2016
Kom, følg med meg: Undervis i de grunnleggende tingene hjemme
Januar 2016


Kom, følg med meg: Undervis i de grunnleggende tingene hjemme

Del 1

Artikkelforfatterne bor i Utah, USA.

Søndagens undervisningsmateriell for ungdom – Kom, følg med meg – underviser én grunnleggende læresetning hver måned. Her er noen måter å lære om disse doktrinære prinsippene på sammen med familien.

Bilde
Family studying scriptures together in Cochabamba, Bolivia.

Når de setter seg for å ha familiens hjemmeaften, begynner en mor med å spørre sine to barn: “Når har dere følt Åndens veiledning?”

Hennes 17 år gamle datter klager: “Jeg har allerede hatt tre leksjoner om Ånden denne måneden.”

“Bra, da har du mye å bidra med,” svarer hennes far. Det er stille mens mor og far venter tålmodig på at barna skal overveie spørsmålet.

Til slutt forteller deres 14 år gamle sønn om en opplevelse på skolen den dagen.

“Ja,” svarer moren, “det minner meg om da Nephi fulgte Ånden da han ikke visste hvordan de skulle få tak i platene fra Laban.”

Datteren forteller så om hvordan hun fulgte en tilskyndelse til å snakke med en ensom jente på bussen. Faren roser henne for denne beslutningen, og forteller om en erfaring han hadde på jobben.

De avslutter samtalen med å synge “La oss ledes av Guds ånd” (Salmer, nr. 83).

En enkel undervisningsmetode – å utveksle erfaringer med denne læresetningen – gjorde denne familiens hjemmeaftenen vellykket.

Denne artikkelen gir virkelige eksempler på hvordan folk har lært prinsippene i søndagens undervisningsmateriell for ungdom, organisert etter måned. Disse eksemplene er naturligvis ikke de eneste måtene å lære om disse læresetningene på. Du kan søke inspirasjon til å kunne dekke familiens behov.

Januar Guddommen

Medlemmene av Guddommen – vår himmelske Fader, Jesus Kristus og Den hellige ånd – er tre adskilte personer, men er forenet i hensikt og herlighet.

En ung kvinne sier følgende om å lære om Guddommen: “Det er viktig for meg at min himmelske Fader, min Frelser og Den hellige ånd er adskilte personer som jeg kan bli kjent med hver for seg, men følge i enhet. Jeg har med takknemlighet forstått at jeg kan bli Gud lik, for Guddommen er ikke en udefinert og ufattelig substans, men snarere guddommelige personer som elsker, velsigner, veileder og kjenner meg.”

For å undervise i denne læren, kan du prøve å snakke om spørsmål som: “Hva kan vi lære av Guddommen om å arbeide sammen i enighet?” eller “Hvordan kan vi styrke vårt forhold til Guddommens medlemmer?”

Å sammenligne Johannes 10:30 og Lære og pakter 50:43 kan føre til en god samtale og gi innsikt om enhet.

Februar Frelsesplanen

Frelsesplanen besvarer menneskenes mest grunnleggende spørsmål, som: “Hvem er jeg?” og “Hva er hensikten med livet?” Å stille egne spørsmål og søke svar kan være en effektiv måte å lære om Faderens plan for lykke.

For eksempel begynte en ung mann sitt studium av Skriftene ved å spørre: “Hvordan kan Guds egenskaper sammenlignes med de egenskaper jeg hadde i det førjordiske liv? De som jeg har nå, og de jeg håper å ha i det neste liv?” Han skrev ned svarene på disse spørsmålene etter hvert som han fant dem i Skriftene, og brukte dem til å undervise andre om frelsesplanen.

Hvilke spørsmål har dine barn om frelsesplanen?

Mars Jesu Kristi forsoning

Hvordan kan vi lære ikke bare om Jesu Kristi forsoning, men også om vår Frelsers oppriktige håp om at vi vil anvende hans forsoning i vårt liv?

Fordi vi alle har vært ensomme, gjort feil og hatt behov for styrke, har vi alle hatt behov for å forstå og anvende forsoningen bedre. En Unge kvinners veileder brukte en video til å hjelpe klassen å forstå Frelserens forsoning.

Her er en ung kvinnes opplevelse:

“Vi så på ‘Ingen var med Ham’ (video, LDS.org). Mens en enkelt fløyte spilte en sørgmodig melodi, hørte vi eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum si: ‘En stor trøst denne påsken er at fordi Jesus gikk den lange, ensomme veien helt alene, behøver ikke vi å gjøre det.’

Jeg hadde skammet meg over at jeg trengte Frelserens forsoning, men da jeg ble fylt med Ånden, følte jeg håpet ved hans forsoning feie bort min skyldfølelse. Herren ga sitt liv for meg. Han angret ikke på det, og det vil heller ikke jeg.”

Ettersom forsoningen er den viktigste begivenheten for vår frelse, må vi undervise og lære om den med Den hellige ånds veiledning. Kanskje dere vil bli ledet til å snakke om Skriftene eller apostoliske vitnesbyrd som “Den levende Kristus: Apostlenes vitnesbyrd” (Liahona, april 2000, 2). Vurder å ta opp et spørsmål som: “Når har dere følt forsoningens helbredelse, styrke eller forløsende kraft?”

April Evangelieutdeling, frafall og gjenopprettelse

Bilde
Cups stacked in a pyramid.

Bilde av kopper © moodboard/Thinkstock

Å forstå frafallet fra det sanne evangelium hjelper oss å forstå behovet for en gjengivelse av evangeliet, prestedømmet og Jesu Kristi kirke.

Følgende konkretisering hjalp noen misjonærer å undervise en undersøker om frafallet og gjenopprettelsen.

“Min ledsager og jeg brukte plastglass merket med deler av den sanne kirke, og bygget en pyramide med dem mens vi forklarte hvordan Jesus Kristus opprettet sin kirke.

Så forklarte vi frafallet mens vi fjernet glass som representerte apostlene, og så hele konstruksjonen velte. Da vi forklarte evangeliets gjengivelse gjennom profeten Joseph Smith, bygget vi tårnet opp igjen for å vise at Kirken i dag er organisert på samme måte som Kristus opprinnelig organiserte den.

For første gang forsto denne mannen. Gjenopprettelsen ga endelig mening for ham da han skjønte hvorfor den var nødvendig.”

Det er mange andre måter å vise syklusen med evangelieutdeling, frafall og gjenopprettelse på. Du kan lese skriftsteder om disse emnene og følge tilskyndelser til å lage din egen fremstilling av det du lærer (se for eksempel Amos 8:11–12; 1 Nephi 13; L&p 136:36–38; Moses 5:55–59).

Mai Profeter og åpenbaring

Herren ønsker virkelig å kommunisere med oss. Vi kan motta hans veiledning i vårt liv ved åpenbaringer han gir til sine profeter og til oss personlig.

Vi kan ofte forstå evangeliets prinsipper bedre hvis vi sammenligner dem med gjenstander og erfaringer i hverdagen. En ung kvinne forteller hvordan en sammenligning hjalp henne å oppfatte åpenbaring:

“Jeg lærte om åpenbaring gjennom en profet i nyere tid. Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum talte om åpenbaringens ånd, og forklarte den ved hjelp av en metafor om lys. Åpenbaring kommer noen ganger plutselig og tydelig som å slå på et lys i et mørkt rom. Det er imidlertid mer vanlig at den kommer gradvis, akkurat slik soloppgangen blir gradvis lysere. Som oftest, sier eldste Bednar, er åpenbaring som lys på en tåkete dag. ‘Det er nok lys til at man… kan se akkurat nok til å ta noen skritt fremover inn i tåken’ (i “Lysets mønstre: Åpenbaringens ånd” [video], LDS.org). Selv om denne metaforen er enkel, gjorde den dypt inntrykk på meg fordi jeg innså at åpenbaring var tilgjengelig hvis jeg tok meg tid til å oppfatte den.”

Når vi tar oss tid til å studere metaforer, lignelser og symboler, kan vår forståelse av læresetningene fortsette å vokse. Disse undervisningsmetodene hjelper oss å lære enda mer når vi lar Ånden åpenbare nye perspektiver for oss.

Juni Prestedømmet og prestedømsnøkler

Bilde
Statue depicting the restoration of the Melchizedek Priesthood. Temple Square in Salt Lake City, Utah.

Prestedømmet er et viktig tema for alle. Det er Guds kraft og kan velsigne oss alle. Vi har alle en oppgave i prestedømmets arbeid.

Noen er ikke kjent med prestedømmets plikter, embeder og historie. En spørrelek kan være en morsom måte å lære om disse tingene på.

Avhengig av hva dere ønsker å lære, kan du bruke noen av de følgende spørsmålene og oppfordre barna dine til å søke etter svar i Skriftene og læresetninger fra vår tids profeter.

  • Hva er embedene og pliktene i Det aronske prestedømme? i Det melkisedekske prestedømme?

  • Hva er prestedømsnøkler? Hvem er det som har dem? Hvorfor er nøkler nødvendige?

  • Hva er forskjellen på prestedømsmyndighet og prestedømskraft?

  • Hvordan velsigner prestedømmet både menn og kvinner?

Du kan finne svar i oppslagsbøker som Evangeliets prinsipper (2009) og Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet (2004), og i skriftsteder som Lære og pakter 13, 20 og 107.

Svaret på det siste spørsmålet, “Hvordan velsigner prestedømmet både menn og kvinner?” kan finnes i Skriftene, men ikke minst ved å reflektere over hvordan denne læresetningen påvirker oss personlig.

Skriv ut