Liahona
Het grote werk van de Heer en onze grote kans
Juli 2024


‘Het grote werk van de Heer en onze grote kans’, Liahona, juli 2024.

Het grote werk van de Heer en onze grote kans

We werken samen met de Heer en helpen Hem om iedere dierbare ziel tot Hem te brengen als we liefhebben, delen en uitnodigen.

Afbeelding
twee vrouwen lopen pratend over straat

Iedere profeet in deze grote laatste bedeling heeft leden van De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen geleerd dat ze het herstelde evangelie van Jezus Christus dienen te verkondigen. Ik moet aan verschillende voorbeelden uit mijn eigen leven denken:

President David O. McKay (1873–1970), die profeet was in mijn jeugd, heeft gezegd: ‘Ieder lid een zendeling.’

President Spencer W. Kimball (1895–1985) heeft gezegd: ‘De tijd om het evangelie naar steeds meer plaatsen en mensen te brengen, is hier en nu’, en ‘wij moeten onze pas vergroten’ bij het verkondigen van het evangelie.

President Gordon B. Hinckley (1910–2008) heeft gezegd: ‘Ons werk is groot, onze taak om te helpen bij het zoeken naar mensen om te onderwijzen, is enorm. De Heer heeft ons het bevel gegeven om het evangelie aan ieder schepsel te verkondigen. Daar is [onze] uiterste inzet voor nodig.’

En president Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Het zendingswerk is […] een essentieel onderdeel van de grote vergadering van Israël. Die vergadering is het belangrijkste wat er nu op aarde gebeurt. Niets is zo cruciaal. Niets is zo belangrijk. De zendelingen van de Heer, zijn discipelen, zijn betrokken bij de grootste uitdaging, het grootste doel, het grootste werk op aarde in deze tijd.’

Daar kwam ik als jonge zendeling in Groot-Brittannië ook achter. Ik weet het nu met nog meer zekerheid. Als apostel van de Heer Jezus Christus getuig ik dat er overal kansen zijn om anderen te helpen tot Christus te komen door onze liefde te tonen, over ons geloof te vertellen en ze uit te nodigen om samen met ons de vreugde van het evangelie van Jezus Christus te voelen.

Het werk gaat vooruit

Ik had het voorrecht om op de afdeling Zendingswerk van de kerk werkzaam te zijn toen de eerste editie van Predik mijn evangelie in 2004 werd geïntroduceerd, en ook toen de tweede uitgave in 2023 werd gepubliceerd. Ik ben van mening dat Predik mijn evangelie het zendingswerk enorm tot zegen is geweest.

In de nieuwe editie van Predik mijn evangelie staan de dingen die we sinds 2004 te weten zijn gekomen, geïnspireerde leiding van alle leden van het Eerste Presidium en het Quorum der Twaalf Apostelen, en veranderingen om het evangelie in een digitaal tijdperk te verkondigen. Enkele van die veranderingen hebben tot veel succes geleid.

We hebben gemerkt dat het evangelie op eenvoudige, normale en natuurlijke manieren verkondigen door de beginselen van ‘liefhebben, delen, uitnodigen’, het koninkrijk enorm tot zegen is. Op die manier verkondigde Jezus Christus het evangelie toen Hij op aarde was. Hij deelde zijn leven en zijn liefde, en nodigde iedereen uit om tot Hem te komen (zie Mattheüs 11:28). Ieder lid van de kerk heeft het bijzondere voorrecht en de taak om lief te hebben, te delen en uit te nodigen zoals Hij dat toen deed.

Begin met liefhebben

In de hof van Gethsémané en aan het kruis nam Jezus Christus de zonden van de wereld op Zich en onderging Hij alle verdriet en ‘pijnen en benauwingen en allerlei verzoekingen’ (Alma 7:11). Dit deed Hem, ‘de grootste van allen, van pijn […] sidderen en uit iedere porie bloeden’ (Leer en Verbonden 19:18). Door zijn verzoening en opstanding heeft Jezus Christus heil en verhoging voor iedereen mogelijk gemaakt.

Als we ons tot de Heiland wenden en nadenken over alles wat Hij voor ons heeft gedaan, wordt ons hart met liefde voor Hem vervuld. Hij wendt ons hart vervolgens tot anderen, en gebiedt ons om hen lief te hebben (zie Johannes 13:34–35) en zijn evangelie met hen te delen (zie Mattheüs 28:19; Markus 16:15). Als de mensen om ons heen het gevoel hebben dat we oprecht van hen houden en om hen geven, is de kans groter dat ze hun hart voor onze boodschap openstellen, net zoals koning Lamoni door de liefde en dienstbaarheid van Ammon zijn hart openstelde om het evangelie te ontvangen (zie Alma 17–19).

Willen we het evangelie delen, laten we dan met liefhebben beginnen. Als we andere mensen in liefde de hand reiken – en bedenken dat zij onze broeders en zusters en geliefde kinderen van onze hemelse Vader zijn – zullen we kansen krijgen om de waarheid te delen.

Wees gedreven en mededeelzaam

Niemand deed meer zijn best om het evangelie te delen dan president M. Russell Ballard (1928–2023). Tijdens zijn laatste conferentietoespraak getuigde hij: ‘Een van de prachtigste en wonderbaarlijkste dingen die iemand in deze wereld kan weten, is dat onze hemelse Vader en de Heer Jezus Christus Zich in deze laatste dagen hebben geopenbaard en dat Joseph [Smith] is geroepen en gemachtigd om de volheid van het eeuwige evangelie van Jezus Christus te herstellen.’

President Ballard was zijn hele leven en over de hele wereld gedreven werkzaam om deze waardevolle boodschap met iedereen te delen. Hij moedigde ons aan dat ook te doen. Hij heeft gezegd dat we het evangelie kunnen delen ‘door een goede buur te zijn en door liefde en zorg te tonen’. Zo ‘zullen we het evangelie in ons leven zichtbaar maken, en het zal [anderen] duidelijk maken welke zegeningen het evangelie te bieden heeft’. We kunnen ook getuigen ‘van wat [we weten, geloven en voelen]’. President Ballard heeft gezegd: ‘Een zuiver getuigenis […] wordt door de macht van de Heilige Geest gevoerd tot in het hart van anderen die openstaan om het te ontvangen.’

President Ballard wilde niets liever dan het herstelde evangelie van Jezus Christus delen. Wij kunnen – net als hij – het evangelie gedreven in woord en daad delen. We weten nooit wie naar het licht van het evangelie op zoek is, maar niet weet waar het te vinden is (zie Leer en Verbonden 123:12).

Afbeelding
twee mannen lopen een trap op

Nodig ze van harte uit

Als we anderen tot Christus helpen komen, kunnen we ze uitnodigen om de vreugde te voelen die de Heiland en zijn evangelie met zich meebrengen. We kunnen dat doen door ze uit te nodigen om naar een kerkactiviteit te komen, in het Boek van Mormon te lezen of met de zendelingen af te spreken. We kunnen ze ook van harte uitnodigen om samen met ons een avondmaalsdienst bij te wonen.

We wonen wekelijks de avondmaalsdienst bij om God te aanbidden en aan het avondmaal deel te nemen, en zo Jezus Christus en zijn verzoening indachtig te zijn. Het is een goede gelegenheid waarbij mensen de Geest kunnen voelen, dichter tot de Heiland komen en hun geloof in Hem versterken.

Als we op zoek gaan naar manieren om lief te hebben, te delen en uit te nodigen, moeten we in onze planning en dagindeling opnemen dat we mensen de avondmaalsdienst helpen bijwonen. Als ze op onze uitnodiging ingaan en de avondmaalsdienst bijwonen, is de kans veel groter dat ze vooruitgang maken op het pad naar de doop en bekering tot de Heer. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat we veel succes zullen hebben als we anderen voor de avondmaalsdienst uitnodigen en hun uitleggen welke zegeningen ze daardoor ontvangen.

De Heer zal ons leiden

We weten nooit hoeveel succes of tegenwerking we zullen hebben als we liefhebben, delen en uitnodigen. De zonen van Mosiah gingen ‘van stad tot stad […], en van het ene bedehuis tot het andere, […] onder de Lamanieten […] om het woord van God onder hen te prediken en te leren; en aldus begonnen zij groot succes te hebben.’ Dankzij hen ‘werden [duizenden] tot de kennis van de Heer gebracht’. Velen bekeerden zich en ‘zijn nooit afvallig geworden’ (Alma 23:4–6).

Misschien zal het voor ons anders gaan, maar de Heer heeft beloofd dat Hij ons zal helpen, omdat iedere ziel Hem dierbaar is. Als we op de Heer vertrouwen en aan zijn werk deelnemen, zal Hij ons laten weten hoe we zijn evangelie met anderen kunnen delen door ze lief te hebben, ons leven en getuigenis met hen te delen, en ze uit te nodigen om Hem te volgen.

Groot zal onze vreugde zijn (zie Leer en Verbonden 18:15) als we de vele kansen die we krijgen, aangrijpen om de Heer Jezus Christus te helpen met zijn grote werk en zielen tot Hem brengen.

Afdrukken