2019
Hvordan vi støtte vores ledere?
Juli 2019


Hvordan vi støtte vores ledere?

Billede
family watching conference and sustaining leaders

I de tåretunge dage efter skovbrande havde ødelagt hele nabolag i Sonoma County i Californien i oktober 2017, rejste ældste Ronald A. Rasband fra De Tolv Apostles Kvorum til de ramte lokalområder for at være sammen med de sidste dages hellige.

Han var på en omsorgsmission. Han og søster Melanie Rasband trøstede de brandramte medlemmer i deres kirkebygninger og deres forkullede hjem.

Og hvor end han kom, kom medlemmerne frem for at give ham hånden. Det var en godkendende gestus. De takkede apostlen for hans støtte. Men i hvert håndtryk lå der også en fælles forståelse af, at de også støttede ham.

En trosgerning

»Opretholdelse er en hellig handling, der forbinder medlemmerne af Kirken med Kirkens ledere,« siger Gary E. Stevenson. Med flere end 16 millioner medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige, er der relativt få medlemmer, der nogensinde taler ansigt til ansigt med en apostel eller giver ham hånden. »Men hvert medlem har mulighed for at få en personlig forbindelse med dem og andre kirkeledere gennem sin formelle opretholdelse ved håndsoprækning og daglige støttende handlinger,« siger præsident M. Russell Ballard, fungerende præsident for De Tolv Apostles Kvorum.

»Vi opretholder med vores håndsoprækning, men også med vores hjerte og handlinger,« siger ældste Gerrit W. Gong. »Vi opretholder Kirkens ledere på samme måde, som vi opretholder hinanden. Vi ved, at vi er bundet af pagt.«

»At bede for apostlene forbliver en uvurderlig del af opretholdelsen,« siger ældste Ulisses Soares. »Vi er almindelige mennesker, og Herren har kaldet os til at gøre noget, der ligger ud over vores naturlige evner. Men vi føler, at vi kan udrette det, fordi folk beder for os.

Tro går forud for og følger opretholdelsen,« tilføjer ældste Soares. »Ved at støtte apostlene hjælper I Frelseren til at fremme hans værk. Jeres tro hjælper Herren til at opnå det, han formidler gennem sine profeter og åbenbarere.«

»Jeg elsker billedet af armen i ret vinkel og betydningen af det,« siger ældste Jeffrey R. Holland. For apostlene svarer det at blive opretholdt af medlemmerne i Kirken rent åndeligt til at modtage livgivende føde, tilføjer han. »Enhver stemme tæller og enhver hjælpende hånd anerkendes. Ingen behøver at tjene alene i Kirken, uanset hvilket kald vi har.«

Mangeårig praksis

Opretholdelsen af apostlene er en praksis, der går helt tilbage til gengivelsen af Jesu Kristi evangelium. Fra den første dag blev de tidlige hellige opfordret til at give deres samtykke til kaldelsen af Kirkens ledere og opretholde dem i den kaldelse.

Den 6. april 1830 samledes Joseph Smith og hans nydøbte tilhængere i en lille bjælkehytte, der tilhørte Peter Whitmer, sen., i Fayette i Seneca County i staten New York.

Joseph rejste sig og spurgte de tilstedeværende, om de ønskede, at man organiserede Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.

Udøvelsen af det princip om samtykke betød, at de nye medlemmer rakte deres hånd op og gav deres samlede støtte. Dernæst gav de samtykke til, at Joseph Smith og Oliver Cowdery var deres lærere og åndelige vejledere.

»Medlemskab af Kirken er et meget personligt anliggende,« siger ældste Holland. »Hvert et individ tæller. Det er derfor, vi udøver princippet om fælles samtykke. Vi ønsker, at alle har en holdning, og at de giver udtryk for den og står sammen om at gå fremad.«

En handling, der højner os alle

Når vi accepterer kaldet som apostel, bliver medlemmer af De Tolv Apostles Kvorum »indskærpet« at følge Herrens vilje, siger ældste Dale G. Renlund. Ved at vælge at opretholde De Tolv, viser medlemmerne deres tillid til hver apostels løfte om lydighed mod Frelseren.

»De sidste dages hellige, der viser deres opretholdelse af den enkelte apostel ved håndsoprækning, opretholder samtidig det samlede kvorum,« siger ældste Quentin L. Cook.

»Denne hellige stemme opløfter og velsigner apostlene – men den opløfter også de støttende,« tilføjer ældste Cook. »Den styrker og velsigner dem og giver dem retning.«

Det betyder, at ligesom de medlemmer, der var dybt berørt af skovbrandene i Santa Rosa, viste deres støtte til ældste Rasband, så kan medlemmer verden over blive opløftet, når de støtter det enkelte medlem af De Tolv.

Udskriv