2017
Læring for hele sjælen
August 2017


Læring for hele sjælen

Herren rykker med kraft i sin kirke, for at I kan få den uddannelse, han ønsker, at I får.

Billede
young woman and young man looking at computer screen

Dette budskab er til de unge og unge voksne i Herrens kirke. For mange år siden fik jeg en stærk tilskyndelse om jer og denne dag. Det var, som om jeg så alle børnene i Primary i hele verden. Jeg vidste, at de ville indgå og holde pagter med Herren. Og jeg vidste, at Herren ville velsigne dem med muligheder for at opnå dyb læring både åndeligt og timeligt, og han ville opfostre dem som en mægtig hær, der skulle opbygge hans rige og berede jorden på hans genkomst.

I er de børn, og dette er jeres tid.

Det er en stor dag i Guds rige, en dag rig på muligheder for jer til at lære og vokse og opleve glæde og lykke. Der er ganske vist store udfordringer. Men gennem Jesu Kristi forsonings forløsende og bestyrkende kraft og hans prægtige evangelium og sande og levende kirke fortsætter Herren alligevel med at åbne døre og forberede en udvej til omvendelse for jer, så I kan opnå dyb læring, vokse åndeligt og omvende jer mere oprigtigt for ham. Herren forbereder sit rige og sit folk på sin genkomst, og I i denne generation spiller en central rolle i dette store værk.

Dette er miraklernes tid. Ny teknologi gør læring og uddannelse tilgængelig for mange. Dette gælder både verdslig og åndelig læring. Herren rykker med kraft i sin kirke, for at I kan få den uddannelse, han ønsker, at I får.

Dette er alt sammen en del af den befaling, Herren gav profeten Joseph Smith (1805-1844) i genoprettelsens begyndelse: »Det er min vilje, at I … opnå[r] en kundskab om historie og om lande og om riger, om Guds og menneskers love, og alt dette til Zions frelse« (L&P 93:53).

Denne befaling bliver behandlet som en hastesag i vor tid, eftersom Herren fremskynder sit værk. Nu er tiden inde til, at I drager fordel af de muligheder for uddannelse, der ligger åbne for jer, og at I udnytter jeres medfødte potentiale for at lære og vokse.

Således bør præsident Thomas S. Monsons ord ringe i jeres ører hver dag:

»Jeg opfordrer jer på det kraftigste til at uddanne jer.«1

»I vil udvikle jeres talenter, når I studerer og lærer.«2

»Enhver af jer … har mulighed for at lære og vokse. Forøg jeres kundskab, både intellektuelt og åndeligt, til jeres guddommelige muligheders fulde mål.«3

Dyb læring

Den læring, der gør jer hver især i stand til at leve op til jeres guddommelige potentiale, er det, jeg vil kalde dyb læring: læring for hele sjælen – sindet, hjertet, legemet og vores udødelige ånd. Dyb læring angår enhver form for kundskab, den være sig åndelig eller sekulær. Læring er dyb, når den øger jeres kraft til at gøre tre ting: (1) at vide og forstå; (2) at handle effektivt og retskaffent og (3) at blive mere som vor himmelske Fader.4

Som Herren lærte profeten Joseph, må dyb læring finde sted på Herrens måde, gennem åbenbaring og inspiration i Kristi lys og ved Helligåndens kraft og gennem aktivt, flittigt studium og undervisning af hinanden, bistået af Jesu Kristi nåde. Dette gælder for enhver form for kundskab. Her er Herrens befalinger om dyb læring:

»Søg flittigt, og lær hinanden visdomsord; ja, søg visdomsord i de bedste bøger; stræb efter at lære, ja, ved studium og også ved tro« (L&P 88:118).

»Undervis I flittigt, så skal min nåde være med jer, så I mere fuldkomment kan blive undervist … i alt det, som vedrører Guds rige, og som er nødvendigt for jer at forstå« (L&P 88:78).

Åndelig kundskab har prioritet

Billede
young woman holding scriptures

I sagens natur er dyb læring inden for ethvert studiefelt en åndelig erfaring, grundlagt på tro på Jesus Kristus, omvendelse og lydighed mod hans bud, så Helligånden kan undervise os. Dyb læring er ikke let, men den er umagen værd. Hvis I virkelig har et ønske om dyb læring, hvis jeres hjerte og sind er åbent for læring, og I handler på det ønske, vil Herren velsigne jer. Når I gør jeres del – beder i tro, studerer og engagerer jer aktivt og gør jeres bedste – vil Helligånden undervise jer, øge jeres evne til at handle på det, I lærer, og hjælpe jer til at blive det, Herren ønsker, I bliver. »I sig selv er frelse gennem Kristi forsoning en uddannelsesproces,« sagde præsident Joseph F. Smith (1838-1918). »Kundskab er nøglen til evig udvikling.«5Denne

proces gælder inden for alle rammer og for enhver form for viden. Men den vigtigste viden, I kan tilegne jer, er dog viden om de ting, der hører Gud til. Åndelig kundskab må derfor have førstepladsen i jeres hjerte og prioriteringer. Profeten Joseph Smith påpegede den åndelige kundskabs forrang med disse ord: »Et menneske bliver ikke frelst hurtigere, end det tilegner sig kundskab, for hvis det ikke tilegner sig kundskab, vil det blive ført i fangenskab af en eller anden ond magt i den anden verden, da onde ånder vil have mere kundskab og som følge heraf mere magt end mange mennesker på jorden. Derfor har vi brug for åbenbaring til at hjælpe os og give os kundskab om det, der hører Gud til.«6

Det er sandt, at evangeliet omgiver al sandhed,7 men kundskab og forståelse af de enkle og tydelige sandheder i Jesu Kristi evangelium må være jeres grundlag for al dyb læring. Når I sætter den åndelige kundskab først i jeres sind og hjerte, vil det sikre, at I forlader jer på Herren og Helligånden i jeres læring, at I vil se alt, I studerer, i lyset af hans evangelium, og at I vil fortsætte med at tilegne jer dyb læring livet igennem.

Dyb læring livet igennem

Dyb indlæring af både åndelig og verdslig kundskab er et bud fra Gud. Forestil jer, hvad der ville ske, hvis I holdt op med at lære. Hvad nu hvis jeg var holdt op med at lære, da jeg var færdig på universitetet i midten af 1970’erne? Så ville jeg ikke have fået ny indsigt eller åbenbaring fra de levende profeter, skrifterne eller Helligånden; jeg ville ikke vide noget om udviklingen inden for teknologi, lægevidenskab, verdenshandel, statsreguleringer eller uddannelse. Der ville ikke have været nogen personlig vækst eller åndelig udvikling gennem omvendelse og erfaring.

Da jeg tjente som rektor på Brigham Young University–Idaho, blev søster Clark ofte spurgt: »Hvordan mødte du præsident Clark?« Hun indledte ofte sit svar med: »Han var ikke præsident Clark, da jeg mødte ham.« Var jeg ikke blevet ved med at lære, ville jeg være blevet ældre, men jeg ville stadig være den 25-årige, som søster Clark kendte, da jeg tog min eksamen på universitetet – hvilket ikke ville have været så godt for søster Clark eller vores familie!

Hvis I holder op med at lære, kan I ikke blive mere vidende, effektive, brugbare, trofaste eller ligesom vor himmelske Fader.

Den erfaring, I gør jer med at lære i jeres unge år, lægger et grundlag for livslang læring. Hvis I udvikler evnen til at lære dybt på Herrens måde – gennem Ånden og flittigt, aktivt studium – vil det være en stor velsignelse for jer.

En nøgle til at høste den velsignelse er at holde jeres hjerte og sind åbent for at lære. Her er tre ting, I kan gøre for altid at være rede til at lære:

  1. Bed Herren om at velsigne jer med et ønske om at tilegne jer dyb viden.

    Hvis I allerede har et sådant ønske, er det skønt. Hvis ikke, så bed Herren om den gave. Herren vil forme jeres ønske, så I vil ønske at lære, hvad og hvordan han ønsker, at I lærer hele livet igennem. I Herrens plan er, hvordan han ønsker, at I lærer – ved Ånden og flittigt studium – akkurat lige så vigtigt som, hvad han ønsker, at I lærer.

  2. Gør omvendelse til en central del af jeres liv.

    Omvendelse er en guddommelig proces. Det er sådan, vi ændrer os, vokser og bliver bedre gennem Jesu Kristi forsonings forløsende og styrkende kraft. Hvis omvendelse er en central del af jeres liv, vil I altid være på knæ i ydmyg bøn til Herren, idet I søger hans hjælp til, hvordan I bruger jeres tid, og hvordan I tjener ham.

  3. Tag til templet, så ofte I kan.

    Templet er Herrens hus til åbenbaring og læring. Når I tager dertil ofte, tager I jeres spørgsmål og ønske om at lære med jer, og Herren vil selv undervise jer.

Overkom modstand mod dyb læring

Billede
young man with tablet

Dyb læring nu vil forberede jer på at lære livet igennem. Men jeg ved dog, at I vil støde på forhindringer og tilmed direkte modstand i forbindelse med den læring, Herren ønsker, at I opnår. Frygt, skuffelse, dovenskab, vanskelighed med at læse, mangel på støtte eller mulighed, kultur eller familietraditioner, bekymringer om udgifter, verdslige fristelser, fejlopfattelser om uddannelse og mange andre ting kan stå i vejen for jer.8

Jeg ved, at nogle af jer er konfronteret med adskillige af disse ting, og de føles som en uoverkommelig barriere for at lære.

Jeg bærer vidnesbyrd om, at uanset hvor I bor, hvad jeres situation end måtte være, så står Herren ved jeres side mod al denne modgang med sin forløsende kærlighed og almægtige magt. Gennem sit sonoffer erfarede og overvandt han alt, der kan blokere jeres fremgang mod evigt liv. I hans styrke og med hans kraft kan I overvinde alt, der står imellem jer og den læring, Herren ønsker, at I opnår.

Dette er hans løfte til jer, og han holder sine løfter: »Kom nær til mig, så vil jeg komme nær til jer; søg mig flittigt, så skal I finde mig, bed, så skal I få, bank på, så skal der blive lukket op for jer« (L&P 88:63, se også Matt 7:7).

Konklusion

Det er virkelig storartede tider i Guds rige. Herren fremskynder sit værk, og vi har set mirakel efter mirakel, efterhånden som Herren trækker på kraft til at åbne for muligheder for, at I kan lære dybt.

Herren virker i jeres liv for at velsigne og berede jer. Det er min bøn, at I vil handle i tro på Jesus Kristus for at drage fordel af enhver mulighed for dyb læring, vokse i kundskab og forståelse, fremme hans retskafne formål og blive det, som I blev født til at blive.

Noter

  1. Thomas S. Monson, »Er I beredt, behøver I ikke at frygte«, Liahona, nov. 2004, s. 116.

  2. Thomas S. Monson, »Tre vejledende mål til dig«, Liahona, nov. 2007, s. 119.

  3. Thomas S. Monson, »Hjælpeforeningens mægtige styrke,« Stjernen, jan. 1998, s. 97.

  4. Mønsteret med at »vide, gøre og blive« er blevet brugt meget som ramme for lederskabsudvikling og drøftelse af Herrens plan for hans børns åndelige udvikling. Se Thomas S. Monson, »At lære, at gøre og blive«, Liahona, nov. 2008, s. 60-68; og Dallin H. Oaks, »Opfordringen til at blive«, Liahona, nov. 2000, s. 32-34. For en mere dybdegående behandling af de forskellige elementer i dette mønster henvises til trebindsserien af David A. Bednar, Increase in Learning, 2011, Act in Doctrine, 2012, og Power to Become, 2014.

  5. Se Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph F. Smith, 1999, s. 314.

  6. Kirkens præsidenters lærdomme: Joseph Smith, 2007, s. 263.

  7. Dette citat af Brigham Young udtrykker tanken ganske godt: »Jesu Kristi lære gør ikke blot folk bekendt med det, som hører Gud til, og udvikler moralske fortrin og renhed i dem, men giver enhver mulig motivation og tilskyndelse til, at de kan vokse i viden og intelligens inden for ethvert felt af mekanik eller kunst og videnskab, for al visdom og alle kunstformer og videnskaber i verden kommer fra Gud og er udtænkt til hans folks gavn« (Kirkens præsidenters lærdomme: Brigham Young, 1997, s.193

  8. Her er et eksempel på en falsk lære, der er affødt af kultur og tradition, som kan påvirke mange unge voksne: Går man en generation tilbage, kunne man i de udviklede lande med en gymnasial uddannelse eller endnu bedre med en højere eksamen finde et godt, vellønnet job, der var nok til at forsørge en familie. Den opfattelse er stadig ret udbredt til trods for det faktum, at for de fleste mennesker i de fleste udviklede lande og selv i udviklingslandene er den tid forbi. Uddannelse og læring efter gymnasialt niveau på områder med høj efterspørgsel, det være sig certificering på tekniske færdigheder eller en universitetsgrad (og på visse områder en højere af den slags eksamen), er blevet afgørende for at forsørge en familie, optjene til sin alderdom og for at anlægge et timeligt grundlag for tjeneste i Kirken.

Udskriv