2008
Den första synen
Juni 2008


Kom lyssna till en profets röst

Den första synen

Från ett tal under generalkonferensen i april 2005.

När jag växte upp i Tyskland gick jag i kyrkan på många olika platser och under olika omständigheter — i enkla små rum, i imponerande villor och i mycket funktionella, moderna kapell. Alla dessa byggnader hade en viktig sak gemensam: Guds ande var där. Vi kände Frälsarens kärlek när vi samlades som grens- eller församlingsfamilj.

Kapellet i Zwickau hade en gammal luftdriven orgel. Varje söndag utsågs en ung man till att pumpa den kraftiga hävstången till bälgen som försåg orgeln med luft. Jag fick ibland den stora äran att hjälpa till med den här viktiga uppgiften.

Medan församlingen sjöng återställelsens vackra psalmer pumpade jag av alla krafter så att orgeln inte skulle bli utan luft. Orgeltramparen satt på en plats som gav honom utsikt över kyrkfönstret med målat glas som prydde främre delen av kapellet. Glasmålningen föreställde den första synen: Joseph Smith knäböjer i den heliga lunden och ser upp mot himlen, mot en ljuspelare.

Medan församlingen sjöng psalmer, eller under medlemmarnas tal och vittnesbörd, tittade jag ofta på denna skildring av ett ytterst heligt ögonblick i världshistorien. För mitt inre öga såg jag hur Joseph fick kunskap, vittnesbörd och gudomlig undervisning och blev ett välsignat redskap i vår himmelske Faders hand.

Jag kände en särskild anda när jag såg på den vackra scenen i bilden i fönstret. Jag såg hur en troende gosse i en helig lund hade fattat ett modigt beslut att uppriktigt be till vår himmelske Fader, som lyssnade och svarade kärleksfullt.

Här var jag, en ung pojke i efterkrigstidens Tyskland, i en stad i spillror, hundratals mil från Palmyra i Nordamerika och mer än hundra år efter det att det hade hänt. Genom den Helige Andens allomfattande kraft kände jag i mitt hjärta och sinne att det var sant, att Joseph Smith verkligen såg Gud och Jesus Kristus och hörde deras röster.

Guds ande lugnade min själ i dessa unga år med en förvissning om att detta heliga ögonblick verkligen hade skett, att det resulterade i begynnelsen av en världsomfattande rörelse, förutbestämd att ”rulla fram och uppfylla hela världen”. (L&F 65:2) Jag trodde på Joseph Smiths vittnesbörd om hans härliga upplevelse i den heliga lunden, och i dag vet jag att det är sant. Gud har återigen talat till människan!

Skriv ut