2016
Hvordan vi kan streve fremover
Januar 2016


Svar fra Kirkens ledere

Hvordan vi kan streve fremover

Fra en tale holdt ved Brigham Young University ‒ Hawaii, 4. desember 2013.

Bilde
Christ carrying a young boy on His back.

Detalj fra Hold deg fast, av Liz Lemon Swindle

Å streve fremover innebærer noe mer enn bare å gå fremover. Streve innebærer at noe hindrer din fremgang, og du må presse deg gjennom det. For å gå fremover i dette liv, må du sette fristelser til side og presse deg gjennom hindringer, trampe tvil og frykt under dine føtter og tilegne deg de guddommelige egenskapene tro, håp og kjærlighet.

Hvordan kan du streve fremover? Nephi svarer: “Derfor må dere streve fremover med standhaftighet i Kristus og ha et fullkomment, klart håp og kjærlighet til Gud og alle mennesker” (2 Nephi 31:20).

Å streve fremover med standhaftighet i Kristus innebærer å ha tro på ham. Det betyr å gjøre ham til det sentrale i dine tanker og handlinger. Når det er ham du følger, er det å streve fremover det beste du kan oppleve.

Å streve fremover vil si å skyve bort verdens “fristelser og bekymringer” og holde Guds bud med nøyaktighet. “Dersom dere elsker meg,” sa Jesus, “da holder dere mine bud” (Johannes 14:15).

Nephi legger til at med vår standhaftighet i Kristus følger et fullkomment, klart håp, og kjærlighet til Gud og alle mennesker. Vi finner da et lysende håp. Vi finner fred selv om vi opplever vanskeligheter. Disippelskap gjør oss i stand til å se våre sanne hensikter på jorden. Det sentrale i disse hensiktene er å hjelpe vår familie, dem vi elsker og menneskene rundt oss. De omfatter å bygge opp Guds rike, og når vi gjør det, blir vi den det er meningen at vi skal bli.

Nephi sier at vi må streve fremover og nyte Kristi ord. Han sier at med Den hellige ånds gave kan vi snakke med (og forstå) englers tunge (se 2 Nephi 32:2–5). Jeg kjenner denne røsten. Det er en røst vi alltid må være rede til å høre.

Når du strever fremover i rettferdighet, vil Jesus Kristus lede deg (se L&p 78:18), og du vil vite med enda større sikkerhet at han lever og at han elsker deg. Når du strever fremover i tro, vil Den hellige ånd fortelle deg og vise deg hva du skulle gjøre (se 2 Nephi 32:5).

Skriv ut