Liahona
Herrens store værk og vores store mulighed
Juli 2024


»Herrens store værk og vores store mulighed«, Liahona, juli 2024.

Herrens store værk og vores store mulighed

Når vi elsker, deler og indbyder, arbejder vi sammen med Herren for at hjælpe hver dyrebar sjæl til at komme til ham.

Billede
to kvinder taler, mens de går ned ad en gade

Alle profeter i denne sidste store uddeling har lært medlemmer af Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige at fortælle andre om Jesu Kristi gengivne evangelium. Jeg kan komme i tanke om adskillige eksempler fra min levetid:

Præsident David O. McKay (1873-1970), min ungdoms profet, erklærede: »Ethvert medlem en missionær.«

Præsident Spencer W. Kimball (1895-1985) sagde: »Tiden til at bringe evangeliet ud til endnu flere steder og mennesker er her og nu,« og »vi må øge vores indsats« for at dele evangeliet med andre.

Præsident Gordon B. Hinckley (1910-2008) sagde: »Vores værk er stort, vores ansvar for at være med til at finde dem, der skal undervises, er kolossalt. Herren har pålagt os en befaling om at undervise hver eneste skabning i evangeliet. Dette kræver [vores] helhjertede indsats.«

Og præsident Russell M. Nelson har sagt: »Missionering [er] en afgørende del af Israels store indsamling. Den indsamling er det vigtigste arbejde, der sker på jorden i dag. Intet andet kan måle sig i storhed. Intet andet kan sammenlignes i vigtighed. Herrens missionærer – hans disciple – er engageret i den største udfordring, den største sag, det største værk på jorden i dag.«

Det lærte jeg personligt som ung missionær i Den Britiske Mission. Jeg er mere sikker på det i dag. Som Herren Jesu Kristi apostel vidner jeg om, at der er muligheder overalt for at hjælpe andre til at komme til Kristus ved at vise vores kærlighed, dele vores tro og indbyde dem til sammen med os at opleve glæden ved Jesu Kristi evangelium.

Værket ruller fremad

Det var mit privilegium at have fået en opgave i Kirkens Missionsafdeling, da den første udgave af Forkynd mit evangelium blev introduceret i 2004, og igen da den anden udgave blev udgivet i 2023. Jeg tror, at Forkynd mit evangelium har velsignet missionering på en dybsindig måde.

Den nye Forkynd mit evangelium indeholder alt, vi har lært siden 2004, inspireret vejledning fra hvert medlem af Det Første Præsidentskab og De Tolv Apostles Kvorum og ændringer foretaget til at dele evangeliet i en digital tidsalder. Nogle af disse ændringer har resulteret i betydelig succes.

Vi har opdaget, at det at fortælle om evangeliet på enkle, normale og naturlige måder gennem principperne »elsk, del og indbyd« i høj grad velsigner riget. Jesus Kristus fortalte om evangeliet på denne måde, da han levede på jorden. Han delte sit liv og sin kærlighed og opfordrede alle til at komme til sig (se Matt 11:28). At elske, dele og indbyde, som han gjorde, er en særlig velsignelse og et ansvar for hvert eneste medlem af Kirken.

Begynd med kærlighed

I Getsemane have og på korset påtog Jesus Kristus sig verdens synder og led alle sorger og »smerter og trængsler og fristelser af enhver art« (Alma 7:11). Dette »fik [ham] … den største af alle, til at skælve af smerte og til at bløde fra hver pore« (L&P 19:18). Jesus Kristus har gennem sin forsoning og opstandelse gjort frelse og ophøjelse mulig for alle.

Når vi vender os til Frelseren og grunder over alt, han har gjort for os, fyldes vores hjerte med kærlighed til ham. Han vender derefter vores hjerte mod andre og befaler os at elske dem (se Joh 13:34-35) og at fortælle dem om hans evangelium (se Matt 28:19; Mark 16:15). Hvis de omkring os kan føle, at vi oprigtigt elsker og holder af dem, vil de være mere tilbøjelige til at åbne deres hjerte for vores budskaber, ligesom kong Lamoni åbnede sit hjerte for at modtage evangeliet på grund af Ammons kærlighed og tjeneste (se Alma 17-19).

Når vi fortæller andre om evangeliet, så lad os begynde med kærlighed. Når vi rækker ud til andre i kærlighed – og husker på, at de er vores brødre og søstre og elskede børn af vores himmelske Fader – vil det åbne op for muligheder for, at vi kan dele det, vi ved er sandt.

Vær ivrigt engagerede og del

Ingen var mere opsat på at fortælle andre om evangeliet end præsident M. Russell Ballard (1928-2023). Han vidnede i sin sidste generalkonferencetale: »En af de mest herlige og vidunderlige ting, som alle i denne verden kan vide, [er], at vor himmelske Fader og Herren Jesus Kristus har åbenbaret sig i disse sidste dage, og at Joseph [Smith] blev kaldet til at gengive Jesu Kristi evigtvarende evangeliums fylde.«

Gennem hele sit liv og i det meste af verden var præsident Ballard ivrigt engageret i at dele dette dyrebare budskab med alle. Han opfordrede os til at gøre det samme. Han sagde, at vi kan dele evangeliet »ved at være gode medmennesker … og ved at udvise kærlighed«. »Når vi gør det, vil vi afspejle evangeliet i vores liv, og … [for andre] afspejle de velsignelser, som evangeliet kan tilbyde folk.« Vi »bærer vidnesbyrd om det, vi ved, tror og føler«. Præsident Ballard sagde: »Et rent vidnesbyrd … kan viderebringes ved Helligåndens kraft ind i hjertet hos andre, som er åbne for at modtage det.«

Det største ønske i præsident Ballards hjerte var at fortælle andre om Jesu Kristi gengivne evangelium. Vi kan være ivrigt engagerede – som han var – i at fortælle andre om evangeliet i både ord og gerning. Man ved aldrig, hvem blandt os der måske leder efter evangeliets lys, men ikke ved, hvor de kan finde det (se L&P 123:12).

Billede
to mænd går op ad nogle trapper

Kom med dybfølte opfordringer

Når vi hjælper andre til at komme til Kristus, indbyder vi dem til at opleve den glæde, som Frelseren og hans evangelium bringer. Det kan vi gøre ved at indbyde dem til at komme til en aktivitet, læse Mormons Bog eller mødes med missionærerne. Vi kan også inderligt invitere dem til at komme til et nadvermøde sammen med os.

Vi deltager i nadvermødet hver uge og »tilbeder … Gud og deltager i nadveren til erindring om Jesus Kristus og hans forsoning«. Det er et tidspunkt, hvor folk kan føle Ånden, komme Frelseren nærmere og styrke deres tro på ham.

Når vi ser efter måder at elske, dele og indbyde på, bør vores planlægning og indsats omfatte at hjælpe folk til at deltage i nadvermøder. Hvis de vil tage imod vores invitation og deltage i nadvermøder, er de meget mere tilbøjelige til at fortsætte på stien til dåb og omvendelse. Jeg tror af hele mit hjerte, at der vil komme stor succes, når vi indbyder andre til at overvære nadvermødet og hjælper dem til at se de velsignelser, de kan modtage ved at gøre det.

Herren vil vejlede os

Vi ved aldrig, hvilke succesoplevelser og udfordringer vi vil få, når vi elsker, deler og indbyder. Mosijas sønner »drog fra by til by og fra det ene tilbedelseshus til det andet … blandt lamanitterne [for] at prædike og … undervise i Guds ord blandt dem; og således begyndte de at få stor medgang.« På grund af deres indsats blev »tusinder … bragt til kundskab om Herren«, og mange »blev omvendt … [og] faldt aldrig fra« (Alma 23:4-6).

Selv om det ikke altid er det, vi vil opleve, har Herren lovet, at han vil arbejde side om side med os, fordi hver eneste sjæl er dyrebar for ham. Når vi sætter vores lid til Herren og engagerer os i hans tjeneste, vil han vejlede os i, hvordan vi kan dele hans evangelium med andre ved at elske dem, dele vores liv med dem og bære vidnesbyrd for dem og indbyde dem til at følge ham sammen med os.

»Stor skal … [vores] glæde være« (L&P 18:15), når vi benytter mulighederne overalt omkring os til at hjælpe Herren Jesus Kristus i hans store værk med at bringe sjæle til ham.

Udskriv