2021
Hvordan kan jeg be slik Frelseren lærte?
Juni 2021


Hvordan kan jeg be slik Frelseren lærte?

Verden er i en dårlig forfatning, både når det gjelder forurensing i luften vi puster inn, og i vannet som vi drikker og hvor fisken vi spiser, lever. Jorden har ikke lenger den kvaliteten den hadde for bare noen generasjoner siden, og maten vi dyrker inneholder ikke like mye næring som før. I forsøket på å opprettholde en viss standard på matproduksjonen, sprøyter vi jordene våre og avlingen vår med giftstoffer som tar livet av skadedyr og sykdommer. I prosessen forsvinner biene våre, som er våre viktige samarbeidspartnere, og som mer enn noe annet kan gi bøndene bedre avlinger.

De siste 4 årene har vi sett et folk bli politisk splittet, og store deler av verden har blitt sugd inn i konflikten og blitt påvirket av den. I vårt eget land ser vi også splittelse. Vi forsøker å finne en forklaring på all den rare informasjonen vi blir matet med. Noe tar vi til vårt hjerte, noe forkaster vi. Og vi havner i konflikt med dem som ikke er enige med oss. Pandemi angriper oss, og selv om dette har hendt på jorden før, så har vi ikke forstått hva det innebærer før nå, når det rammer oss selv.

Vi lever i de siste dager. Profetier beskriver det vi opplever, og mange blir engstelige.

Men en ting står på fast grunn, og det er evangeliet. Gud er den samme i dag som i går, og i evig tid.

Dette vil aldri bli endret. Hans ord er jernstangen som leder oss trygt fremover, om enn terrenget er aldri så kaotisk og vanskelig. Og Han er helt nær oss. Sløret mellom oss er mye tynnere enn det vi er klar over. Han kjenner hver enkelt av oss personlig. Han vet hva vi går igjennom, opplever, søker etter. Han vet hva vi trenger, til og med før vi selv vet det. Han kjenner våre ambisjoner, alle våre ønsker og drømmer. Han har velsignet oss alle med evner og talenter, og ser hvordan vi forvalter disse. Han ser våre gode og våre mindre gode sider. Han elsker oss slik vi er, og selv om vi iblant snubler og gjør noe galt, så er Hans kjærlighet til oss like sterk. Vi er Hans døtre og sønner, og Han ønsker å kommunisere med oss. Han lytter, og Han svarer.

Da Herren Jesus Kristus var på jorden, lærte Han oss hvordan vi kunne tale med Gud. Han ga oss en oppskrift da Han sa den bønnen vi i dag kaller Herrens bønn.

“Fader vår, du som er i himmelen.”

Herren kalte på sin Far, vår Far, og Han til og med la med adressen. Det skulle ikke være tvil om hvem Han ville snakke med og tilbe. På denne måten viste Han oss at de er to, selv om de tenker likt og står for det samme. Han lærte oss samtidig hvem Gud er for oss. Han er vår Far, og vi er alle søsken.

“Hellige vorde ditt navn” eller “La ditt navn være Hellig”

Herren erkjente Guds storhet og priste Ham. Han viste ærbødighet og respekt, og Han lærte oss at Guds navn er Hellig, og skal bare brukes når vi har Ånden med oss og vi ønsker å samtale med Ham eller bære våre vitnesbyrd om sannheten.

“La ditt rike komme.”

Profeter har profetert om Guds rike i alle tider, så Herren anerkjente på denne måten at det skal skje som det er profetert.

“La din vilje skje.”

Hele livet underkastet Herren seg, sin Fars vilje. Han visste sin egen rolle i Frelsesplanen. Vi vet at Han i sine siste timer sa: “Hvis det er mulig, så la denne kalk gå meg forbi, men ikke som jeg vil, kun som du vil.” Hvor ofte ber vi ikke Gud om å gjøre noe for oss? Kanskje skulle vi bli flinkere til å spørre hva vi kan gjøre for Ham?

“Som i Himmelen, så og på jorden.”

Herren levde sammen med oss i Guds nærhet, i foruttilværelsen, og da Gud presenterte sin frelsesplan, så steg Herren fram og sa seg villig til å være vår Forløser. Og Han var tydelig på at æren var Faderens, og at Han selv ville gjøre det Faderen ønsket. Slik Han lovet, slik gjorde Han her på jorden, og vi var vitne til det i himmelen, og det er dette vi tror på her i vårt jordeliv. Jesus er vår Forløser, og det var Guds vilje. “For så høyt elsket Gud verden, at han ga sin enbårne sønn, for at hver den som tror på Ham ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.” Herren viste med disse ordene sin vilje til å tjene sine medmennesker, sine søsken, og Han gjorde det med en ekte og inderlig kjærlighet til oss alle.

“Gi oss i dag vårt daglige brød.”

Herren visste at Gud har makt til å gi oss det vi trenger. Brødet symboliserer ikke bare maten vi spiser, men også den åndelige næringen som er nødvendig. At Han bruker ordet “daglige”,

forteller oss at vi må strebe etter å motta denne næringen hver dag. Gud gir oss villig, men vi må ta imot.

“Og forlat oss vår skyld”

Vi er mennesker. Gud kjenner våre svakheter og at vi ikke klarer å leve skyldfrie mens vi er her på jorden. Vi øver oss på å leve celestialt, og kanskje blir vi bedre på det også, men vi vil alltid behøve Guds nåde og tilgivelse. Herren lærte oss at vi hver dag skal be om tilgivelse. Det å vise en slik ydmykhet vil styrke oss, for det betyr at vi er villige til å lære. Men når vi ber om tilgivelse, så må det være med et oppriktig hjerte, ellers gavner det oss ikke. Herren la til:

“slik vi forlater våre skyldnere”

I den grad vi tilgir andre skal vi selv bli tilgitt. Åh, hvor viktig det er at vi tilgir hverandre. Å tilgi forløser oss på så mange plan. For det første, hvis den man tilgir vet at han er tilgitt, så kan det gi ham en indre fred. Men det mirakuløse er at vi selv også får fred. Vi kan legge noe vondt bak oss og se fremover med større glede.

“Led oss ikke inn i fristelse.”

Å be Gud om beskyttelse er viktig, for Han har makt til å beskytte, og den makten er mye større enn vår egen styrke. Hvor ofte lurer vi ikke oss selv til å tro at dette klarer vi på egen hånd? Men Herren er tydelig. “Be og det skal bli gitt dere.” Å stole på dette, er det samme som å bygge sitt hus på fjell.

“Men frels oss fra det onde.”

Vi er målskiver for den onde så lenge vi er her på jorden. Lucifer og hans tilhengere tar aldri ferie. De jobber hardt og metodisk, for de tror de kan vinne kampen. Nå i de siste dager trapper de opp sin virksomhet. Men vi må stole på at Gud har makt til å redde oss fra det som vil ødelegge oss, og vi må alltid huske å be om det.

“For riket er ditt. Makten og æren.”

Vi er døtre og sønner av Gud. Han er vår Far. Vi er av guddommelig opphav og vårt potensiale er stort. Jesus er vår Forløser. Messias. Han er den største, den helligste og den reneste av oss søsken. Ingen andre enn Jesus kunne fri oss fra synd og død. Men han hoverer ikke i stolthet over dette. Han har blikket festet på sin Fader. Han gjorde Faderens vilje.

Alt vi oppnår her på jorden. Det kan være høy utdannelse, gode stillinger, berømmelse og rikdom. Eller det kan være rikdom i form av andre tin; tid med familie og venner, helse, indre fred, kunnskap, visdom, evne til å hjelpe andre. Alt vi oppnår her på jorden skyldes Guds nåde. Gud har velsignet oss med mange gaver og evner. Herren lærer oss å gi æren til den som eier den. Gir vi Gud æren, så oppnår vi større forståelse og innsikt i evangeliet, og vår egen rolle i det. Vi vil også klarere se hvordan vi kan bruke våre gaver i Hans tjeneste. Gud har en plan med alt Han gjør.

Jesus Kristus var ydmyk og villig til å tjene. Han ga Faderen æren og Han priste Ham. Slik Han ba, slik ber Han oss om å be. I ærbødighet, takknemlighet og oppriktighet. Flere steder i Skriftene leser vi at Han gikk for å være for seg selv, for å be. Vi ber med våre familier og sammen på møter i Kirken, og dette er viktig, men like viktig er det å passe på å sette av litt alenetid med Faderen. Vi ber til Faderen i Jesu Kristi navn, og når vi gjør dette så mottar vi i den grad vår bønn er rettferdig. For Herren har sagt: Alt dere ber om i mitt navn, skal bli gitt dere, når dere ber i oppriktighet og med ærlig hensikt.

Vi behøver ikke å bruke de samme ordene som Herren. Gud vil gjerne at vi skal snakke med Ham med egne ord. Fra hjertet. Som et barn til sin Far. Han vil lytte, og Han vil svare. Profeten har sagt, som nevnt mange ganger i det siste, av våre ledere: I de siste dager er det umulig å overleve uten personlig åpenbaring. Bønn og åpenbaring henger sammen. Nå er tiden inne for å lytte til Gud, både gjennom Hans profet, gjennom Skriftene og i forbindelse med våre bønner. Når vi gjør dette, så har vi intet å frykte, om det tordner rundt oss og verden er aldri så kaotisk.

Jeg bærer mitt vitnesbyrd om at jeg vet at Gud er vår Fader, Han er nær oss, Han ønsker å gi oss lys og kunnskap. Jeg vet at vi kan søke kunnskap og råd hos Herren i alt vi foretar oss. Når vi ber, kommer vi nærmere både Gud og Herren. Vi lærer Herren å kjenne bedre, og vi forstår bedre Hans plan for oss. Jeg vet at dette er Herrens sanne Kirke på jorden, og jeg sier dette i takknemlighet og i ydmykhet.

Skriv ut