Liahona
Tenk celestialt
Juli 2024


Tenk celestialt

De tanker som har kommet til meg når jeg har forberedt dette er rundt profetens siste tale på generalkonferansen. Her oppfordret han oss alle til å tenke celestialt.

Samtidig har vi etter at denne talen kom i oktober, fått anledning til å studere Johannes’ åpenbaring sammen.

Vi har heldigvis L&p kap. 77 hvor Herren åpenbarer mye av symbolikken i Johannes’ åpenbaring for oss.

I kapittel 21 i Johannes’ åpenbaring kan vi lese:

“Og jeg så en ny himmel og en ny jord. For den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer. 2 Og jeg så den hellige byen, det nye Jerusalem, stige ned fra himmelen, fra Gud, gjort i stand og pyntet som en brud for sin brudgom. 3 Og jeg hørte fra tronen en høy røst som sa:

Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud. 4 Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.”

Dette beskriver hvordan jorden igjen blir celestial og Gud selv skal dvele blant menneskene.

L&p kap. 88 vers 25 utdyper dette:

“Og videre, sannelig sier jeg dere, jorden adlyder et celestialt rikes lov, for den oppfyller sin skapelses mål og overtrer ikke loven,

26 derfor skal den bli helliggjort, ja, selv om den skal dø, skal den levendegjøres igjen og skal tåle den kraft hvorved den blir levendegjort, og de rettferdige skal arve den.

27 For selv om de dør, skal de også oppstå igjen, et åndelig legeme.

28 De som er av en celestial ånd, skal motta det samme legeme som var et naturlig legeme, ja, dere skal motta deres legemer, og deres herlighet skal være den herlighet deres legemer blir levendegjort ved.

29 Dere som blir levendegjort ved en del av den celestiale herlighet, skal da motta, ja, en fylde av denne.

30 Og de som blir levendegjort ved en del av den terrestriale herlighet, skal da motta, ja, en fylde av denne.

31 Og også de som blir levendegjort ved en del av den telestiale herlighet, skal da motta, ja, en fylde av denne.”

I 1. Korinter 15 vers 39-42 bekreftes dette:

“Ikke alt kjøtt er av samme slag. Det er ett slag hos mennesker, ett hos fe, ett hos fugl og ett hos fisk. 40 Og det finnes himmelske kropper og jordiske kropper; de himmelske har én glans, de jordiske en annen. 41 Én glans har solen, en annen har månen og en annen igjen har stjernene. Ja, én stjerne skiller seg fra en annen i glans. 42 Slik er det også med de dødes oppstandelse.”

Det er altså slik at hvis vi skal kunne leve sammen med GUD må vi være celestiale og etterleve en celestial lov. Da vil vi også oppstå med et celestialt legeme. Vi vet også at vi lever i de siste dager og ser profetiene i Johannes’ åpenbaring bli oppfylt. Er det noe rart profeten ber oss om å tenke celestialt, leve celestialt og være celestiale?

Så kan man si at det er umulig, ingen er perfekte. Man kan ikke være celestial her på jorden.

Jeg ønsker å utfordre den tanken og si at jo, det kan man.

Vi går tilbake til Johannes’ åpenbaring kap. 7 vers 7-13.

“Deretter så jeg en skare så stor at ingen kunne telle den, av alle nasjoner og stammer, folk og tungemål. De sto foran tronen og Lammet, kledd i hvite kapper, med palmegreiner i hendene.

10 Og de ropte med høy røst: Seieren kommer fra vår Gud, han som sitter på tronen, og fra Lammet.

13 En av de eldste tok da ordet og spurte meg: Disse som er kledd i hvite kapper, hvem er de, og hvor kommer de fra?

14 ‘Herre,’ svarte jeg, ‘du vet det.’ Da sa han til meg:

Dette er de som kommer ut av den store trengsel, de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod.

15 Derfor står de for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel, og han som sitter på tronen, skal reise sin bolig over dem.

16 De skal ikke lenger sulte eller tørste, solen skal ikke falle på dem, og ingen brennende hete.

17 For Lammet som står midt på tronen, skal være gjeter for dem og vise dem vei til kilder med livets vann, og Gud skal tørke bort hver tåre fra deres øyne.”

Er kravet for å være celestial å være perfekt fullkommen slik Kristus og Gud er? Svaret er et rungende NEI. Kravet er å vaske bort sine synder i Lammets blod.

Hvordan kan vi så gjøre det? Det første steget er å ønske og tro. Så pleie det ønsket ved å bli kjent med Jesus Kristus. Når tro er etablert ønsker man å omvende seg og følge Kristus. Man viser det ved å følge hans befaling om å bli døpt og inngå pakter om å følge hans eksempel og bli en Kristi disippel. For å bli en Kristi disippel må vi bli kjent med ham.

Hvordan blir man kjent med Kristus?

  • Gjennom fortrolig, oppriktig bønn.

  • Gjennom å få svar på bønn.

  • Gjennom å studere om Hans liv og eksempel i Skriftene.

  • Gjennom å utøve tro og holde Hans bud.

  • Gjennom stadig omvendelse og fast tro på Hans tilgivelse.

  • Gjennom å ta del i nadverden og fornye våre pakter.

  • Gjennom å gå i kirken og motta undervisning.

  • Gjennom å tjene våre medmennesker slik Han ville gjort.

  • Gjennom å elske våre medmennesker og se dem slik Kristus gjør.

  • Gjennom å sette av tid til åpenbaring fra Den hellige ånd.

  • Gjennom å tjene i Hans kirke.

  • Gjennom å lytte og følge Hans profeter, seere og åpenbarere.

  • Gjennom å motta frelsende ordinanser som knytter oss til Kristus.

  • Gjennom å stole på Hans løfter, våre inngåtte pakter, og holde dem.

For å bli celestial må vi gjøre Kristi egenskaper og karakter til våre egenskaper og vår karakter.

I Skriftene blir opphøyelse i Det celestiale rike ofte kalt evig liv, fordi Gud er evig. Evig liv er det livet Gud lever. Det er mer enn bare udødelighet som vi alle får gratis gjennom at Kristus overvant døden.

Johannes’ evangelium kap. 71 vers 3 forklarer hva det evige liv er:

“Og dette er det evige liv, at de kjenner deg, den eneste sanne Gud, og ham du har sendt, Jesus Kristus.”

Så hvis vi gjør alt dette, vil det kvalifisere oss til Det celestiale rike? På ingen måte! Vi kan ikke kvalifisere oss til Det celestiale rike. Det som kvalifiserer oss, er at vi vasker oss rene i Lammets blod husker vi. Det betyr at det er Guds nåde gjennom Kristi forsoning som kvalifiserer, ikke oss. Selv det mest rettferdige menneske kommer til kort. Så hvordan kan vi vite at vi har gjort nok? Svaret er litt deprimerende. Vi kan aldri komme dit, at vi har gjort nok selv.

Spørsmålet skulle heller være: Under min nåværende situasjon og min åndelige modenhet, min kunnskap:

Er min innsats, min tro og mitt offer akseptabelt for Herren?

Svaret er klart fra Herren: “O Gud, du evige Fader, at de er villige til å påta seg din Sønns navn og alltid minnes ham og holde hans bud som han har gitt dem, så hans Ånd alltid kan være hos dem.”

Hvis vi mottar Åndens gaver, føler inspirasjon og veiledning fra Den hellige ånd, kan vi vite med sikkerhet at vi er innenfor dåpspaktens forhold med Gud gjennom Den hellige ånds gave. Dette fordi kompaniskap med Den hellige ånd gis kun til dem som har mottatt og holder denne pakten.

I 2 Korinter kap. 1 vers 21-22 forklarer Paulus det slik:

“Gud er den som grunnfester både oss og dere i Kristus, og som har salvet oss. 22 Han har også satt sitt segl på oss og gitt oss Ånden som pant i våre hjerter.”

Hva skjedde så med Kristi befaling i Matteus 5:48? “Vær da fullkomne, slik deres himmelske Far er fullkommen.”

Vi tror at Bibelen er Guds ord så langt den er riktig oversatt. Her kommer dette inn. Ordet fullkommen er oversatt fra det greske ordet Telios. Telios betyr klar til å høstes, modent, komplett, hel, osv.

For eksempel kan et epletre kalles telios når det er klart til å høstes. Det betyr ikke at treet eller eplene er perfekt fullkomne. Er vi klare til å høstes av Kristus? Det kreves ikke at vi er fullkomne slik Kristus er fullkommen for å fortjene det.

Brigham Young forklarte det slik:

“Vi opptar alle forskjellige steder i verden og i Guds rike. De som gjør rett, og søker Faderens ære i himmelen, enten deres kunnskap er liten eller stor, eller om de kan gjøre lite eller mye, hvis de gjør det aller beste de vet hvordan, er de fullkomne.

Å være så fullkommen som vi muligens kan, er ifølge vår kunnskap å være like fullkommen som vår Far i himmelen er. Han kan ikke være mer perfekt enn han vet hvordan, like lite som vi. Når vi gjør det så godt som vi vet hvordan i den sfære og posisjon som vi er i her, er vi rettferdiggjort, rettferdiget … Vi er like rettferdiggjort som englene som er foran Guds trone.” (Journal of Discourses, side 129)

Kong Benjamin forklarer det slik i Mosiah kap. 4 vers 27:

“For det forlanges ikke at et menneske skal løpe hurtigere enn han har styrke til. Likevel er det nødvendig for ham å være flittig for å vinne belønningen.”

Enkelt sagt; hvis vi oppriktig gjør vårt beste for å etterleve Jesu Kristi evangelium – inkludert å omvende oss så ofte vi trenger – er vi perfekt eller celestial.

La oss derfor alle forberede oss til å være åndelig modne, hele, klare. Med andre ord tenk celestialt, vær celestial slik at vi kan være klare til å møte Kristus når han kommer tilbake. Slik at det kan sies om oss.

Johannes’ åpenbaring kap. 7:

“Dette er de som kommer ut av den store trengsel, de har vasket sine kapper og gjort dem hvite i Lammets blod. 15 Derfor står de for Guds trone og tjener ham dag og natt i hans tempel.”

L&p kap. 76:

“51 Det er de som mottok Jesu vitnesbyrd og trodde på hans navn og ble døpt i likhet med hans begravelse, idet de ble begravet i vannet i hans navn, og dette ifølge det bud som han har gitt,

52 så de ved å holde budene kunne bli tvettet og renset fra alle sine synder og motta Den hellige ånd ved håndspåleggelse av den som er ordinert og beseglet til denne kraft,

53 og kunne seire ved tro og bli beseglet ved Forjettelsens hellige ånd som Faderen utgyter over alle dem som er rettferdige og sanne.

56 Det er de som er prester og konger, som har mottatt av hans fylde og hans herlighet,

58 Derfor, som skrevet er, de er guder, ja, Guds sønner.

69 Disse er de som er rettferdige mennesker, fullkommengjort gjennom Jesus, den nye pakts mellommann, som utførte denne fullkomne forsoning ved å utgyte sitt eget blod.

70 Disse er de hvis legemer er celestiale, hvis glans er som solens, ja, som Guds herlighet, han som er den høyeste av alle, om hans herlighet er det skrevet at den er som solens på himmelhvelvingen.”

Kjære brødre og søstre, tenk celestialt.

I Jesu Kristi navn. Amen

Skriv ut