2011
Hvad skal jeg svare, når mine venner siger, at intet menneske kan se Gud?
August 2011


Spørgsmål og svar

»Hvad skal jeg svare, når mine venner siger, at intet menneske kan se Gud?«

Dine venner har formentlig læst nogle vers i Bibelen, som siger, at intet menneske kan se Gud (se 2 Mos 33:20; Joh 1:18; 1 Tim 6:14-16; 1 Joh 4:12). Disse vers synes at modsige andre vers i Bibelen, som siger, at mennesker – såsom Jakob, Abraham, Moses og Esajas – har set Gud (se 1 Mos 18:1; 32:30; 2 Mos 33:11; Es 6:1).

Heldigvis har vi Joseph Smiths oversættelse af Bibelen, som tydeliggør de fire skriftsteder, som siger, at intet menneske kan se Gud. Profetens inspirerede bearbejdelse af disse vers forklarer, at syndige mennesker ikke kan se Gud, men kun dem, som tror. Og selv et retskaffent menneske skal ændre sig – forklares – for at kunne se Gud (se L&P 67:11). I Den Kostelige Perles beretning om Moses, der ser Gud, forklarer Moses, at det var hans åndelige og ikke fysiske øjne, der så Gud (se Moses 1:11).

Du kan lade dine venner vide, at vi »tror, at Bibelen er Guds ord, for så vidt som den er rigtigt oversat« (TA 1:8). Du kan også bære vidnesbyrd om Joseph Smith og de nutidige skrifter, som hjælper os til at forstå, at »de rene af hjertet … skal se Gud« (Matt 5:8).

Se ham åndeligt

Alma sagde, at alt i naturen vidner om en almægtig Skaber på grund af dens komplekse beskaffenhed og harmoni (se Alma 30:44). Det er en storslået mulighed for dig til at bære vidnesbyrd for dine venner om, at du kan føle hans nærhed i dit liv hver eneste dag gennem Helligånden. Du kan også forklare, at vi ikke behøver at se Gud for at tro på, at han er der. Det er derfor, vi har tro. Hvis vi kunne se ham, krævede det ikke den store indsats at tro på ham og følge ham hele vores liv. Der kommer en tid, hvor vi skal se ham på den anden side af sløret. Indtil da er din tro nok til åndeligt at se hans hånd i din tilværelse.

Janel E., 18, Washington

Gud elsker mig

En bofælle spurgte mig engang, hvordan jeg kunne tro på noget, som jeg ikke kunne se. Jeg svarede, at det var, fordi jeg kunne føle Helligånden, som vidnede om, at Gud kender mig, og det styrker min tro og indgyder mig fred i sjælen. Jeg kan ikke se ham, men jeg ved, at han elsker mig, fordi jeg tror og kan fornemme Ånden.

Samuel P., 18, Lara i Venezuela

Vi må åbne hjertet

Få mennesker har set Gud, mens de var her på jorden, men vi er alle blevet påvirket af ham. Vi kan se alt det, som han har skabt, alle de velsignelser, han giver, og vi kan fornemme hans kærlighed. Jeg fornemmer det mest, når jeg bærer vidnesbyrd. Når vi åbner vores øjne og hjertet, kan vi se Gud overalt omkring os, såvel som i andre mennesker, hans børn.

Katelyn E., 16, Californien

Vi skal stå foran ham

Når mine skolekammerater spørger, hvorfor jeg tror på Gud, når jeg aldrig har set ham, forklarer jeg, at vi ikke har set Gud, fordi tiden ikke er inde, til at vi skal se ham. Når vi er opstået, skal vi stå foran ham for at blive dømt (se L&P 137:9). Så bærer jeg vidnesbyrd og forklarer, at det at have tro betyder, at man har en overbevisning og et håb. Hvis de udviser tro, vil de se Gud, som jeg ser ham – med mit hjerte.

Daiana V., 18, Santa Cruz i Argentina

Han vidste, at den var sand.

En dag underviste min kammerat og jeg et ægtepar, og vi fortalte dem om, at Faderen og Sønnen havde vist sig for Joseph Smith som svar på hans bøn. Manden sagde, at ingen kunne se Gud. Der lød straks en alarmklokke i mit hoved, som sagde mig, at det var på tide at vende hjem. Vi forlod deres hjem den dag uden at svare på udtalelsen.

Næste dag læste jeg et skriftsted i Bibelen, som sagde: »Er der en profet blandt jer, giver jeg mig til kende for ham i et syn« (4 Mos 12:6). Jeg vidste, at dette skriftsted kunne få denne bror til at tro.

Så blev det tid til den næste aftale, og vi talte om profeter. Jeg viste ham det skriftsted, og hans ansigtsudtryk ændredes. Han fik tårer i øjnene og sagde: »Det er sandt. Der er mennesker, som er beredt på at se Gud.« Senere fortalte vi ham om profeter fra Mormons Bog, som havde set Gud, og han vidste, at det var sandt.

Ældste Diaz, 25, Mérida-missionen i Mexico

Tro på, at Gud eksisterer

Normalt ser vi ikke Gud, men vi kan fornemme hans Ånd. Han ønsker, at man skal lære ham at kende ved at læse skrifterne og tro på ham. Hvis man tror på ham, behøver man ikke at se ham for at vide, at han er Gud, og at han eksisterer. Profeter som Moses og Joseph Smith, som faktisk har set Gud, skulle først forvandles for at kunne se ham.

Aaron F., 12, Oregon i USA

Bær vidnesbyrd

En af mine venner stillede mig engang det spørgsmål, og jeg spurgte hende, hvor hun havde den idé fra. Hun sagde, at en mand havde vist hende det i Bibelen. Så kom jeg i tanker om Joh 1:18, hvor der står, at intet menneske kan se Gud. Takket være seminar huskede jeg, at andre skriftsteder i Bibelen sagde, at mænd som Moses og Jakob, som var fyldt af Helligånden, så Gud. Derfor var jeg i stand til med overbevisning at svare min ven og bære mit vidnesbyrd.

Luis M., 17, Mato Grosso i Brasilien

Udskriv