Liahona
Vrede in relaties bevorderen
April 2024


Digitaal thema-artikel

Vrede in relaties bevorderen

‘Als we de Vredevorst volgen, zullen we zijn vredestichters worden.’1

Afbeelding
Jezus Christus

Voordat Jezus Christus in Gethsémané leed, troostte Hij zijn discipelen met de woorden: ‘Vrede laat Ik u, Mijn vrede geef Ik u; niet zoals de wereld die geeft, geef Ik die u. Laat uw hart niet in beroering raken en niet bevreesd worden’ (Johannes 14:27; zie ook vers 26–31).

Als volgelingen van Jezus Christus is het een van onze doelen om zijn voorbeeld te volgen, zodat we bij onze hemelse Vader kunnen terugkeren en voor eeuwig bij Hem kunnen leven.

De Heiland wilde anderen die gemoedsrust geven. Hoe kunnen wij vrede in onze relaties bevorderen?

Ouderling Ulisses Soares van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd: ‘Als we ernaar streven om de eigenschappen van de Heiland te ontwikkelen, kunnen we een instrument van zijn vrede in de wereld worden, volgens het patroon dat Hij Zelf heeft gevestigd.’2

De eigenschappen van Christus ontwikkelen is een manier waarop we vrede in onze relaties met anderen en onszelf kunnen vinden. Hieronder staan enkele voorbeelden van Jezus Christus die zijn eigenschappen gebruikte om zijn vrede te delen.

Naastenliefde

Vier dagen na de dood van Lazarus ging Jezus naar Maria en Martha toe terwijl ze rouwden. Hoewel Hij wist dat Hij Lazarus uit de dood zou opwekken, had Hij veel mededogen met de zussen en ‘Jezus weende’ (Johannes 11:35). Dat was een groot voorbeeld van reine liefde, met de bereidwilligheid om ‘te treuren met hen die treuren’ (Mosiah 18:9).

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘De reine liefde van Christus is het antwoord op de conflicten waaronder we nu gebukt gaan. Naastenliefde zet ons ertoe aan om “elkaars lasten te dragen” [Mosiah 18:8] in plaats van elkaars lasten zwaarder te maken. De reine liefde van Christus biedt ons de kans om “te allen tijde en in alle dingen […] als getuige van God op te treden” [Mosiah 18:9], in het bijzonder in gespannen situaties. Naastenliefde biedt ons de kans om te laten zien hoe christelijke mannen en vrouwen spreken en handelen, in het bijzonder als ze onder vuur liggen.’3

Ongeacht de omstandigheden kunnen we ervoor kiezen om anderen en onszelf als kinderen van God te zien. We begrijpen misschien niet precies wat anderen doormaken, en we hebben wellicht een ander begrip dan zij, maar we kunnen hen met christelijke naastenliefde en mededogen blijven liefhebben en dienen.

Vergeving

Terwijl Hij vlak voor zijn dood aan het kruis leed, zei Jezus over hen die Hem kruisigden: ‘Vader, vergeef het hun; want zij weten niet wat zij doen’ (Lukas 23:34).

We worden soms door anderen gekwetst. En soms doen wij anderen pijn. Als we er niets aan doen, kunnen die pijnlijke gebeurtenissen onze relaties ondermijnen. Door de verzoening van Jezus Christus kunnen we het geduld opbrengen om te vergeven en om vergeving te vragen. Als we dat doen, kunnen anderen en wijzelf de vrede en liefde van Christus ervaren en delen.

President Nelson heeft gezegd: ‘Vergeving is geen eenmalige daad, maar een voortdurend proces dat geduld, medeleven en begrip vereist. Het is niet altijd makkelijk om mensen te vergeven die u gekwetst hebben. U kunt kracht van Jezus Christus ontvangen. […] Ik spoor u aan om het beginsel van zeventig maal zevenmaal indachtig te zijn en iemand die u iets heeft aangedaan te vergeven. Als u dat doet, zal Jezus Christus u van boosheid, wrok en pijn verlossen. Dan zal de Vredevorst u vrede brengen.’4

Het is belangrijk om te bedenken dat vergeving, vooral in gevallen van mishandeling of misbruik, niet betekent dat we de overtreding vergeten of doen alsof die nooit heeft plaatsgevonden. Het betekent niet dat u toestaat dat de mishandeling wordt voortgezet. Het betekent niet dat alle relaties genezen kunnen worden. En het betekent niet dat de overtreder niet verantwoordelijk wordt gehouden voor zijn of haar gedrag. Het betekent dat u met de hulp van de Heiland kunt loslaten.’5

Als we christelijke eigenschappen ontwikkelen, kunnen we die gebruiken om de vrede in onze relaties te versterken.

President Nelson heeft gezegd:

‘Als we de Vredevorst volgen, zullen we zijn vredestichters worden. […]

‘Als u de vergadering van Israël echt serieus neemt en relaties wilt opbouwen die in de eeuwigheid voortduren, dan doet u er goed aan om nu verbittering uit te bannen. U doet er goed aan om nu niet meer te eisen dat uw wil altijd wet is. U doet er goed aan om nu op te houden met datgene waarvoor men bij u op eieren loopt, uit angst dat u overstuur raakt. U doet er goed aan om nu uw oorlogswapens te begraven [zie Alma 24:19; 25:14]. Als uw verbale arsenaal uitpuilt van beledigingen en beschuldigingen, dient u die nu weg te doen [zie 1 Korinthe 13:11]. Dan zult u als een geestelijk sterkere man of vrouw in Christus verrijzen.’7

Als we vredestichters worden, zullen we zien dat anderen de zegeningen van de Vredevorst, onze Heiland, Jezus Christus, oogsten.

Afdrukken