2017
Christus met Kerstmis zoeken
December 2017


Boodschap van het Eerste Presidium

Christus met Kerstmis zoeken

Afbeelding
Nativity scene

Dag van vreugde en barmhartigheid, Sara Waddoups Morgan, met dank aan het Museum voor kerkgeschiedenis

Aan ieder die wil weten wat lidmaatschap in De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen inhoudt, geef ik het volgende uitgangspunt: wij zoeken Christus.

We willen van Hem leren, Hem volgen en meer zoals Hij worden.

We zoeken Hem het hele jaar door. Maar vooral in deze kersttijd, waarin we de geboorte van onze geliefde Heiland vieren, gaat ons hart naar Hem uit.

Laten we in de aanloop naar Kerstmis even stilstaan bij de manier waarop sommigen tweeduizend jaar geleden op de komst van de Heiland voorbereid waren.

De herders

Er is weinig over de herders bekend. We weten alleen maar dat ze ‘zich ophielden in het open veld en ’s nachts de wacht hielden over hun kudde’.1 De herders waren hoogstwaarschijnlijk heel gewone mensen die werkten om eerlijk de kost te verdienen.

Ze zijn misschien te vergelijken met mensen die niet actief naar Christus op zoek zijn, maar wier hart verandert als de hemel opengaat en Christus hun verkondigd wordt.

De herders hoorden de stem van hemelse boodschappers en gingen meteen naar Bethlehem om te zien wat er gebeurd was.2

De wijzen

De wijzen waren geleerden die de komst van de Messias, de Zoon van God, bestudeerd hadden. Door hun studie herkenden ze de tekenen van zijn geboorte. Ze lieten hun huis achter, reisden naar Jeruzalem en vroegen: ‘Waar is de pasgeboren Koning van de Joden?’3

Hun kennis van de Christus bleef niet theoretisch. Toen ze de tekenen van zijn geboorte zagen, kwamen ze in actie. Ze gingen de Christus zoeken.

We kunnen de wijzen misschien vergelijken met mensen die de Christus door studie en wetenschap zoeken. Hun liefde voor de waarheid leidt er uiteindelijk toe dat ze de Christus vinden en Hem als Koning der koningen en Heiland van alle mensen aanbidden.4

Simeon en Anna

We kunnen Simeon en Anna vergelijken met mensen die Christus door de Geest zoeken. Simeon en Anna waren godvruchtige gelovigen. Ze keken reikhalzend uit naar de komst van de Zoon van God door vasten, bidden en door hun toewijding en gehoorzaamheid.

Ze bereidden zich door hun getrouwheid, nederigheid en geloof op de komst van de Heiland voor.

Uiteindelijk werd hun getrouwheid beloond: Maria en Jozef lieten hun het Kindje zien dat de zonden van alle mensen op Zich zou nemen.5

Nephitische en Lamanitische gelovigen

In het Boek van Mormon lezen we hoe gelovigen in de Nieuwe Wereld uitkeken naar de tekenen van de geboorte van de Heiland.

U herinnert zich vast wel dat zij die in Christus geloofden, bespot en vervolgd werden. De intellectuelen van die tijd beschuldigden de gelovigen ervan dat ze zich aan dwaas bijgeloof vastklampten. Ze bespotten de gelovigen zelfs zodanig dat ‘zij het gehele land in grote beroering brachten’ (3 Nephi 1:7). Ze dreven de spot met de mensen die in de geboorte van de Heiland geloofden.

Ze werden zelfs zo kwaad dat ze al wie in de Heiland geloofden, voorgoed het zwijgen wilden opleggen. In het Boek van Mormon vinden we de spectaculaire ontknoping van dat verhaal.6

We kunnen die gelovigen vergelijken met mensen die de Christus ondanks spot en beschimping zoeken. Ze blijven Christus zoeken, ook al noemt men hen ongecultiveerd, naïef of lichtgelovig.

Maar die minachting ontmoedigt ware gelovigen niet in hun zoektocht naar Christus.

Wij zoeken Christus

We hebben er in de loop van het jaar, en misschien vooral in deze kersttijd, baat bij om ons af te vragen hoe we Christus zoeken.

De grote koning David schreef in een moeilijke periode: ‘O God, U bent mijn God! U zoek ik vroeg in de morgen; mijn ziel dorst naar U, mijn lichaam verlangt naar U.’7

Misschien was die houding een van de redenen waarom David als een man naar Gods hart beschreven werd.8

Laten we onze geliefde Heiland, de Vredevorst, de Heilige Israëls, in deze kersttijd en het hele jaar door met hart en ziel zoeken. Want dat verlangen bepaalt grotendeels wie we zijn als lid van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen, en vooral als volgeling van Christus.

Afdrukken