2011
Kai kutsun Herran työhön saan?
Tammikuu 2011


Kai kutsun Herran työhön saan?

Olet ehkä kuullut Alkeisyhdistyksessä laulettavan ”Kun vartun hiukan vanhemmaksi, kai kutsun Herran työhön saan”. On olemassa toinenkin tärkeä lastenlaulu lähetystyössä palvelemisesta. Siinä sanotaan: ”Lähetyssaarnaaja mä olla tahdon nyt. En voi oottaa, kunnes vanhenen.”1 Vanhin M. Russell Ballard kahdentoista apostolin koorumista on samaa mieltä. Hän on sanonut: ”Nuorten tulee sitoutua varhain elämässä ajatukseen lähetystyöstä.”2

On kuitenkin eri asia tietää, että pitää lähteä lähetystyöhön, kuin tuntea olevansa valmis palvelemaan. Mistä aloittaa? Todistuksesi ja evankeliumin tietämyksesi vahvistaminen ovat kaksi parasta asiaa, jotka voit tehdä. Seuraavassa on muutamia tapoja, joilla voit valmistautua palvelemaan lähetystyössä.

1. Usko

Meidän pitää vahvistaa uskoamme päivittäin. Jeesus Kristus opetti: ”Jos teillä on usko minuun, teillä on voima tehdä kaikki, minkä minä näen hyväksi” (Moroni 7:33).

  • Tutki pyhiä kirjoituksia. Ne opettavat ja todistavat Jeesuksesta Kristuksesta.

  • Käytä uskoa henkilökohtaisten ongelmien kohtaamiseen. Usko Jeesukseen Kristukseen lohduttaa sinua vaikeina aikoina ja auttaa sinua voittamaan kaikki esteet.

  • Opettele hallitsemaan paremmin ruumistasi ja mieltäsi oppimalla, miten tärkeää on koulutus, fyysinen kunto ja terveys.

  • Tee edelleen parannusta, ole kuuliainen käskyille, paastoa ja rukoile puhdistaaksesi elämääsi.

  • Nuoret miehet, osoittakaa uskoa Jeesukseen Kristukseen opettelemalla pappeusvelvollisuutenne ja täyttämällä ne.

2. Henki

Vanhin Ballard on myös opettanut: ”Lähetyssaarnaajien tulee olla siveellisesti puhtaita ja hengellisesti valmiita.”3

  • Tutki ja noudata kirjasen Nuorten voimaksi ohjeita.

  • Tavoittele Pyhän Hengen johdatusta paastoamalla, tutkimalla pyhiä kirjoituksia ja rukoilemalla johdatusta.

  • Lue Hengen lahjoista kohdasta OL 46:11–26. Pyri rukoillen löytämään hengelliset lahjasi. Kysy neuvoja vanhemmiltasi ja johtajiltasi saadaksesi apua hengellisten lahjojesi kehittämiseen.

  • Kysy itseltäsi: ”Ovatko kirjat, joita luen, ja televisio-ohjelmat ja elokuvat, joita katson, kohottavia?” Elleivät ole, mieti, kuinka voit tehdä parempia valintoja ajanvietteen suhteen.

  • Opi kuuntelemaan hengellisiä kehotuksia.

3. Rakkaus

Tarvitset rakkautta, Kristuksen puhdasta rakkautta, palvellaksesi hyvin lähetyssaarnaajana. Muiden rakastaminen ei ole aina helppoa. Siihen tarvitaan palvelemista, uskoa, Pyhää Henkeä ja rohkeutta. Mormon sanoi, että sinun pitää rukoilla koko voimastasi, että täyttyisit Kristuksen puhtaalla rakkaudella (ks. Moroni 7:48).

  • Rukoile nöyrästi ja vilpittömästi kykyä rakastaa muita siten kuin Kristus rakastaa.

  • Osoita rakkautta perhettäsi kohtaan tekemällä jotakin ystävällistä jokaiselle perheenjäsenelle. Valitse perheenjäsen, joka aivan erityisesti tarvitsee rakkautta tai huomiota, ja vietä aikaa hänen kanssaan.

  • Osoita rakkautta jollekulle, joka tarvitsee apua, tekemällä hänelle jotakin ystävällistä.

4. Palveleminen

Kuningas Benjamin opetti kansalleen palvelemisen tärkeyttä. Hän sanoi, että kun me palvelemme muita, me palvelemme Jumalaa (ks. Moosia 2:17).

  • Tee palvelemisesta säännöllinen tapa. Voisit tarjoutua pesemään astiat päivällisen jälkeen, auttamaan siskoa tai veljeä kotiläksyissä, puhumaan jonkun sellaisen kanssa, joka tarvitsee ystävää, tai pitämään osaltasi naapuriston siistinä.

  • Rukoile voimaa ja ohjausta noudattaessasi Vapahtajan esimerkkiä palvelemisesta.

  • Auta Nuorten Miesten tai Nuorten Naisten ryhmääsi suunnittelemaan jokin palvelutoiminta.

5. Kutsu

Alma, yksi Mormonin kirjan suurista lähetyssaarnaajista, esitti niille, jotka eivät olleet kirkon jäseniä, kutsun tulla ja ottaa kaste parannukseen (ks. Alma 5:62). Sinä voit noudattaa hänen esimerkkiään.

  • Ole hyvä ystävä ja esimerkki ystäville ja sukulaisille, jotka eivät ole kirkon jäseniä.

  • Etsi tilaisuuksia opettaa ystävillesi ja lähimmäisillesi evankeliumia.

  • Opiskele evankeliumia ja harjoittele sen opettamista nyt. Pyydä seurakuntasi lähetystyönjohtajalta opastusta siihen, kuinka evankeliumia opetetaan. Jos mahdollista, lähde kokoaikaisten lähetyssaarnaajien mukaan, kun he opettavat tutkijoita.

  • Tutki julkaisua Saarnatkaa minun evankeliumiani vanhempiesi kanssa perheillassa. Voisitte vuorotellen puhua eri oppiaiheista, opettaa osia niistä ja kehottaa toisianne todistamaan siitä, mitä opitte.

Lähetystyössä palveleminen on tärkeä tavoite, joka kannattaa asettaa nyt, ja kun valmistaudut nyt, siitä on sinulle hyötyä jokaisena lähetystyöhösi johtavana päivänä elämässäsi. Et ole koskaan liian nuori aloittamaan valmistautumista – sinun ei tarvitse odottaa, kunnes vanhenet.

Viitteet

  1. ”Lähetyssaarnaaja”, Lasten laulukirja, s. 90.

  2. M. Russell Ballard, ”Kuinka valmistautua hyväksi lähetyssaarnaajaksi”, Liahona, maaliskuu 2007, s. 10.

  3. ”Kuinka valmistautua hyväksi lähetyssaarnaajaksi”, s. 12.

Kuvitus Sal Velluto ja Travis Walton

Tulosta