2015
Översvämma jorden genom sociala medier
Augusti 2015


Översvämma jorden genom sociala medier

Från ett tal som hölls den 19 augusti 2014 under utbildningsveckan på Brigham Young University.

Bild
Äldste David A. Bednar

Översvämma jorden med budskap fyllda av rättfärdighet och sanning.

Bild
Black boys looking at a tablet computer.

Vi lever i en utdelning som verkligen utmärker sig från andra.

En evangelieutdelning är en tidsperiod när den nödvändiga prästadömsmyndigheten, förrättningarna och kunskapen om läran finns på jorden för att verkställa Faderns frälsningsplan för sina barn. Det som är grundläggande för att en utdelning ska kunna upprättas är en auktoriserad Guds tjänare, ett överhuvud för utdelningen, som innehar och utövar det heliga prästadömets myndighet och nycklar. Evangelieutdelningar upprättades genom Adam, Enok, Noa, Abraham, Mose, Jesus Kristus, Joseph Smith och andra. I varje utdelning uppenbaras – eller utdelas – evangeliesanningar på nytt så att människorna under den perioden inte är helt beroende av tidigare utdelningar för att få kunskap om vår himmelske Faders plan.

Det skedde ett avfall från sanningen i var och en av de tidigare utdelningarna. Men frälsningsverket som påbörjades men inte slutfördes under dessa tidigare perioder fortsätter in i den sista utdelningen. Profeten Joseph Smith förklarade att av den anledningen är frammarschen av de sista dagarnas härlighet, själva tidernas fullbordans utdelning, ”en sak som har intresserat Guds folk i varje tidsålder. Det är ett ämne som profeter, präster och konungar har stannat vid med särskild glädje. De har sett framåt med glädjefull förväntan till den dag vi lever i, och eldade av himmelsk och fröjdefull förväntan har de sjungit och skrivit och profeterat om denna vår dag.”1

I denna största och sista av alla evangelieutdelningar, ”[äger] en hel och fullständig och fullkomlig förening och sammansvetsning av tidsutdelningar och nycklar och krafter och härligheter … rum och uppenbaras från Adams dagar ända till nuvarande tid. Och inte bara detta, utan även det som aldrig har uppenbarats från världens grundläggning, utan har hållits dolt för de visa och kloka, skall uppenbaras … i denna tidernas fullbordans utdelning” (L&F 128:18).

Tidernas och teknikens fullhets utdelning

Vi har förmånen att få leva, utbilda oss och tjäna i denna mycket anmärkningsvärda utdelning. En viktig aspekt av den fullhet som finns tillgänglig för oss i denna speciella tid är de mirakulösa framstegen vad gäller nyskapande och uppfinningar som har möjliggjort och påskyndat frälsningsarbetet: Från tåg till telegrafer till radion till bilar till flygplan till telefoner till transistorn till televisionen till datorer till satellitutsändningar på internet – och till en nästan ändlös lista av tekniker och verktyg som är till nytta för oss. Alla dessa framsteg är en del av Herrens påskyndande av sitt verk i de sista dagarna.

1862 sa president Brigham Young (1801–1877): ”Alla vetenskapliga och konstnärliga upptäckter som är verkligt sanna och nyttiga för människan har givits genom direkt uppenbarelse från Gud, även om få erkänner det. De har givits i avsikt att förbereda vägen för sanningens slutgiltiga triumf, och jordens återlösning från syndens och Satans makt.”2

Jag ber dig nu att fundera över president Spencer W. Kimballs (1895–1985) ord som uttalades 1974, när han beskrev missionsarbetets framtid:

”Jag tror att Herren är angelägen om att i våra händer sätta uppfinningar som vi som lekmän knappt sett skymten av. …

När Herren förser oss med dessa kommunikationsunderverk, och när våra missionärer och vi allesammans och alla andra som är utsända ökar våra ansträngningar och vår hängivenhet, måste det gudomliga föreläggandet verkställas: ’Ty sannerligen, ljudet måste gå ut från denna plats till hela världen och till jordens yttersta gränser – evangeliet måste predikas för varje levande varelse’ (L&F 58:64).”3

Och 1981 sa president Gordon B. Hinckley (1910–2008): ”Vi är säkra på att allteftersom Herrens verk framåtskrider, kommer han att inspirera människor till att utveckla de hjälpmedel som behövs för att medlemmarna i kyrkan, oavsett var de bor, ska kunna motta råd och uppmaningar på ett intimt och personligt sätt från hans utvalde profet.”4

Budskap och bilder som brukade ta dagar, veckor och månader att skicka och ta emot kan nu skickas runt jorden på några sekunder. Tack, Gud, att profeter du sänder, som har undervisat oss och förberett oss för den tid vi lever i – och som har ivrat för att vi ska använda tekniska framsteg för att gynna Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heligas pågående uppdrag.5

Herren påskyndar sitt verk, och det är ingen slump att dessa kraftfulla nyskapelser och uppfinningar inom kommunikation framkommer i tidernas fullbordans utdelning. Kanaler för sociala medier är globala verktyg som på ett personligt och positivt sätt kan ha inverkan på ett stort antal individer och familjer. Och jag tror att tiden är inne för oss som Kristi lärjungar att använda dessa inspirerade verktyg på ett rätt och mer effektivt sätt för att vittna om Gud den evige Fadern, om hans plan för lycka för sina barn, och om hans Son Jesus Kristus som världens Frälsare, att förkunna att evangeliet verkligen återställts i de sista dagarna, och att slutföra Herrens verk.

Ett antal grundläggande riktlinjer bör följas när vi använder sociala medier för att förmedla evangeliets budskap:

1. Var tillförlitlig och konsekvent

Bild
Filipino young woman using a cell phone.

För det första är vi lärjungar och våra budskap bör vara tillförlitliga. En person eller produkt som inte är tillförlitlig är falsk, påhittad och bedräglig. Våra budskap bör vara sanningsenliga, ärliga och korrekta. Vi ska inte överdriva, brodera ut eller låtsas vara någon eller något vi inte är. Det vi lägger upp ska vara trovärdigt och konstruktivt. Och anonymitet på internet innebär inte att vi inte behöver vara tillförlitliga.

Tillförlitlighet stärks genom konsekvens. De budskap om evangeliet du delar med dig av, tas villigare emot om ditt kristuslika exempel är ett tydligt mönster i det du brukar lägga upp.

Syster Bonnie L. Oscarson är ett bra exempel på kraften i att vara konsekvent i sociala medier. När hon kallades att verka som Unga kvinnors generalpresident i april 2013, fördubblades hennes antal Pinterest-följare över en natt. Syster Oscarsons tidigare Pinterest-inlägg var tydliga bevis på hennes integritet, vilket fick en bloggare att fråga: ”Skulle din Pinterestsida klara av Bonnie Oscarson-testet? … Vem kommer andra att tycka att du är om allt de vet är det som finns på din sociala mediesida?”6

2. Bygg upp och lyft

För det andra ska vi sträva efter att bygga upp och lyfta andra, inte argumentera, debattera, fördöma eller förringa.

Dela med dig av evangeliet med äkta kärlek och omtanke om andra. Var modig och orädd, men inte övermodig när du upprätthåller och försvarar din tro, och undvik stridigheter. Som lärjungar är vårt mål att använda sociala medier till att sprida ljuset och sanningen i Jesu Kristi återställda evangelium i en allt mörkare och mer förvirrad värld.

3. Respektera immateriell äganderätt

För det tredje ska vi och våra budskap respektera andra människors och organisationers äganderätt. Det betyder helt enkelt att vi inte ska skapa eget innehåll genom att använda någon annans konst, namn, foton, musik, video eller annat innehåll utan tillåtelse. Innehållet i Media Library på lds.org, om inget annat anges, har godkänts för användning av medlemmar utan att de behöver söka tillstånd från kyrkan. Övrig information om användning av kyrkans media finns på social.lds.org.

Se till, när du delar med dig av budskap på internet, att andra förstår att du uttrycker dina personliga tankar och känslor. Du ska inte använda kyrkans logga eller på annat sätt få det att se ut som om du talar å kyrkans vägnar.

4. Var vis och vaksam

För det fjärde bör du vara vis och vaksam och skydda dig själv och dem du älskar. Vi måste komma ihåg att internet aldrig glömmer. All vår kommunikation genom sociala medier lever faktiskt vidare för evigt – även om appen eller programmet kanske lovar något annat. Säg det bara eller lägg bara upp det om ni vill att hela världen ska ha tillgång till ert meddelande eller er bild för evigt.

Dessa riktlinjer kan hjälpa medlemmar i kyrkan världen över att skapa och dela med sig av evangeliebudskap som kan få ljuset att ”lysa ur mörkret” (Mormon 8:16).

En apostolisk inbjudan

Det som hittills har åstadkommits i den här utdelningen vad gäller att förmedla evangeliets budskap genom sociala medier är en bra början – men det är bara en liten droppe. Jag inbjuder dig nu att hjälpa till att förvandla droppen till en störtflod. Jag uppmanar dig att från och med idag överskölja jorden med budskap fyllda av rättfärdighet och sanning – budskap som är autentiska, upplyftande och berömvärda – och att bokstavligen överskölja jorden med en flodvåg (se Mose 7:59–62).

Jag ber att vi inte bara ska delta i en tillfällig våg som reser sig snabbt och sedan lika snabbt ebbar ut. Jag föreslår inte ett glassigt engångsinitiativ från vilket vi snabbt kan ta oss vidare till nästa uppgift på vår långa lista över evangeliesaker att göra. Vi behöver inte bli experter eller fanatiker i fråga om sociala medier. Och vi behöver inte tillbringa orimligt mycket tid med att skapa och sprida utsirade meddelanden.

Föreställ dig den inverkan vi kan ha när hundratusentals och miljontals medlemmar i Herrens återställda kyrka bidrar på till synes enkla sätt till den stigande flodvågen. Må alla våra små, enskilda ansträngningar resultera i ett stadigt regn av rättfärdighet och sanning som gradvis får en mängd strömmar och floder att stiga – och slutligen blir en flodvåg som sköljer över jorden. ”Bli därför inte trötta av att göra gott, ty ni lägger grundvalen till ett stort verk. Och av det ringa kommer det som är stort” (L&F 64:33).

Vi har välsignats och välsignas på så många sätt, och där mycket är givet, krävs det mycket. Jag ber att du mer fullständigt kan komma att förstå den andliga betydelsen och välsignelsen av att leva i tidernas fullbordans utdelning, att du kan ha ögon att tydligt se både möjligheterna och fallgroparna i de fantastiska tekniker som finns tillgängliga för oss idag, att din förmåga att på rätt sätt använda dessa inspirerade verktyg ska växa, och att du kan ta emot inspiration och vägledning angående den roll du bör ha i att överskölja jorden som med en flodvåg av sanning och rättfärdighet. När du strävar framåt i detta heliga verk, lovar jag dig att du i jordelivet blir välsignad på de personliga, särskilda och nödvändiga sätt som förbereder dig för evigheten.

Slutnoter

  1. Se Kyrkans presidenters lärdomar: Joseph Smith (2007), s. 184.

  2. Discourses of Brigham Young, utv. av John A. Widtsoe (1954), s. 18–19.

  3. Spencer W. Kimball, ”When the World Will Be Converted”, Ensign, okt. 1974, s. 10–11.

  4. Gordon B. Hinckley, ”Tro – kärnan i sann religion”, Nordstjärnan, apr. 1982, s. 6.

  5. Se ”Tack, Gud, att profeter du sänder”, Psalmer, nr 10.

  6. ”Would Your Pinterest Page Pass the Bonnie Oscarson Test?” latterdaysaintwoman.com.

Herren påskyndar sitt verk, och det är ingen slump att dessa kraftfulla nyskapelser och uppfinningar inom kommunikation framkommer i tidernas fullbordans utdelning.

Jag uppmanar er att överskölja jorden med budskap fyllda med rättfärdighet och sanning – budskap som är autentiska, uppbyggande och berömvärda.

Skriv ut