2011
Den eneste sande og levende kirke
August 2011


Den eneste sande og levende kirke

Fra en tale holdt ved et seminar for nye missionspræsidenter den 25. juni 2010.

Hvad vil det sige, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er den eneste sande kirke?

Billede
Elder Dallin H. Oaks

Vores første ansvar og formål er at vidne om Jesus Kristus i en verden, der hungrer efter at kende til hans guddommelige mission. Som følge af det store ansvar vil jeg tale om Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige som den eneste sande og levende kirke. Jeg ved godt, at jeg ved at gøre det taler imod den kraftige bølge, som kaldes »politisk korrekthed«.

Tidens populære holdning er, at alle kirker er sande. Faktisk er tanken om, at alle kirker er ens, antikrists lære, som det fremgår af Mormons Bogs beretning om Korihor (se Alma 30). Beretningen er givet for at lære os en vigtig lektie i vore dage.

En åbenbaring til profeten Joseph Smith i 1831, kort tid efter at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige blev organiseret, omtalte de mennesker, som er blevet givet »magt til at lægge grundvolden til denne kirke«. Derefter omtalte Herren Kirken som »den eneste sande og levende kirke på hele jordens overflade, hvori jeg, Herren, har velbehag« (L&P 1:30).

På grund af denne udtalelse fra Herren omtaler vi hans kirke – vores kirke – som den »eneste sande kirke«. Nogle gange gør vi det på en måde, som krænker folk, der tilhører andre trossamfund eller som bekender sig til andre filosofier. Men Gud har ikke lært os noget, som giver os grund til at føle os overlegne i forhold til andre. Alle kirker og filosofier har elementer af sandhed i sig, nogle mere end andre. Gud elsker alle sine børn. Og hans evangeliske plan er bestemt for alle mennesker, i overensstemmelse med hans tidsplan.

Så hvad vil det sige, at Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige er den eneste sande kirke?

Der er tre kendetegn – (1) læresætningernes fylde, (2) præstedømmets kraft og (3) vidnesbyrdet om Jesus Kristus – som forklarer, hvorfor Gud har erklæret, og hvorfor vi som hans tjenere fastholder, at dette er den eneste sande og levende kirke på hele jordens overflade.

1. Læresætningerne i deres fylde.

Da Jesus Kristus var her på jorden, forkyndte han sine lærdommes fylde, hvilket er den plan, som vor himmelske Fader har opridset for sine børns evige udvikling. Senere gik mange af disse evangeliske sandheder tabt, fordi de blev blandet med de fremherskende principper og filosofier i den verden, hvor kristendommen blev forkyndt, og gennem politiske lederes manipulation. Vi kalder dette tab af sandhedens fylde for frafaldet.

Mange trossamfund eller filosofier, som findes i verden i dag, indeholder i større eller mindre grad sandheder, som Gud har åbenbaret i tidligere tider, tillige med en blanding af menneskers filosofier og rænkespil. Vi tror, at de fleste religiøse ledere og deres tilhængere er oprigtigt troende, som elsker Gud og forstår og tjener ham efter bedste evne. Vi står i gæld til de mænd og kvinder, som holdt troens lys og lærdomme i live gennem århundreder op til vor tid. Vi ønsker, at alle fra andre trossamfund eller overbevisninger, som undersøger vores kirke, skal beholde det, de har, som er godt, og komme og se, hvordan vi kan øge deres forståelse af sandheden og give dem større glæde, mens de efterlever den.

Da så meget gik tabt under frafaldet, var det nødvendigt, at Herren gengav fylden af sine lærdomme. Det begyndte med det, som vi kalder Joseph Smiths første syn.

Jesu Kristi evangeliums fylde begynder med visheden om, at vi levede som ånder, før vi kom ned til denne jord. Det bekræfter, at der er et formål med dette jordiske liv. Det lærer os, at vores største mål er at blive som vores himmelske forældre. Det gør vi ved at forsøge at kvalificere os til den herlige celestiale tilstand og de forhold, som kaldes ophøjelse eller evigt liv, som giver os magt til at fortsætte vores familieforhold i al evighed.

Jesu Kristi evangelium er, forstået i sin fylde, en plan, efter hvilken vi kan blive de Guds børn, det er meningen vi skal blive. Denne uplettede og fuldkomne tilstand bliver følgen, hvis vi konsekvent indgår og holder pagter, ordinancer og handlinger, samler en skat af rette valg og fortsætter med at omvende os. »Dette liv er tiden, da menneskene skulle berede sig til at møde Gud« (Alma 34:32). Dette bliver muligt takket være Jesu Kristi forsoning og vores lydighed mod hans evangeliums love og ordinancer.

Jesu Kristi gengivne evangelium er vidtfavnende, universelt, barmhjertigt og sandt. Efter den nødvendige oplevelse med et liv på jorden, vil alle Guds sønner og døtre til sidst opstå og gå til et herlighedsrige, som er mere vidunderligt, end noget menneske kan forestille sig. Med kun få undtagelser vil selv de meget ugudelige i sidste ende opnå et fantastisk – men mindre – herlighedsrige. Alt dette sker på grund af Guds store kærlighed til sine børn, og det gøres muligt af Jesu Kristi forsoning og opstandelse, han, »som herliggør Faderen og frelser alt, hvad hans hænder har skabt« (L&P 76:43).

2. Præstedømmets kraft

Det andet og helt afgørende karaktertræk ved »den eneste sande og levende kirke på hele jordens overflade« er præstedømmemyndigheden.

Bibelen viser tydeligt, at præstedømmemyndighed er nødvendigt, og at denne myndighed skal overdrages ved håndspålæggelse af dem, der bærer den. Præstedømmemyndighed udspringer ikke af et ønske om at tjene eller af at læse i skrifterne. Da den præstedømmemyndighed gik tabt under frafaldet, skulle den gengives af de opstandne væsner, som besad den i dette liv, og som blev sendt ned for at overdrage den. Det fandt sted som en del af evangeliets gengivelse, og den præstedømmemyndighed, kombineret med de nødvendige nøgler til at styre dets aktiviteter, findes i Kirken og intet andet sted.

Som følge af, at vi har præstedømmets kraft, har lederne og de korrekt bemyndigede medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige bemyndigelse til at udføre de påkrævede præstedømmeordinancer, såsom dåb, Helligåndsgaven og forrettelsen af nadveren.

De præstedømmenøgler, som holdes af vores elskede profet, præsident Thomas S. Monson, og alle andre profeter og præsidenter for Kirken, berettiger ham til åbenbaring for hele Kirken. Denne kirke er »levende«, fordi vi har profeter, som fortsat giver os Herrens ord, som er nødvendige for vor tid.

3. Vidnesbyrd om Jesus Kristus

Den tredje grund til, at vi er den eneste sande kirke er, at vi har de åbenbarede sandheder om Guds natur og vores forhold til ham, og derfor har vi et enestående vidnesbyrd om Jesus Kristus. Det er derfor tydeligt, at vores tro på Guds natur er det, der adskiller os fra de fleste kristne trossamfunds formelle trosbekendelser.

Trosartiklerne, vores eneste formelle troserklæring, lyder som følger: »Vi tror på Gud, den evige Fader, på hans Søn, Jesus Kristus og på Helligånden.« Vi har denne tro på Guddommen til fælles med resten af den kristne verden, men for os betyder den noget andet end for de fleste andre. Vi fastholder, at disse tre medlemmer af Guddommen er tre særskilte væsner, og at Gud Faderen ikke er en ånd, men et herliggjort væsen med et fysisk legeme, og det samme gælder hans opstandne Søn, Jesus Kristus. Skønt de er særskilte personligheder, er de ét i hensigt.

Joseph Smiths første åbenbaring viste, at de fremherskende opfattelser af Guds og Guddommens natur var usande og ikke kunne lede deres tilhængere til den skæbne, Gud ønskede for dem (se JS-H 1:17-19). Den følgende strøm af nutidige åbenbaringer afslørede betydningen af denne grundlæggende sandhed og gav os Mormons Bog. Dette nye skrift er endnu et vidnesbyrd om Jesus Kristus. Den bekræfter de bibelske profetier og lærdomme om Kristi natur og mission. Den øger vores forståelse af hans evangelium og hans lærdomme fra hans jordiske virke. Den fremlægger også flere lærdomme, som viser os, hvordan vi kan kende sandheden i alt.

Vi bygger ikke på verdens visdom eller menneskers filosofier – uanset hvor traditionsrige eller respekterede de er. Vores vidnesbyrd om Jesus Kristus bygger på Guds åbenbaringer til sine profeter og til os hver især. (Se 1 Kor 2:1-5; 2 Ne 28:26).

Så hvad får vores vidnesbyrd om Jesus Kristus os til at bekræfte?

Jesus Kristus er Gud den evige Faders enbårne Søn. Han er verdens Skaber. Ved sin uforlignelige jordiske tjenestegerning er han vores lærer. På grund af hans opstandelse bliver alle, der nogensinde har levet, bragt tilbage fra de døde. Han er Frelseren, hvis sonoffer betalte for Adams synd og åbner døren for, at vi kan få tilgivelse for vore personlige synder, så vi kan blive renset og vende tilbage til Gud, vor evige Faders nærhed. Det har til alle tider været det centrale budskab fra profeterne.

Jeg bærer højtideligt vidnesbyrd om Jesus Kristus og hans evangeliums sandhed. Han lever, og hans evangelium er sandt. Han er verdens lys og liv (se L&P 34:2). Han er vejen til udødelighed og evigt liv (se Joh 14:6). I mine øjne er Jesu Kristi forsonings mirakel ubegribeligt. Men Helligånden har givet mig et vidnesbyrd om sandheden af det, og jeg kan glæde mig over, at jeg kan bruge mit liv på at forkynde det.

Udsnit af Jesus udsendte disse tolv, af Walter Rane, gengivet med tilladelse fra Kirkens historiske museum

Gengivelsen af Det Melkisedekske Præstedømme, af Walter Rane © IRI; Mit hjertes ønsker, af Walter Rane, med tilladelse fra Kirkens historiske museum

Udskriv