Liahona
Gods liefde is er voor iedereen.
Juni 2024


Gods liefde is er voor iedereen.

‘Gods liefde is volmaakt en constant en voor iedereen toegankelijk. Ze wordt in volheid verkregen door Jezus Christus aan te nemen als Heiland en Hem te volgen.’

Op 11 februari werd er in de ring Apeldoorn een gastendienst georganiseerd in elke unit met het thema ‘Gods liefde is er voor iedereen.’ Hieronder volgt een samenvatting van de toespraak van zuster Mooij.

Toon Hermans zei in een van zijn gedichtjes: ‘De zon gaat onder, maar niet uit.’ (Zo waait de wind, blz. 65.)

Wat een geruststellende en hoopvolle gedachte, dat ook als we de zon niet zien, ze er wel altijd is. Eigenlijk gaat de zon niet onder, het is de aarde die wegdraait van de zon waardoor wij dag en nacht hebben en we de zon soms niet kunnen zien. Ook als er een wolkje tussen ons en de zon komt, dan betekent dat nog steeds niet dat de zon weg is.

Het is interessant om Gods liefde met de zon te vergelijken. Net als de zon is Gods liefde er altijd. Ze is krachtig en sterk en vermindert nooit. We voelen Gods liefde misschien niet altijd. Misschien weten we niet of Hij wel of nóg wel van ons kan houden. Hij kent immers onze diepste ziel en daar zitten naast hele mooie dingen ook waarheden over onszelf die we soms liever vergeten. We zijn onvolmaakt, onhandig en feilbaar, kan God wel van zo iemand houden? Is Gods liefde er ook voor jou?

In De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste dagen leren we dat ieder mens een kind van God is. Jij bent een zoon of dochter van onze hemelse Vader. God kent je en houdt van je. God geeft juist om die ene, om jou, om mij. Toen we geboren werden, hebben we ons hemelse thuis voor een poosje verlaten en sinds die tijd ervaren we soms een nacht tussen ons en de zon, of een wolk, maar Hij is er en houdt nog steeds van ons.

Maar God is niet alleen liefde, Hij heeft heel veel volmaakte eigenschappen. Hij is ook goed, rechtvaardig, onveranderlijk en eerlijk. God is waarheid. Hij is dezelfde God gisteren, vandaag en voor altijd. Zonder deze en andere volmaakte eigenschappen die Hij bezit, zou Hij geen God zijn. (Lectures on Faith, 41). Als God alleen maar liefde was, dan zou Hij alles tolereren, alles door de vingers zien, geen eisen stellen en iedereen verlossen zonder voorwaarden en we weten dat dat niet zo is. (Zie D. Todd Christofferson, ‘Blijf “in Zijn liefde”’, Liahona, november 2016.)

De aard van Gods liefde

President Nelson zei in zijn toespraak ‘Divine Love’ dat Gods liefde veel dingen is, maar ze is niet onvoorwaardelijk. Het is een voorwaardelijke liefde. (Zie Russell M. Nelson, ‘Divine love’, Ensign, februari 2003.)

We weten allemaal dat we hier op aarde niet zonder fouten kunnen leven. We maken veel veel fouten. Per ongeluk, soms ook expres, vanuit onze opvoeding, door onze lichamelijke of mentale gezondheid, vermoeidheid enzovoort. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom het soms niet lukt. Zo moet het ook zijn, want vallen en opstaan helpt ons om te groeien en te leren. Hoewel niet alles wat tussen ons en de liefde van God in staat door overtredingen of zonde komt, zijn we vanaf onze geboorte allemaal verwijderd van God geraakt, en we kunnen dat niet op eigen houtje oplossen.

Dat God volkomen rechtvaardig is, lezen we in Leer en Verbonden 1:31, waar staat: ‘Want Ik, de Heer, kan de zonde niet met de geringste mate van toelating aanschouwen.’

Het is belangrijk om te benadrukken dat God volmaakt rechtvaardig is. Oudering Holland, een van onze apostelen, heeft gezegd: ‘Hoe beangstigend het ook mag zijn dat we allemaal hebben gezondigd, hoe afschrikwekkend het ook is om aan een rechtvaardige God te denken, het lijkt mij veel angstaanjagender om met een onrechtvaardige God van doen te hebben. […] Het besef dat God rechtvaardig is en dat Hij zou ophouden God te zijn als dat niet zo was, geeft ons het geloof om verder te gaan, omdat we weten dat we niet het slachtoffer zullen zijn van een gril, een bevlieging, een slecht humeur of een flauwe grap. Die zekerheid is zeer bemoedigend.’ (Jeffrey R. Holland, ‘De gerechtigheid en barmharigheid van God’, Liahona, september 2013.)

Nog een andere volmaakte eigenschap van God is. In het woordenboek staat bij barmhartigheid: compassie, erbarmen, genade, mededogen, medegevoel, medeleven, meelij en ontferming.

Hoe kan God tegelijkertijd volmaakt rechtvaardig en volmaakt barmhartig zijn? Die twee zijn toch tegengestelden? Technisch kan dat dus niet, en toch is het wel zo. Hoe kan dat? Het kan alleen door de grootste uiting van Gods liefde voor de mens: het offer van zijn Zoon, Jezus Christus. (Zie het lemma ‘Liefde’ in de Gids bij de Schriften, Evangeliebibliotheek.)

Jezus Christus is de ultieme uitdrukking van Gods liefde.

Hij heeft voor onze zonden de straf gedragen, Hij is voor ons gestorven en opgestaan. In de Schriften komt duidelijk naar voren dat als Jezus geen verzoening voor onze zonden had gedaan, geen enkele wet, verordening of offerande zou kunnen voldoen aan de eisen van gerechtigheid en dat de mens nooit in Gods tegenwoordigheid zou kunnen terugkeren (Zie het lemma ‘Verzoening’ in de Gids bij de Schriften, Evangeliebibliotheek.)

De verzoening wordt aan ALLE mensen aangeboden en is er voor ieder die dat wil. De enige voorwaarde is bekering. Dit maakt duidelijk dat hoewel God alle mensen liefheeft, de toegang tot deze volheid van zijn liefde voorwaardelijk is en niet onvoorwaardelijk.

Dit wordt mooi uitgelegd in Openbaring 3:20, waar staat: ‘Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Als iemand mijn stem hoort en de deur opent, zal Ik bij hem binnenkomen en de maaltijd met hem gebruiken en hij met Mij.’ Velen van ons kennen de plaat van Jezus voor een deur staat en aanklopt. Aan de kant van de deur waar Hij staat, is geen deurknop. Wij kunnen op elk moment kiezen om de deur open te doen voor Gods liefde en dan is Hij daar. Er is geen sprake van misschien, of later, of als Hij een keer zin of tijd heeft, Hij zal er zijn.

Wat wij eigenlijk bedoelen als we zeggen dat Gods liefde onvoorwaardelijk is, is dat zijn liefde ALTIJD toegankelijk is voor ieder die dat wil en dat we altijd mogen terugkeren naar Hem en dat zijn liefde dan ook niet verminderd is.

In 2 Nephi 26:23–33 staat een van de mooiste passages uit het Boek van Mormon.

‘Maar zie, mijn geliefde broeders, ik zeg u dat de Here God niet werkt in duisternis.

‘Hij doet niets, tenzij het voor het welzijn van de wereld is; want Hij heeft de wereld lief, zodat Hij zelfs zijn eigen leven aflegt teneinde alle mensen tot Zich te kunnen trekken. Daarom gebiedt Hij niemand om geen deel te hebben aan zijn heil.

‘Zie, is er iemand die Hij toeroept en zegt: Ga van Mij heen? Zie, ik zeg u: Neen; integendeel, Hij zegt: Kom tot Mij, alle einden der aarde. […]

‘Heeft Hij iemand geboden om geen deel te hebben aan zijn heil? Zie, ik zeg u: Neen; integendeel, Hij heeft het alle mensen om niet gegeven. […]

‘Hij doet hetgeen goed is onder de mensenkinderen; en Hij doet niets, tenzij het de mensenkinderen duidelijk is; en Hij nodigt hen allen uit om tot Hem te komen en deel te hebben aan zijn goedheid; en Hij verwerpt niemand die tot Hem komt, zwarte en blanke, geknechte en vrije, man en vrouw; en Hij is de heidenen indachtig; en allen zijn voor God gelijk, zowel de Joden als de andere volken.’

Wat als we zijn liefde niet voelen?

Wat kunnen we doen nu we op aarde leven en we soms te maken hebben met nacht of met wolken waardoor we de zon niet kunnen zien en soms niet voelen? Wat kunnen we doen om op zulke momenten de liefde van God toch te voelen?

In de Ensign van januari 2014 staan antwoorden die jongvolwassenen gaven op deze vraag. (‘I feel Gods love when…’, Ensign, januari 2014.)

Een belangrijke manier voor mij is God beter leren kennen, waardoor ik een beter begrip krijg van zijn volmaakte eigenschappen, van zijn aard. President Nelson heeft gezegd: ‘Hoe meer u over de Heiland te weten komt, hoe makkelijker het wordt om op zijn barmhartigheid, oneindige liefde, versterking, genezing en verlossende macht te vertrouwen.’ (Russell M. Nelson, ‘Christus is opgestaan – met geloof in Hem kunt u bergen verzetten’, Liahona, mei 2021.)
Als ik twijfel of God van mij kan houden, dan probeer ik me te herinneren wie Hij is.

Ik had niet zo lang geleden een gesprek met een van mijn dochters. Ze was iets tegengekomen tijdens haar Schriftstudie wat ze moeilijk en streng vond, en daardoor twijfelde ze aan haar waarde en aan de liefde van God. Ik zei toen tegen haar: ‘Vergeet niet wie God is, zijn aard, zijn goedheid, zijn liefde, het offer van Christus voor jou.’ En toen zakte het gevoel van onrust en twijfel bij haar weg. Het is ook mijn eigen ervaring dat dit helpt.

Mijn persoonlijke relatie met God versterken helpt me ook, en dat doe ik door gebed, Schrifstudie, naar de tempel gaan, enzovoort. Ik ga als het ware de zon zelf opzoeken.

Het is voor mij ook heel waardevol om me de momenten dat ik Gods liefde eerder hebt gevoeld te herinneren. Het kan helpen om zulke ervaringen op te schrijven. Als er dan eens een wolk voor de zon schuift, herinner ik mezelf eraan dat Gods liefde niet weg is. Ik heb eens een mooi maar helaas anoniem citaat gelezen, dat luidt: ‘Vergeet in het donker niet wat je in het licht hebt gezien.’ Daar zou ik aan toe willen voegen: vergeet ook niet wat je gevoeld hebt.

Leer jezelf zien door de ogen van God. Dat kan soms lastig zijn. Het helpt mij als ik een zegen krijg of als ik naar mijn kinderen kijk en de liefde ervaar die ik voor hen voel. Dan besef ik dat onze hemelse Vader heeft gezegd dat Hij nog veel meer van ons houdt. Dat helpt me om ook een beetje zachter voor mezelf te zijn.

Ik heb een getuigenis van Gods liefde. Ik heb ervaren dat je die ook kunt voelen als alles om je heen heel donker is. Misschien is dat wel de plek waar je ze het beste kunt voelen, omdat al het andere dan wegvalt. Ik weet dat God leeft, en ik getuig van zijn liefde voor ieder van ons. In de naam van Jezus Christus. Amen.

Afdrukken