Liahona
Door middel van gebed met onze hemelse Vader communiceren
April 2024


Digitaal thema-artikel: leringen van kerkleiders op sociale media

Door middel van gebed met onze hemelse Vader communiceren

Ontdek wat profeten, apostelen en andere kerkleiders op sociale media over het gebed hebben gezegd.

Afbeelding
Christus in gebed

Hemelse communicatie, Yongsung Kim

Als we onder lasten, vragen of zorgen gebukt gaan, is het een zegen om tot onze liefdevolle hemelse Vader te bidden en om leiding, kracht, hoop, geloof en troost te vragen! Volgens president Russell M. Nelson is die zegen voor iedereen beschikbaar:

‘Door gebed kunnen we God onze liefde tonen. En Hij heeft het zo gemakkelijk gemaakt. We kunnen altijd tot Hem bidden. Er is geen speciaal apparaat voor nodig. We hoeven zelfs geen batterijen op te laden of een maandelijks onderhoudscontract te hebben.’1

President Nelson voegde daaraan toe:

‘Jezus heeft geopenbaard dat we tot een wijze Vader bidden die weet wat onze behoeften zijn, voordat we er om bidden [zie Mattheüs 6:8]. […]

‘Niet al onze gebeden worden verhoord zoals we willen. Af en toe is het antwoord nee. Dat hoeft ons niet te verbazen. Liefdevolle ouders zeggen ook niet altijd ja op elk verzoek van hun kinderen. […]

‘We behoren in overeenstemming met de wil van onze hemelse Vader te bidden [zie Helaman 10:4–5]. Hij wil ons testen, Hij wil ons sterken en Hij wil dat we zoveel mogelijk bereiken.’2

Als we beter willen begrijpen hoe gebed ons dichter tot onze hemelse Vader kan brengen, en we meer op Hem kunnen gaan lijken, kunnen deze recente boodschappen van kerkleiders op sociale media nuttig zijn.

Vraag God om de kracht die u nodig hebt

Afbeelding
President Russell M. Nelson

‘Bid veel. Roep God aan voor de kracht die u nodig hebt terwijl u ijverig uw best doet om een beter mens te worden – een betere discipel van Jezus Christus, een helder licht in de wereld. Want “wie de Heere verwachten, zullen hun kracht vernieuwen, zij zullen hun vleugels uitslaan als arenden; zij zullen snel lopen en niet afgemat worden, zij zullen lopen en niet moe worden” (Jesaja 40:31).’

President Russell M. Nelson, Facebook, 1 januari 2023, facebook.com/russell.m.nelson.

Bid om leiding zodat u anderen kunt helpen

Afbeelding
President Russell M. Nelson

‘Op deze National Day of Prayer [nationale dag van het gebed] heb ik nagedacht over de veranderende betekenis in onze [Amerikaanse] samenleving van de uitdrukking “thoughts and prayers” [gedachten en gebeden]. Voor velen is dit nog steeds een oprechte uiting van condoleance en zorg. Anderen zien het als een vermeend gebrek aan actie bij een tragisch voorval.

‘Ik ben ervan overtuigd dat bidden voor behoeftigen God welgevallig is; Hij gebiedt ons zelfs om ons tot Hem te wenden en voor anderen te bidden! Ik heb zelf echter ervaren dat ik, als ik God in gebed vraag wat ik kan doen om behoeftigen te dienen, verheffen, liefhebben en steunen, Hij mijn gebeden beantwoordt met specifieke en eenvoudige dingen die ik daadwerkelijk kan doen om een van zijn kinderen tot zegen te zijn.

‘Ik nodig u uit om te bedenken hoe uw gedachten en gebeden een katalysator voor God kunnen zijn om u te inspireren vriendelijk, meelevend en vrijgevig te handelen. Bedenk hoeveel goeds u in de wereld – en in uw eigen gezin en op school en het werk – kunt doen. Als we ernaar streven om zijn genezende en helpende handen te zijn, zullen we de Heer zeker verheffen.’

President Russell M. Nelson, Facebook, 5 mei 2022, facebook.com/russell.m.nelson.

Naar openbaring van God streven

Afbeelding
President Henry B. Eyring

‘Velen die dit vandaag lezen, hebben behoefte aan de zegen van persoonlijke openbaring die van onze liefdevolle hemelse Vader komt.

‘Zij die zich ergens in de wereld in een oorlogsgebied bevinden, zijn wanhopig en willen weten of ze hun gezin naar veiliger oorden moeten brengen of daar moet blijven. Velen bidden om te weten hoe ze de Heer kunnen helpen een verloren schaap te redden.

‘We weten allemaal dat het gezonde verstand gebruiken en logisch redeneren niet voldoende zijn om antwoord op belangrijke vragen te krijgen. We hebben openbaring van God nodig. En we hebben niet slechts behoefte aan één openbaring in een tijd van nood, maar aan een voortdurend hernieuwde stroom.

‘Uw hemelse Vader hoort uw gebeden. Hij houdt van u. Hij weet wie u bent. Jezus is de Christus, de Zoon van God, en onze Verlosser. Ik beloof dat Hij door de Heilige Geest openbaring over ons allen uitstort als we naar zijn leiding streven.’

President Henry B. Eyring, Facebook, 16 juli 2023, facebook.com/henry.b.eyring.

Ons verlangen uitspreken om dichter tot onze hemelse Vader te komen

Afbeelding
Ouderling Dieter F. Uchtdorf

‘Waar we ook zijn, u en ik kunnen vandaag het pad van discipelschap bewandelen. Laten wij nederig zijn; laten wij met heel ons hart tot onze Vader in de hemel bidden en ons verlangen uiten om dichter tot Hem te komen en van Hem te leren.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 22 april 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Een oprecht gesprek met onze hemelse Vader hebben

Afbeelding
Ouderling Dieter F. Uchtdorf

‘Een van onze eerste bijeenkomsten in India was een devotional van de ring New Delhi, waarin het openingsgebed mijn hart – en Harriets hart – diep raakte.

‘Het gebed van zuster Dorothy Elisabeth Mehra was een oprechte smeekbede van een rein kind van God aan onze Vader in de hemel, een diepgaande geestelijke opening van de toespraken die avond.

‘Ze begon met een oproep aan onze hemelse Vader om haar te sterken omdat het de eerste keer was dat ze in zo’n situatie een gebed uitsprak. “Help me alstublieft, dat ik geen moeite met het uitspreken van een klein gebed zal hebben”, zei ze vanuit haar hart.

‘Over haar ervaring zei zuster Mehra dat ze gewoon met “God wilde praten” omdat ze “van angst beefde”. Ze voelde dat de Geest toen goddelijke hulp een antwoord op haar gebed was. Toen ze kalmeerde, kwam de Geest in haar gebed sterk naar boven en werd de hele zaal ermee vervuld.

‘Haar eenvoudige, oprechte gebed raakte velen. Ik besefte dat we een oprecht gesprek met onze hemelse Vader hoorden. Is dat niet de essentie van het gebed?

‘Ik kwam er later achter dat het gebed van zuster Mehra uit een getuigenis voortkwam dat al sinds 2011 is gegroeid, toen ze bij haar vriendin in New Delhi de zendelingen leerde kennen. De manier waarop de zendelingen over Jezus Christus spraken, bewoog haar. In 2012 liet ze zich met haar twee dochters en een gehandicapte zoon dopen.

‘Tijdens een liefdevol gesprek na de bijeenkomst vroeg zuster Mehra of ik voor haar zoon wilde bidden, en ik beloofde dat ik dat zou doen. Zij is de verpersoonlijking van het geloof in het gebed dat de leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen in India aan de dag leggen.’

Ouderling Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 13 februari 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Bidden om een werktuig in Gods handen te zijn

Afbeelding
Ouderling Ronald A. Rasband

‘Melanie en ik vierden ons vijftigjarig huwelijksjubileum met ons gezin en wandelden op de paden van het land dat onze Heiland heiligde.

Omdat dit een gezinsvakantie was – en geen officiële kerktaak – wilde ik vader en echtgenoot zijn, maar ook mijn roeping als apostel vervullen, om een bijzondere getuige van de Heer te zijn, waar ik me ook bevond. Ik bad dat God ervaringen en mensen op mijn pad zou plaatsen zodat ik een werktuig in zijn handen kon zijn – en Hij verhoorde mijn gebeden.

‘Een van die voorbeelden was met een groep jonge humanitaire vrijwilligers. We kwamen onverwachts de meeste leden van deze groep in Caesarea Filippi tegen. Ik getuigde tot hen, zoals de apostelen vanouds daar hadden verkondigd, dat Jezus werkelijk de Christus en de Zoon van de levende God was, en dat ik daar ook mijn plechtige getuigenis van kon geven. En dat doe ik nederig!

‘De volgende dag begon ik mijn ochtend met een gebed dat als ik op het pad kon worden gebracht van iemand die mijn liefde of getuigenis nodig had, ik op de juiste wijze geleid zou worden. De locatie waar we zouden lunchen was gesloten, dus gingen we ergens anders naartoe. Niet lang daarna kwam ook de hele groep jonge humanitaire vrijwilligers van de dag ervoor naar binnen. Hun lunchplannen waren ook veranderd. We hoorden dat een van de jongemannen de avond daarvoor had gehuild omdat hij de kans had gemist om een apostel te ontmoeten. Onze beide gebeden werden verhoord, en God zorgde ervoor dat onze paden zich kruisten – voor die ene.

‘God hoort onze gebeden. Hij antwoordt die ene. Volgens zijn goddelijke plan leidt Hij de details van ons leven. Hij heeft eenieder van ons bijzonder lief. Net zoals Jezus Christus tweeduizend jaar geleden de mensen in het Heilige Land diende, doet Hij dat ook voor ons, waar we ons ook bevinden.

‘Ik ben dankbaar dat ik een getuige ben van zijn macht en liefde, waardoor alle dingen mogelijk zijn voor hen die geloven. Moge dat voor ieder van ons zo zijn als we ons leven en onze hoop in zijn handen leggen.’

Ouderling Ronald A. Rasband, Facebook, 30 juli 2023, facebook.com/RonaldARasband.

Onze oprechte vragen in gebed aan onze hemelse Vader voorleggen

Afbeelding
Ouderling Ulisses Soares

‘In de luidruchtige wereld om ons heen is het soms moeilijk om de antwoorden te horen op de vragen die we de Heer stellen. Rosana en ik spraken onlangs met jongvolwassenen in St. George (Utah, VS) over enkele van hun vragen.

‘Mijn uitnodiging voor hen en mijn uitnodiging voor u is om uw oprechte vragen altijd in gebed aan onze hemelse Vader voor te leggen. Vragen, zoeken en kloppen, bij wijze van spreken, is een van de wonderbaarlijke gaven die ons zijn aangeboden toen we naar de aarde kwamen. Als we ons leven op Jezus Christus richten, vinden we antwoord op de diepe en belangrijke zorgen van onze ziel.

‘Enkele vragen die we tijdens de devotional ontvingen, gingen over het omgaan met beproevingen; hoe we op het verbondspad kunnen blijven; en hoe we de liefde van de Heiland kunnen voelen.

‘Ik wil zeggen dat het volgen van de Heiland altijd het antwoord op onze levensvragen is. Het hart van de Heiland is vol barmhartigheid. Hij staat altijd klaar om ons te helpen en te troosten. Als we dichter tot Hem komen en ons geestelijk aan zijn zorg overgeven, kan Hij onze lasten verlichten. Ik bid dat u uw beproevingen met ogen van geloof kunt zien en niet zult opgeven.

‘Wat uw vraag ook is, weet dat de Heer u hoort en met u wandelt. Als u met Hem wandelt, zegent Hij u met zijn geest, laat Hij u alles duidelijk zien en vervult Hij u met zijn liefde.’

Ouderling Ulisses Soares, Facebook, 28 april 2023, facebook.com/soares.u.

Vreugde vinden in het communiceren met onze hemelse Vader door gebed

Afbeelding
Zuster Tracy Y. Browning

‘Er is een jeugdwerkliedje waar ik veel over heb nagedacht. Het staat in het Engelstalige Children’s [Song]book op pagina 25. De titel is “I Love to Pray” [Ik bid graag]. Vindt u die titel niet geweldig? Het liedje gaat als volgt:

’s Morgens, als ik wakker word,

Voordat ik werk of speel,

O ja, ik weet het weer.

Kniel neer en bid zachtjes.

Als ik ’s avonds naar bed ga,

Kniel ik graag neer en zeg:

“Dank U, hemels’ Vader,

Voor zegens van vandaag.”

‘Ik hou zo veel van dat liedje omdat het vreugdevol is en me eraan herinnert dat ik graag bid, dat het geen last is. Het is niet iets wat ik gewoon probeer af te vinken en aan het begin en eind van de dag moet doen. Ik vind het fijn om met mijn hemelse Vader te praten omdat Hij elke dag van mij wil horen.

‘En in Alma 37:37 staat waarom we graag moeten bidden. Er staat: “Raadpleeg de Heer bij al je handelingen, en Hij zal je ten goede leiden; ja, wanneer je je ’s nachts neerlegt, leg je dan neer in de hoede van de Heer, opdat Hij over je zal waken in je slaap; en wanneer je ’s ochtends opstaat, laat je hart dan vol dankbaarheid zijn jegens God.”

‘God wil ons elke dag zegenen als we door gebed tot Hem komen. En ik nodig u vandaag uit om in de naam van onze Heiland, Jezus Christus, met onze hemelse Vader te praten, en te zien hoe Hij u ten goede zal leiden.’

Zuster Tracy Y. Browning, Facebook, 28 februari 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Noten

  1. Russell M. Nelson, ‘De vredige kracht van het gebed’, Liahona, mei 2003, 7.

  2. Russell M. Nelson, ‘De vredige kracht van het gebed’, 7, 9.

Afdrukken