2008
Lysets og sandhedens kraft
Maj 2008


Lysets og sandhedens kraft

For at vi kan have fremgang i disse tider, må et åndeligt lys brænde i os.

Billede
Elder Robert R. Steuer

Som dreng opdagede jeg den forbløffende kraft i en lille lommelygte. Når jeg tændte den om aftenen, så jeg en stor oplyst plet der, hvor jeg pegede hen. Min begejstring voksede, når jeg lyste med lommelygten inde i en støvet lade. En kegle af lys blev kastet gennem luften. Men den mest interessante opdagelse kom, da jeg pressede lommelygten mod min håndflade. Hele min hånd lyste i mørket. Lyset var faktisk inden i mig! At observere de fysiske egenskaber ved lys kan være spændende, men at opdage egenskaberne ved åndeligt lys og sandhed er endnu mere overvældende og afgørende.

Vi lever i en vidunderlig tid, men også i en tid, hvor fred er borttaget fra jorden.1 For at vi kan have fremgang i disse tider, må et åndeligt lys brænde i os. Hvordan får vi dette åndelige lys og sikrer os, at sandhederne i Jesu Kristi evangelium fylder vores sjæl? Jeg vil gerne foreslå tre måder: (1) Lær den sande lære, (2) få et rent vidnesbyrd og (3) efterlev tappert evangeliet.

For det første, lær den sande lære. Alma opdagede, at »forkyndelsen af ordet havde en stærk tendens til at få folket til at gøre det, der var retfærdigt – ja, den havde … større virkning på folkets sind end sværdet eller noget som helst andet, der var hændt dem – mente Alma derfor, at det var tjenligt, at de skulle prøve virkeevnen af Guds ord.«2 Præsident Henry B. Eyring har sagt: »Guds ord er den lærdom, som Jesus Kristus og hans profeter underviste i. Alma vidste, at lærdommens ord havde stor kraft. De kan åbne menneskers sind, så de kan se det åndelige, som ikke er synligt for det naturlige øje. Og de kan åbne hjerterne for Guds kærlighed og for en kærlighed til sandheden.«3

I 1832 åbenbarede Herren for profeten Joseph Smith en sand og kraftfuld lærdom om åndeligt lys, Kristi lys:

»… hvilket lys udstråler fra Guds nærhed for at fylde det uendelige rum,

det lys, som er i alting, og som giver liv til alting, og som er den lov, hvorved alting bliver styret, ja, Guds kraft, han som sidder på sin trone.«4

Præsident Boyd K. Packer understregede denne sandhed ved at sige: »Kristi lys beskrives i skrifterne også som ›Jesu Kristi Ånd‹ … Kristi Ånd kan oplyse opfinderen, videnskabsmanden, kunstmaleren, billedhuggeren, komponisten, skuespilleren, arkitekten og forfatteren til at skabe storslåede, ja, sågar inspirerende værker til velsignelse og gavn for hele menneskeheden.«5

Ny videnskabelig tankegang om lysets grundlæggende egenskaber er virkelig forbløffende. I dag beskriver videnskabsmænd endda lys som en »kurér«,6 eller »budbringer«7 eller »formidler«.8 Hvor er Herrens lærdomme dog dybsindige!

For det andet, få et rent vidnesbyrd. Dette vidnesbyrd er Helligåndens bekræftelse på, at Gud er vor Fader, og at Jesus er Kristus.9 Det lys og den sandhed, som vi ser i alt, tilskynder os til at få kundskab gennem studium og gennem tro, som kommer før Åndens bekræftelse.10 Vi kan lære meget om Guds værk og godhed gennem vore fysiske sanser. Men et endnu dybere vidnesbyrd bliver åbenbaret, når vi åndeligt søger sandheden »med oprigtig hensigt«.11 Præsident Spencer W. Kimball sagde: »Både verdslig og åndelig videns skatte er skjulte – skjult for dem, som ikke på rette måde søger og stræber efter at finde dem … Åndelig viden er ikke bare noget, man beder om, selv bøn er ikke nok. Det kræver vedholdenhed og pligttroskab i ens liv.«12

Vores vidnesbyrd bliver styrket, når vi ærbødigt observerer det store univers, som Gud har skabt til os. Herren erklærede til Enok: »Alt er blevet skabt og dannet til at vidne om mig.«13 Alma bar et lignende vidnesbyrd til antikristen Korihor: »Alting viser, at der er en Gud, ja, selve jorden og alt, der er på dens overflade, ja, og dens bevægelse, ja, og også alle planeterne, som bevæger sig i deres regelmæssige bane, vidner om, at der er en allerhøjeste skaber.«14

Kampen, som Enosh havde med Herren, viser kraften i hans fars vidnesbyrd. Enosh sagde: »De ord, som jeg ofte havde hørt min far tale angående evigt liv og de helliges glæde, sank dybt i mit hjerte.«15 Ældste M. Russell Ballard sagde: »En tydelig forkyndelse af sandhed ændrer folks liv. Det er det, som forandrer hjertet.«16

Min hustru og jeg deltog i et nadvermøde nær Recife i Brasilien. En dreng, måske 9 eller 10 år gammel, som var iført sit nye blå jakkesæt på en meget varm dag, gik op til talerstolen og kiggede meget afslappet ud på forsamlingen. Han sagde: »Vores familie har studeret om handlefrihed.« Så læste han: »Derfor er menneskene frie, hvad angår kødet … Og de er frie til at vælge frihed og evigt liv ved alle menneskers store formidler, eller til at vælge fangenskab og død i overensstemmelse med Djævelens fangenskab og magt …«17 Så sagde drengen: »Nogle af mine ældre venner vælger at ryge og tage stoffer, men vi må alle acceptere konsekvenserne af vore handlinger.« Han afsluttede med sit vidnesbyrd: »Jeg kan se, at det er sandt.« Dette vidnesbyrd fra så ung en dreng var kraftfuldt og berørte vores hjerte.

For det tredje skal vi leve tappert i overensstemmelse med det lys og vidnesbyrd, som vi har modtaget. Vi bliver lovet, at »den, der modtager lys og forbliver i Gud, modtager mere lys; og det lys vokser sig klarere og klarere indtil den fuldkomne dag.«18 Det kræver en oprigtig indsats og offer at efterleve evangeliet. I en del år betød tilbedelse i templet for de hellige, som bor nær Manaus i Brasilien, en todages rejse med en tætpakket flodbåd på Amazonfloden efterfulgt af to dages busrejse gennem de varme troper til templet i Recife. Ved ankomsten, hvor de var udslidte og trætte, gik de i bad, klædte sig passende på og begyndte med det samme deres tilbedelse i templet. Efter adskillige dage i Herrens tjeneste tog de den lange vanskelige rejse hjem. Ordene »jeg og mit hus vil tjene Herren«,19 blev på smuk vis afspejlet i deres ofre.

For at opleve fred i disse vidunderlige og dog udfordrende tider, skal vi lære den sande lære, få et rent vidnesbyrd og efterleve evangeliets sandheder. Når vi lever i harmoni med lyset og sandheden, som Jesus Kristus og hans profeter lærer os, ser vi tydeligere vores evige skæbne. Det vidner jeg om i Jesu Kristi navn. Amen.

Noter

  1. Se L&P 1:35.

  2. Alma 31:5.

  3. »Styrken ved at undervise i lærdommene«, Liahona, juli 1999, s. 85.

  4. L&P 88:12-13.

  5. »Kristi lys«, Liahona, apr. 2005, s. 8, 10.

  6. Se 2 Ne 31:5; se også Joseph Fielding Smith, Lærdomme om frelse, red. Bruce R. McConkie, 3 bd. 1954-1956, 1:54.

  7. Se L&P 45:9.

  8. Se 2 Ne 2:27-28.

  9. Se M. Russell Ballard, »Det rene vidnesbyrd«, Liahona, nov. 2004, s. 40-41.

  10. Se L&P 9:7-8.

  11. Moro 10:4.

  12. I The Teachings of Spencer W. Kimball, red. Edward L. Kimball, 1982, s. 389-390.

  13. Moses 6:63.

  14. Alma 30:44.

  15. En 1:3.

  16. Liahona, nov. 2004, s. 41.

  17. 2 Ne 2:27.

  18. L&P 50:24.

  19. Jos 24:15.

Udskriv