Liahona
Drie ideeën om je emotionele veerkracht te vergroten
Juli 2024


Digitaal thema-artikel

Drie ideeën om je emotionele veerkracht te vergroten

Met behulp van deze drie eenvoudige ideeën kun je je emotionele veerkracht vergroten.

Afbeelding
drie lachende vrouwen

Het is nooit te laat om aan je emotionele veerkracht te werken. Ouderling Neil L. Andersen van het Quorum der Twaalf Apostelen heeft gezegd dat God ‘je geest sterk en veerkrachtig [heeft] gemaakt voor de wervelwinden van het leven’. Maar als je merkt dat je snel van slag raakt door problemen, wat ons allemaal kan overkomen, zijn hier enkele vaardigheden die je kunt oefenen om veerkrachtiger te worden:

  1. Versterk je band met je hemelse Vader en Jezus Christus. Voed jezelf geestelijk, bijvoorbeeld door gebed en Schriftstudie, waardoor je dichter bij onze hemelse Vader komt en aan je eeuwige identiteit als zijn kind wordt herinnerd. Geloof in Jezus Christus, ontvang door zijn verzoening kracht van Hem en voel zijn liefde voor jou. Put kracht uit je verbonden en de priesterschapsmacht die ze je brengen als je een waardig leven leidt.

  2. Ontwikkel hechte relaties. Werk aan duurzame relaties waarin je je verbonden voelt met andere mensen die je op het verbondspad versterken. En bedenk dat je eigenwaarde gebaseerd is op je identiteit als zoon of dochter van God, niet op de mening van anderen. Als je je op de omgang met anderen voorbereidt, overweeg dan deze korte gedachte van ouderling Gary E. Stevenson van het Quorum der Twaalf Apostelen: ‘Wauw, kijk mij eens! Ik ben geweldig! Ik ben een kind van God! Hij kent mij! Hij houdt van mij! Ik ben begaafd – begaafd met de Heilige Geest als constante metgezel!’ Denk dan aan de geweldige eigenschappen waarmee God je al heeft gezegend. Ontspan je en wees jezelf.

  3. Oefen celestiaal denken. Als het moeilijk wordt, raakt ons perspectief vaak beperkt en concentreren we ons op de stress die we ervaren. Door ‘celestiaal te denken’, gaan we inzien dat de lastige situatie van korte duur is.

President Russell M. Nelson heeft gezegd: ‘Precies dezelfde dingen die uw sterfelijke leven op zijn best maken, maken ook uw leven in de eeuwigheid op zijn best! Vandaag wil ik u helpen om in aanmerking te komen voor de rijke zegeningen die onze hemelse Vader voor u heeft, met de aansporing: begin met “celestiaal denken”! […]

‘Wanneer u keuzes maakt, moedig ik u aan om vanuit een langetermijnperspectief te kijken – een eeuwig perspectief.’

Afdrukken