Liahona
Tilgivelse
Juli 2024


Budskap fra områdets ledere

Tilgivelse

Da Frelseren levde på jorden, viste han menneskene kjærlighet ved å tjene dem. Han ga av sin visdom og kunnskap ved å undervise dem om vår himmelske Faders plan for lykke. Han inviterte hver og en komme til ham, idet han sa: “Kom til meg, alle som strever og har tungt å bære, og jeg vil gi dere hvile!”1 Denne samme innbydelsen står fortsatt ved lag, og den gis til hver enkelt av oss, slik at vi kan lære ham å kjenne og bli ham litt mer lik.

Jesus Kristus er det fullkomne eksempel på tilgivelse for oss. Han lærte sine disipler hvor mange ganger de skulle tilgi sin bror hvis deres bror fortsatte å gjøre det som er galt: “Ikke sju ganger … men sytti ganger sju!”2 Dette innebærer kontinuerlig tilgivelse. Kristus lærte oss å be til vår himmelske Fader: “Og forlat oss våre synder, for også vi tilgir hver den som står i skyld til oss.”3 Det største eksempel på Frelserens evne til å tilgi var hans bønn til Gud, da han ble korsfestet og sa: “Far, forlat dem, for de vet ikke hva de gjør.”4

“Å tilgi er en guddommelig egenskap. Det er å tilgi eller frita noen fra skyld etter en krenkelse eller ugjerning. Skriftene omtaler tilgivelse på to måter. Herren befaler oss å omvende oss fra våre synder og søke hans tilgivelse. Han befaler oss også å tilgi dem som krenker eller sårer oss.”5 Kristus underviste: “Ettergi, så skal dere bli ettergitt.”6 “Jeg, Herren, tilgir den jeg vil tilgi, men av dere fordres det at dere tilgir alle mennesker.”7

Vi ble født inn i verden for å motta et fysisk legeme som gjør oss i stand til å lære, vokse og utvikle oss. Vi opplever motsetninger, og vi har frihet til å velge, som er ifølge vår himmelske Faders plan. Selv etter å ha gjort vårt beste, begår vi alle feiltrinn, vi synder, feiler og tar gale valg. Gjennom Jesu Kristi forsoning kan vi få tilgivelse for våre synder gjennom oppriktig og fullstendig omvendelse, som innebærer et sønderknust hjerte, en angrende ånd og å føle bedrøvelse etter Guds sinn.

“Tilgivelse krever omvendelse fra våre synder og samtidig å la vår tro på Jesus Kristus få vokse og styrkes. Når vi omvender oss og kommer til ham, er vi på vei mot tilgivelse.”8

Eldste Neil L. Andersen har undervist: “Vi må imidlertid huske at tilgivelsens guddommelige gave aldri kan fortjenes. Den kan bare mottas. Ja, bud må adlydes og ordinanser overholdes for å motta tilgivelse, men personlig innsats, uansett hvor stor den er, blekner sammenlignet med forløsningens pris. Det er faktisk ikke mulig å sammenligne dem … Tilgivelse er en gave, og den eneste som kan gi gaven, er verdens Forløser og Frelser Jesus Kristus. Han gir villig sin uvurderlige gave til alle som vender seg til ham for å motta den.”9

Familieerklæringen minner oss om at et av de viktige prinsippene for et lykkelig liv er tilgivelse, uavhengig av hvor mange som tilhører vår familie: “Lykke i familien oppnås med størst sannsynlighet når den er grunnlagt på vår Herre Jesu Kristi læresetninger. Gode ekteskap og familier opprettes og opprettholdes når de bygger på prinsippene tro, bønn, omvendelse, tilgivelse, respekt, kjærlighet, medfølelse, arbeid og sunne aktiviteter.”10

President Nelson kom med en anmodning til oss: “Min oppfordring i dag, kjære brødre og søstre, er å få slutt på konflikter som raser i deres hjerte, deres hjem og deres liv … Jeg gjentar min oppfordring om å få slutt på konfliktene i ditt liv. Utøv den ydmykhet, det mot og den styrke som kreves både for å tilgi og søke tilgivelse. Frelseren har lovet at ‘dersom [vi] tilgir menneskene deres overtredelser, da skal også [vår] himmelske Fader tilgi [oss]’.”11 “Se, den som har omvendt seg fra sine synder er tilgitt, for jeg Herren, kommer dem ikke mer ihu.”12

På samme måte skulle vi tilgi og glemme den uretten vi opplever. Tilgivelse er en av de største gaver vår himmelske Fader har gitt oss. Gjennom Jesu Kristi forsoningsarbeid kan vi motta tilgivelsens gledelige mirakel – ved å oppleve en mektig forandring i hjertet13, ved å bli “en hellig … som et barn, lydig, saktmodig, ydmyk, tålmodig, full av kjærlighet”14, ved å føle fred og trygghet, og ved å motta trøst og styrke til å fortsette med glede på paktens sti.

Det er av denne grunn “vi taler om Kristus, vi gleder oss i Kristus, vi forkynner om Kristus, vi profeterer om Kristus, og vi skriver i overensstemmelse med våre profetier så våre barn kan vite hvilken kilde de kan se hen til for å få forlatelse for sine synder.”15

Noter

  1. Matteus 11:28.

  2. Se Matteus 18:21–22.

  3. Lukas 11:4 (se også vers 1–3).

  4. Lukas 23:34.

  5. Emner i evangeliet: Forgiveness [Tilgivelse], https://www.churchofjesuschrist.org/study/manual/gospel-topics/forgiveness?lang=eng#p3

  6. Lukas 6:37.

  7. Lære og pakter 64:10.

  8. Se Neil L. Andersen, The Divine Gift of Forgiveness [Tilgivelsens guddommelige gave], 146.

  9. Neil L. Andersen, “Tilgivelsens gave”, Liahona, februar 2021, 11.

  10. “Familien – En erklæring til verden”, https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/the-family-a-proclamation-to-the-world/the-family-a-proclamation-to-the-world?lang=nor

  11. Russell M. Nelson, “Kraften i åndelig momentum”, Liahona, mai 2022, 97, 100.

  12. Lære og pakter 58:42.

  13. Se Mosiah 5:2.

  14. Mosiah 3:19.

  15. 2 Nephi 25:26.

Skriv ut