Liahona
Wat zou u opgeven om God te kennen?
Juli 2024


‘Wat zou u opgeven om God te kennen?’, Liahona, juli 2024.

Kom dan en volg Mij

Alma 22

Wat zou u opgeven om God te kennen?

Afbeelding
man op strand

Het evangelie naleven vergt vaak offers. Onze hemelse Vader vraagt dat we onze natuurlijke neigingen opgeven om iets veel groters te ontvangen, namelijk kennis van God en de weergaloze zegeningen die Hij ons biedt.

De vader van koning Lamoni toonde met zijn gebed dat hij bereid was offers te brengen: ‘Indien er een God is, en indien U God bent, wilt U Zich dan aan mij bekendmaken, en ik zal al mijn zonden afleggen om U te kennen, opdat ik uit de doden zal worden opgewekt en ten laatsten dage gered’ (Alma 22:18; cursivering toegevoegd).

President Russell M. Nelson heeft gezegd dat de wereld overwinnen en dichter bij onze hemelse Vader en Jezus Christus komen, onder andere inhoudt ‘dat we ons onthouden van alles wat de Geest wegjaagt’, en ‘dat we zelfs onze meest gekoesterde zonden willen “afleggen”’.

Zegeningen

Naast de zegeningen waar de vader van koning Lamoni naar streefde, namelijk opstanding en heil, heeft president Nelson nog meer zegeningen genoemd die voortvloeien uit onze inspanningen om meer zoals Jezus Christus te worden en op het verbondspad te blijven. Enkele voorbeelden zijn:

  • verandering van hart en wezen

  • naastenliefde

  • ootmoed

  • ruimhartigheid

  • goedheid

  • zelfdiscipline

  • vrede

  • vertrouwen

  • vreugde

  • rust

  • spirituele kracht

  • persoonlijke openbaring

  • meer geloof

  • bediening van engelen

  • wonderen

Als u het moeilijk vindt om bepaalde zonden op te offeren, geef het dan niet op. President Nelson herinnert ons eraan dat ‘de wereld overwinnen zeker niet [inhoudt] dat u in dit leven volmaakt wordt. Ook wil het niet zeggen dat uw problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen, want dat gebeurt niet. En het betekent ook niet dat u nooit meer fouten zult maken. Maar de wereld overwinnen betekent wel dat uw weerstand tegen zonde toeneemt.’

Als we net als de vader van koning Lamoni moeite doen om onze zonden op te geven, dan zullen we zien dat God kennen altijd het offer waard is. Zo krijgen we een beter leven dan wij zelf hadden kunnen opbouwen.

Afdrukken