2016
Vi tror at vi må være positive
Januar 2016


Hva vi tror på

Vi tror at vi må være positive

Bilde
Product Shot from January 2016 Liahona

Vi ser ofte råd i Skriftene om å “fryde oss” og “være ved godt mot”. Herren forteller oss i 2 Nephi 2:25: “Mennesket er til for å kunne ha glede.” Hensikten med dette livet er å lede oss til den glede som Herren lover oss til slutt.

Å være ved godt mot betyr ikke å være uvitende om eller naiv med hensyn til livets utfordringer. Eldste Neal A. Maxwell (1926–2004) i De tolv apostlers quorum beskrev det å være ved godt mot som “en dyp tillit til Guds hensikter slik de utspiller seg – ikke bare for menneskeheten, men for hver enkelt av oss som enkeltpersoner”.1 Utfordringer vil med sikkerhet komme, for de er en naturlig del av jordelivet, men vi behøver ikke å bli nedtynget av motløshet og sorg. Vi kan sette vår lit til Herren og være positive.

Jesus Kristus lovet oss at vi ville oppleve prøvelser, men han oppfordret også: “Vær frimodige! Jeg har overvunnet verden” (Johannes 16:33). President Ezra Taft Benson (1899-1994) sa at fordi vi har evangeliet, “skulle vi som siste-dagers-hellige være de mest optimistiske og de minst pessimistiske.”2

Vi føler alle sorg og motløshet fra tid til annen, men vi kan fortsatt være ved godt mot. Eldste Richard G. Scott (1928–2015) i De tolv apostlers quorum har sagt: “Jeg vitner om at med tro på Frelseren og lydighet mot hans læresetninger, vil lykken aldri ta slutt, men det vil sorgen.”3 Vi kan leve med glede i visshet om at våre “lidelser skal kun vare et øyeblikk” (L&p 121:7).

Når vi setter vår lit til Guds plan for oss og velger å leve med en positiv innstilling, vil vår evne til å takle livets utfordringer bli styrket. Våre bekymringer og vår frykt vil påvirke oss mindre, og vi vil oppleve den glede han ønsker for oss.

Noter

  1. Neal A. Maxwell, “But a Few Days” (tale til medarbeidere i Kirkens skoleverk, 10. sep. 1982), 4.

  2. Ezra Taft Benson, “Do Not Despair,” Ensign, nov. 1974, 65.

  3. Richard G. Scott, “Finn glede i livet,” Lys over Norge, juli 1996, 25.

  4. Gordon B. Hinckley, “The Continuing Pursuit of Truth,” Ensign, april 1986, 4.

Skriv ut