2015
Palapeli palautuksesta
Joulukuu 2015


Palapeli palautuksesta

Kirjoittaja asuu Utahissa Yhdysvalloissa.

Mitä sana palautus tarkoittaa?

”Sillä minä olen antanut sinulle pappeuden avaimet ja voiman, jolla minä palautan kaiken” (OL 132:45).

Kuva
Product Shot from December 2015 Liahona

Kotimatkalla kirkosta Anna muisti pienen paperiliuskan, jonka hänen opettajansa oli hänelle antanut. ”Äiti, arvaa mitä? Minulla on ensi sunnuntaina puhe Alkeisyhdistyksessä.”

”Sepä hienoa”, äiti sanoi. ”Mistä aiheesta?”

”Minun pitää puhua palautuksesta. Mutta en oikein tiedä, mikä se on.”

Palautus tarkoittaa sitä, että Jumala toi takaisin eli palautti kaiken, mitä Hän haluaa kirkossaan olevan”, äiti sanoi. ”Profeetta Joseph Smithin kautta Hän toi takaisin temppelit, pappeuden, kasteen ja Pyhän Hengen lahjan. Ilman palautusta meillä ei olisi kirkkoa!”

Anna nyökkäsi. ”Kai siinä on järkeä. Mutta en usko, että osaan selittää sen niin kuin sinä.”

”Hei, minulla on idea”, äiti sanoi, kun he tulivat kotiin. ”Tule mukaani.”

Anna meni äidin perässä olohuoneeseen. He olivat aloittaneet edellisenä iltana palapelin kokoamisen, ja kaikki palat olivat yhä levällään pienellä pöydällä.

”Ajattele, että evankeliumi on kuin valmiiksi koottu palapeli.” Äiti otti käteensä yhden palan. ”Monet kuvan palat ovat olleet maan päällä eri aikoina. Mutta sen jälkeen kun Jeesus ja apostolit olivat kuolleet, monia evankeliumin totuuksia katosi tai niitä muutettiin. Ne totuuden palaset piti tuoda takaisin.”

”Mitä siis sitten tapahtui?” Anna siirteli irrallaan olevia paloja.

”Monia vuosia myöhemmin Jumala kutsui nuoren maalaispojan tuomaan kaikki palat takaisin ja yhdistämään ne siten kuin silloin kun Jeesus oli maan päällä. Kukahan hän mahtoi olla?”

”Joseph Smith!” Anna sanoi hymyillen. ”Minusta tuntuu, että alan ymmärtää.” Hän puhui äidin kanssa lisää Joseph Smithistä ja evankeliumin eri paloista, jotka Jumala oli tuonut takaisin Joseph Smithin avulla.

Loppuviikon Anna kirjoitti ja harjoitteli puhettaan. Hän rukoili, että taivaallinen Isä auttaisi häntä olemaan rohkea ja esittämään sanomansa Alkeisyhdistyksessä.

Sunnuntaina, kun oli Annan vuoro puhua, hän nousi, veti syvään henkeä ja näytti telineessä olevaa palapeliä, niin että kaikki näkivät sen. Kaikki palat olivat paikallaan palapelissä.

”Kauan sitten monia tärkeitä evankeliumin paloja oli maan päällä. Kun Jeesus ja Hänen apostolinsa kuolivat, jotkin palat katosivat.” Anna otti muutaman palan palapelistä ja laski ne pöydälle. ”Sitten taivaallinen Isä ja Jeesus kutsuivat Joseph Smithin profeetaksi tuomaan takaisin evankeliumin puuttuvat palat. Sitä sanotaan palautukseksi.” Hän otti yhden palapelin palan ja näytti sitä Alkeisyhdistyksen lapsille. Sen takana olivat sanat ”Pappeuden voima”.

Sitten Anna näytti muut palat. Hän luki, mitä jokaisen palan takana oli, ennen kuin hän pani sen oikealle paikalleen palapeliin. ”Elävä profeetta… kaksitoista apostolia… temppelityö iankaikkisten perheiden hyväksi… upotuskaste… kätten päällepaneminen Pyhän Hengen lahjan saamiseksi.”

Anna näytti valmista palapeliä. ”Nyt meillä on kaikki evankeliumin palat. Se tarkoittaa sitä, että voimme nähdä kokonaiskuvan siitä, kuinka voimme olla onnellisia ja elää jonakin päivänä taivaallisen Isän kanssa. Minä olen kiitollinen palautuksesta. Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.”

Tulosta