Liahona
De goddelijke bestemming van onze kinderen
April 2024


‘De goddelijke bestemming van onze kinderen’, Liahona, april 2024.

De goddelijke bestemming van onze kinderen

Vier manieren waarop ouders hun kinderen over Jezus Christus kunnen vertellen en ze kunnen helpen hun goddelijke aard te herkennen.

Afbeelding
jongeman bidt

Mensen vragen vaak aan kinderen: ‘Wat wil je later worden?’ Als iemand ons dat in het voorsterfelijke leven had gevraagd, hadden we misschien geantwoord: ‘Ik wil net als onze hemelse Ouders worden.’

Kinderen opvoeden draait vaak om naar bed en in bad gaan, leren en driftbuien, terechtwijzen en troosten. Maar misschien kunnen we een stapje terug doen, ons ouderschap vanuit een breder perspectief bekijken en bij de goddelijke aard van onze kinderen stilstaan – dat zij ook Gods kinderen zijn – en dat ze een goddelijke bestemming hebben en op een dag zelfs als God kunnen worden (zie Leer en Verbonden 132:20).

President Dallin H. Oaks, eerste raadgever in het Eerste Presidium, heeft gezegd: ‘Onze theologie begint met hemelse Ouders en ons hoogste doel is de volheid van eeuwige verhoging.’1 En ieder van ons heeft dat goddelijke potentieel. In ‘Het gezin: een proclamatie aan de wereld’ staat: ‘Ieder mens – man of vrouw – is geschapen naar het beeld van God. Ieder is een geliefde geestzoon of -dochter van hemelse Ouders, en als zodanig heeft ieder een goddelijke aard en bestemming.’2

Ouders kunnen kinderen helpen om hun pad om als God te worden succesvol te navigeren. Maar om meer als Hij te worden, moeten onze kinderen eerst begrijpen wie God is. Een van de redenen dat Jezus Christus op aarde kwam, was om ons onze hemelse Vader te helpen begrijpen. De Heiland heeft gezegd: ‘Ik en de Vader zijn één’ (Johannes 10:30); ‘wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien’ (Johannes 14:9). Om als God te worden, wenden we ons tot de Heiland en leren we van Hem.

Hier volgen vier dingen die we kunnen doen om onze kinderen te leren wie Jezus Christus is, zodat ze hun hemelse Vader leren kennen:

  1. Leer ze om op de apostelen en profeten van de Heiland te vertrouwen.

  2. Leer ze om in geloof te handelen.

  3. Leer ze het belang van openbaring.

  4. Wees een voorbeeld van de eigenschappen van de Heiland.

Op de apostelen en profeten vertrouwen

Een van de belangrijkste manieren waarop onze kinderen Jezus Christus leren kennen, is door naar zijn uitverkoren bijzondere getuigen te luisteren. Net als in de tijd van het Nieuwe Testament helpen de apostelen in onze tijd ons om zijn karakter en werk te begrijpen. President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Geordende apostelen van Jezus Christus getuigen altijd van Hem. Zij wijzen ons de weg door de beklemmende doolhof van onze aardse ervaringen heen.’3 En ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Een profeet staat niet tussen u en de Heiland in. Hij staat juist naast u en wijst de weg naar de Heiland.’4

Het is ook belangrijk om onze kinderen te leren nederig en geduldig te zijn als ze naar onze geïnspireerde leiders luisteren. Ouderling Andersen heeft gezegd: ‘Wees niet verbaasd als u het soms niet direct eens bent met de leringen van de profeet van de Heer. Als we nederig in gebed op onze knieën gaan, worden dat leermomenten voor ons. We gaan voorwaarts in geloof en vertrouwen op God, in de wetenschap dat we eens meer geestelijke duidelijkheid van onze hemelse Vader zullen krijgen.’5 De Heer leerde ons een belangrijk beginsel toen Hij over de profeet Joseph Smith zei: ‘Want zijn woord zult u aanvaarden, alsof uit mijn eigen mond, in alle geduld en geloof’ (Leer en Verbonden 21:5). Als we onze kinderen leren om geduldig te zijn en hun begrip te ontwikkelen, worden ze voor de rest van hun leven geestelijk zelfredzaam.

In geloof handelen

Iets weten is meer dan feiten uit het hoofd leren. Mensen kunnen boeken lezen over pianospelen, maar als ze nooit een noot spelen, worden ze met die kennis geen pianist. Datzelfde geldt voor Jezus Christus leren kennen. Hem leren kennen, gaat verder dan alleen feiten weten. Om Hem te leren kennen, moeten we doen wat Hij doet.

De Heiland onderwees dat doen een essentieel onderdeel van kennis is: ‘Als iemand de wil heeft om Zijn wil te doen, zal hij van dit onderricht weten of het uit God is, of dat Ik vanuit Mijzelf spreek’ (Johannes 7:17). Ouderling David A. Bednar van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘We beginnen de Heiland te leren kennen als we onze geestelijke vermogens opwekken en zijn leringen beproeven.’6 Koning Benjamin vroeg: ‘Hoe kent iemand de meester die hij niet heeft gediend?’ (Mosiah 5:13.)

Onze kinderen kunnen door Schriftstudie, het seminarie en de algemene conferentie meer over Christus te weten komen. Maar dat is niet voldoende als we niet doen wat Christus deed: het evangelie prediken, voor de behoeftigen zorgen en goeddoen (zie Handelingen 10:38).

Het kerkprogramma Kinderen en jongeren kan onze kinderen helpen om in geloof te handelen. We kunnen ze laten nadenken over doelen die hen helpen de dingen te doen die Christus deed, en te ontdekken wie Hij is.7

Naar openbaring streven

We leren Christus ook beter kennen als we Hem, zoals president Nelson ons heeft aangespoord, door de Geest horen: ‘We horen Hem ook duidelijker als we de influisteringen van de Heilige Geest beter leren herkennen. Het is juist nu noodzakelijker dan ooit om te weten hoe de Geest tot u spreekt. In de Godheid is de Heilige Geest de boodschapper. Hij zal u op gedachten brengen die de Vader en Zoon u willen geven.’8

Onze kinderen kunnen de Heiland leren kennen als ze horen wat Hij van hen verwacht. Het programma Kinderen en jongeren moedigt kinderen en jongeren als volgt aan: ‘Je kunt bidden om te ontdekken wat [je talenten] zijn en waar je nu aan kunt werken.’9 Als kinderen het verlangen van de Heiland voor hen proberen te begrijpen, krijgen ze meer kansen om zelf zijn liefde te voelen.

We kunnen ze leren om niet ontmoedigd te raken als ze niet meteen antwoord krijgen. Ze kunnen in geloof volharden, omdat ze weten dat ze Gods liefde zullen voelen als ze hun best doen om Hem te horen. President Nelson heeft ons stappen gegeven om, in de woorden van de profeet Joseph Smith, ‘in het beginsel openbaring’ te groeien, zoals: ons in de Schriften verdiepen, dichter tot de Heer komen in gebed, luisteren om antwoorden te ontvangen en onze gevoelens opschrijven, en (hoewel we niet volmaakt hoeven te zijn) dagelijks moeite doen om steeds waardiger te worden.10

Afbeelding
moeder en dochter bidden samen

Een voorbeeld zijn

Tot slot is een van de belangrijkste manieren waarop we als ouders onze kinderen over Christus leren door zelf een voorbeeld van zijn eigenschappen te zijn. Ouderling Jeffrey R. Holland van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Is het te veel gevraagd dat onze kinderen voor ons een klein deel hebben van het gevoel dat de goddelijke Zoon voor zijn Vader voelde? Zouden we meer van die liefde verdienen als we probeerden meer te zijn zoals God voor zijn kind was? In elk geval weten wij dat het zich ontwikkelende beeld dat een jong persoon van God heeft, zich concentreert op de eigenschappen die het kind bij zijn aardse ouders heeft waargenomen.’11

Als wij het voorbeeld van Christus volgen, kunnen de Vader en Hij Zich beter aan onze kinderen openbaren. In Moroni 7:44–45 worden enkele eigenschappen van Christus beschreven, zoals naastenliefde, hoop, vriendelijkheid, zachtmoedigheid, niet verbitterd raken, lankmoedigheid en alle dingen verdragen.

Ik ken een vrouw van wie de vader vaak boos en snel geïrriteerd was. Ze zei: ‘Jarenlang zag ik mijn hemelse Vader zoals ik mijn aardse vader zag – iemand die vooral afstandelijk en snel teleurgesteld was.’ Dat beïnvloedde haar vermogen om haar hemelse Vader echt te begrijpen. Ze zei echter dat haar hemelse Vader haar heeft geleerd: ‘Hij helpt mij langzaamaan niet meer bang voor Hem te zijn en de verlossende macht van zijn liefde te voelen.’ Ze begon Hem te zien voor wie Hij werkelijk is.

Het voornaamste doel van het jeugdwerk is kinderen de liefde van hun hemelse Vader te laten voelen.12 Dat is ook een van de voornaamste doelen van ouders. Als kinderen de liefde van onze hemelse Vader voelen, zullen ze Hem beter begrijpen en willen ze meer op Hem lijken.

Wat willen onze kinderen later worden? Als ouders kunnen we bij hen het verlangen opwekken om meer op onze hemelse Ouders te gaan lijken. Jezus Christus is ons volmaakte voorbeeld, en als we onze kinderen helpen om tot Hem te komen, is de kans groter dat ze dat verlangen ontwikkelen. We kunnen hen helpen om God en Jezus Christus te leren kennen door op apostelen en profeten te vertrouwen, net als de Heer te handelen, Hem door de Geest te horen en de Heer in ons eigen handelen als voorbeeld te nemen.

Ons voorbeeld en hun verbondsrelatie met de Heer geven onze kinderen de stabiliteit, het gevoel van verbondenheid en de kennis van Gods liefde die ze nodig hebben. Dat zal ze jarenlang tot zegen zijn.

Afdrukken