2008
Tro på Gud
Juni 2008


Tro på Gud

Ovan (från vänster): Margaret S Lifferth, första rådgivare; Cheryl C Lant, president och Vicki F Matsumori, andra rådgivare.

Bild
Margaret S. Lifferth
Bild
Cheryl C. Lant
Bild
Vicki F. Matsumori

Nioåriga Shelby bad inledningsbönen under familjens hemafton. ”Shelby”, sade mamma, ”jag tror du är nästan klar med en av Tro på Gud- aktiviteterna. Du bad avslutningsbönen under familjens hemafton för bara några veckor sedan. Nu behöver du berätta om hur du känner att bönen skyddar oss och hjälper oss att hålla oss nära vår himmelske Fader och Frälsaren.”

Shelby gick ut ur rummet och kom tillbaka med sin dagbok. Hon läste hur hon några dagar tidigare hade bett i baksätet i familjens bil när bilen inte ville starta. Nästan genast hade en granne kommit för att hjälpa till att fixa problemet. Shelby kom ihåg att be eftersom hon hade tänkt på Tro på Gud-aktiviteten.

Liksom andra barn världen över upptäckte Shelby att Tro på Gud är mer än bara ett program. Det är ett sätt att bygga upp tro medan man strävar efter att följa Jesu Kristi evangelium.

När Tro på Gud-programmet introducerades 2003 sade president Gordon B Hinckley, president Thomas S Monson och president James E Faust följande i ett brev: ”Vi hoppas att pojkar och flickor ska utveckla större tro och mod genom att lära sig och leva efter evangeliet, tjäna andra och utveckla sina talanger.” (Brev från första presidentskapet, 2 apr 2003)

I dagens värld behöver vi stor tro och mycket mod. Du kan utveckla dessa egenskaper genom att be varje dag, läsa skrifterna regelbundet och hålla buden. Dessa och andra sätt att följa evangeliet är en del av grundkraven i handledningen. När du blir åtta år får du handledningen Tro på Gud.

I vissa områden i världen samlas barnen två gånger i månaden med en ledare för att stärka vänskapsband, öva på att följa evangeliet och ha roligt. I andra delar av världen där det finns få medlemmar eller där det är stora avstånd mellan medlemmarna arbetar barnen på Tro på Gud-programmet tillsammans med sin familj eller själva. Vilken situation du än befinner dig i så är det viktiga att du hittar ett sätt att öva på att följa Jesu Kristi evangelium.

Ledarna i Primär kan hjälpa dig. Medlemmarna i Primärs presidentskap kan uppmuntra dig och ge dig möjlighet att rapportera när du gjort en aktivitet. Lärarna kan hjälpa dig att lära dig trosartiklarna utantill. För pojkar som bor i Förenta staterna och Canada kan scoutledarna ordna scoutaktiviteter med Tro på Gud-mål.

Tro på Gud är också ett sätt att stärka din familj. Lindsey hade precis fyllt åtta och fått sin Tro på Gud-handledning. Hennes föräldrar gick igenom handledningen med henne. Lindsey erbjöd sig att hålla lektionen på familjens hemafton. Hon valde ett av ämnena i handledningen. Med hjälp av sin familj presenterade Lindsey hemaftonen och fullföljde också en aktivitet.

Andra familjer har också använt Tro på Gud när de ska förbereda sin hemafton. En familj valde en tros-artikel att studera och lära sig utantill varje vecka. I en annan familj fick vart och ett av barnen välja en aktivitet från handledningen när det var deras tur att ha lektionen.

För ett tjänandeprojekt för föräldrar och barn (se handledningen, s 9) bestämde sig Michaels familj för att laga äppelpajer som varje familjemedlem kunde ge någon. Michael frågade om han kunde ta sin paj till en familj som hade varit ovänlig. Michaels mamma var lite orolig, men han envisades. Michael lämnade över pajen tillsammans med sin familj. De upptäckte att familjen hade haft det svårt och att ovänligheten inte var riktad mot dem. De båda familjerna blev goda vänner tack vare att Michael ville följa Jesu Kristi evangelium.

När du har uppfyllt alla krav får du diplomet längst bak i handledningen. Din president för Primär och biskopen eller grenspresidenten undertecknar det. Men den största välsignelsen är att du har övat på att göra sådant som hjälper dig att följa evangeliet och att vara stark och modig.

När du har uppfyllt kraven i Tro på Gud-programmet är du också bättre förberedd för att ta emot aronska prästadömet eller att bli en rättfärdig ung kvinna. Du har då grundlagt ett mönster för ett rättfärdigt liv och har fått möjlighet att följa evangeliet, tjäna andra och utveckla dina talanger. Det bästa av allt är att du har stärkt ditt vittnesbörd om Jesus Kristus.

Skriv ut