen føler jeg vår himmelske Faders store kjærlighet. På sabbaten glemmer jeg alle livets vanskeligheter. Når jeg tar nadverden, går mine tanker til Jesu Kristi store offer for oss. Jeg minnes den fryktelige lidelse han utholdt for at vi kan få være sammen med vår himmelske Fader igjen. Mitt hjerte blir fylt med kjærlighet. Jeg ønsker å dele denne følelsen med mine naboer, spesielt dem som ikke er medlemmer av Kirken.

Anna R., 20, Ukraina

Se på sabbaten som en dag med muligheter. Tenk på alle familieaktivitetene dere kan gjøre. I mitt hjem går vi i kirken om søndagen, vi leser oppløftende litteratur, ser på filmer som handler om Kirken, går på temakvelder og spiller spill med familien. Det er en dag vi tilbringer mer tid sammen med familien og kommer nærmere vår himmelske Fader.

Justin D., 18, Washington, USA

Etter at jeg bestemte meg for å helligholde Herrens dag, har den blitt den dagen jeg liker best i uken. Jeg laget en mental liste over ting som hjelper meg å være ærbødig og tilbe på sabbaten. Eksempelvis inneholder listen å stå tidlig opp, lese i Skriftene, arbeide på Personlig fremgang, skrive i dagboken og skrive brev. Når jeg utfører disse og andre åndelige aktiviteter, føler jeg en herlig ånd og glede. Jeg legger også merke til at jeg ikke har tid tilovers til mindre åndelige aktiviteter.

Sílvia M., 18, Rio Grande do Sul, Brasil

Svarene tar sikte på å gi hjelp og perspektiv, og er ikke å betrakte som offisielle uttalelser om Kirkens lære.

Bilde

«Sabbaten er … en dag da vi uten unntak skal være tilstede på møtene for å dyrke Herren, drikke av kunnskapens og lærdommens kilde, glede oss sammen med vår familie og bli oppløftet gjennom sang og musikk.

Sabbaten er en hellig dag da vi gjør ting som er av en hellig og verdig karakter… En som overholder sabbaten, vil være på sine knær i bønn, tilrettelegge leksjoner, studere evangeliet, meditere, besøke syke og sorgfulle, skrive brev til misjonærer, ta en blund, lese oppbyggende litteratur og være tilstede på alle møtene.»

President Spencer W. Kimball (1895-1985): «Sabbaten – en gledens dag», Lys over Norge, juli 1978, 4-5.

Note

  1. «Excerpts from Recent Addresses of President Gordon B. Hinckley», Ensign, aug. 1996, 61.

Skriv ut