2020
Velsignet gjennom søken etter sannhet
August 2020


Velsignet gjennom søken etter sannhet

Siden 1912 har de hellige hatt privilegiet å kunne delta i Kirkens Seminar-program for ungdom. Flere generasjoner har blitt velsignet og utdannet i Kirkens doktrinære prinsipper takket være deltakelse i dette programmet, en prosess som i dag fortsetter som et viktig ledd i Kirkens infrastruktur. Vi er medlemmer av en global kirke. De konvensjonelle formene for kommunikasjon mellom de hellige er ikke universelle, og må nødvendigvis tilpasses basert på lokale omstendigheter. Kirken i Norge er ikke stor, og er et område hvor Seminar-programmet har måttet bli tilpasset. For enkelte av kirkens ungdom blir ikke morgen-Seminar holdt i et kirkebygg, men er nettbasert, hvor ungdommer fra hele landet deltar.

Nettbasert Seminar kan aldri bli like personlig som en vanlig Seminar-klasse der elevene møtes i samme rom hver morgen for å studere Skriftene. Å møtes på ordentlig kan også gjøre det lettere for mange å delta i timen. Til tross for at online-Seminar har noen mangler, er det også store fordeler som kommer av deltakelse i denne formen for Seminar.

Jeg kommer fra en gren hvor det ikke er særlig mange ungdommer. Vi har en ukentlig Seminar-klasse hvor vi møtes fysisk, men som oftest er det bare meg og læreren som er til stede. Deltakelse i nettbasert Seminar har derfor vært mer sosialt for meg, ettersom jeg har anledning til å delta sammen med andre elever. Selvsagt er det ikke det sosiale som skal ha størst fokus i Seminar-programmet, men det er likevel verdifullt å høre andre perspektiv enn ekkokammeret som dannes når du er alene. Nettbasert Seminar gir kompensasjon for det medlemmer i mindre menigheter går glipp av dersom kun fysisk seminar hadde vært vanlig.

På Seminar har jeg ved flere anledninger fått anledning til å diskutere spørsmål jeg har hatt om Kirkens teologi. Et eksempel på dette skjedde for kort tid siden hvor jeg hadde tenkt mye på hva som må til for å utvikle og opprettholde et vitnesbyrd. På én av dagene hvor jeg hadde reflektert spesielt mye over dette spørsmålet var det akkurat dette som ble diskutert på Seminar. Jeg har hatt mange slike erfaringer. Det kan være flere grunner til at Herren svarer på spørsmålene våre på denne måten. Én grunn til dette kan være at Guddommen ønsker at vi stiller spørsmål med hensikt om å finne svar på dem. Som hellige vet vi at vi er av Israels hus og ætt. På hebraisk er Israel satt sammen av to ord. “Isra”, som betyr å kjempe og “el” som betyr Gud. Det betyr at litt av vår oppgave som hellige er å utfordre troen vår og søke etter svar med et guddommelig perspektiv, slik at vi, som Jakob, kan bli velsignet gjennom denne søken etter sannhet.

I Lære og pakter 93:36 står det: “Guds herlighet er intelligens, eller med andre ord lys og sannhet”. Utdanning er en viktig del av vårt liv her på jorden. Vi vet at kunnskapen vi tilegner oss her på jorden vil følge med oss til det neste liv. Det virker som om de fleste er klar over hvor viktig det er med timelig utdanning, men jeg er ikke sikker på hvor mange det er som prioriterer åndelig utdanning like høyt. Det guddommelige er like ekte, hvis ikke mer ekte, enn det timelige. Det er lett å glemme betydningen av og velsignelsene vi kan motta gjennom åndelig utdanning. Vår himmelske Fader er klar over dette, og har derfor satt i stand et program som lærer de hellige fra ung alder å studere standardverkene med oppriktig hensikt.

Frelseren brøt dødens lenker da han døde på korset og stod opp på den tredje dag. Gjennom profeten Joseph Smith og det gjenopprettede evangelium ble menneskeheten fridd fra frafallets lenker. Frelseren kunne gjengi sitt evige evangelium for at menneskenes barn igjen kunne oppnå celestial herlighet. Faderen har velsignet oss med evnen til å velge og å lære og jeg vet at dersom vi tar i bruk disse evnene for å komme nærmere ham vil vi være verdige til å komme tilbake til hans nærhet.

Skriv ut