Liahona
Mitä voin kertoa muille temppelistä?
Elokuu 2024


Mitä voin kertoa muille temppelistä?

Tapa, jolla keskustelemme temppelistä, on tärkeä.

Kuva
Tegucigalpan temppeli Hondurasissa

Valokuva Tegucigalpan temppelistä Hondurasissa Cody Bell

Muistan olleeni innoissani oman endaumentin saamisesta, kun valmistauduin lähtemään lähetystyöhön. Muistan myös, kuinka tuo innostus muuttui huoleksi ja hämmennykseksi, kun jotkut perheenjäsenet antoivat minulle peiteltyjä varoituksia ensimmäisen kerran kokemuksesta.

Tiesin, että heidän tarkoituksensa oli vilpitön, ja että he yrittivät auttaa minua saamaan hyvän kokemuksen. Mutta kunpa ihmiset – sen sijaan että olisivat keskittyneet varoittamaan minua siitä, että temppeli on jotakin tuntematonta – olisivat auttaneet minua valmistautumaan temppeliin kohottavilla ja oikeilla tavoilla.

Tämä mielessä voisit miettiä näitä neljää asiaa, kun puhut niiden kanssa, jotka valmistautuvat menemään temppeliin ensimmäistä kertaa:

1. Keskity mielipiteiden sijaan totuuksiin

Kun joku, jota rakastamme, menee temppeliin ensimmäistä kertaa, me haluamme luonnollisesti kertoa hänelle omista kokemuksistamme. Meidän tulee kuitenkin pitää huolta siitä, että se, mitä kerromme, keskittyy ennemminkin evankeliumin totuuksiin kuin omiin mielipiteisiimme.

Oikea tieto antaa rakkaillemme mahdollisuuden keskittyä Vapahtajaan johdattamatta heitä suhtautumaan temppelikokemukseensa tietyllä tavalla. Presidentti Russell M. Nelson on sanonut: ”Hyvä innoitus perustuu hyvään tietoon.”

Voit jakaa temppeliä koskevaa paikkansapitävää tietoa (ja jopa kuvia!) temppeliin valmistavalta kurssilta, pyhistä kirjoituksista ja osoitteesta temples.churchofjesuschrist.org. Toisinaan meitä saattaa jännittää se, mitä kertoa, mutta kun käännymme ennemmin lähdeaineiston kuin mielipiteidemme puoleen, meidän ei tarvitse kantaa huolta siitä, että kerromme jotakin liikaa.

Antamalla oikeaa tietoa temppelistä me tarjoamme siitä selkeämmän näkemyksen. Mielipiteet keskittyvät usein tuntemuksiin ja kokemuksiin, joita meillä on ollut, kun taas evankeliumia koskeva tieto keskittyy siihen, että annat rakkaasi saada oman kokemuksensa temppelissä.

Kuva
Ihmisiä juttelemassa temppelin ulkopuolella

2. Mieti sanoja, joita käytät

Mitkä kuvaukset temppelistä ovat jääneet mieleesi? Presidentti Nelson on esimerkiksi sanonut: ”Temppelissä palveleminen auttaa sinua ajattelemaan selestisesti.” Ja presidentti Thomas S. Monson (1927–2018) sanoi: ”Jokainen [temppeli] kohoaa johtotähtenä maailmalle.”

Me voimme valita sanoja, jotka antavat toivoa ja valaistusta niille, joita rakastamme ja jotka valmistautuvat temppelikokemukseensa. Voimme välttää kielteisiä kuvauksia temppelistä (kuten ”outo” tai ”kummallinen”) ja voimme päättää käyttää myönteisiä, Kristukseen keskittyviä kuvauksia (kuten ”rauha” ja ”toivo”).

Minusta on hyödyllistä ajatella monia kauniita kuvia, joita olen nähnyt temppelin sisäpuolelta, ja usein jaan niitä kuvia ystäville tai perheenjäsenille, jotka valmistautuvat menemään temppeliin. Mitä tunteita ja sanoja mieleesi tulee, kun näet niitä kuvia? Yritä olla kohottava siinä, miten puhut temppelistä.

3. Etsi vastauksia evankeliumin aineistosta

Koska rakastamme ja kunnioitamme temppeliä syvästi, saatamme pelätä siitä puhumista. Voimme hämmentyä ja miettiä, mitä saamme sanoa. Tiedän, että ajauduin itse siihen tapaan, että kerroin uteliaille ystäville ja perheenjäsenille, ettemme voi puhua siitä, mitä temppelissä tapahtuu.

Mutta kun palvelin temppelissä ja tutkin enemmän temppeliä koskevia asioita, huomasin, että me voimme kertoa enemmän kuin olin tajunnutkaan!

Voimme esimerkiksi kertoa, että ”endaumentti on kirjaimellisesti ’lahja’”. Temppeliendaumentti on pyhien siunausten lahja Jumalalta meille jokaiselle, ja näitä siunauksia ovat muun muassa seuraavat:

  1. ”suurempi tieto Herran tarkoituksista ja opetuksista

  2. voima tehdä kaikki, mitä Jumala haluaa meidän tekevän

  3. jumalallista ohjausta ja varjelusta, kun palvelemme Herraa, perhettämme ja muita

  4. entistä suurempaa toivoa, lohtua ja rauhaa

  5. luvattuja siunauksia nyt ja ikuisesti”.

Voimme myös puhua liitoista, joita solmimme temppelissä. Temppelin hienous on siinä, että sen ansiosta voimme päästä lähemmäksi Jumalaa ja vahvistaa suhdettamme Häneen antamalla Hänelle lisää lupauksia. Näitä liittoja ovat, että noudatamme

  • ”kuuliaisuuden lakia, johon sisältyy pyrkimys pitää Jumalan käskyt

  • uhrauksen lakia, mikä tarkoittaa uhraamista Herran työn hyväksi ja parannuksen tekemistä särkynein sydämin ja murtunein mielin

  • Jeesuksen Kristuksen evankeliumin lakia, joka on korkeampi laki, jota Hän opetti ollessaan maan päällä

  • siveyden lakia, mikä tarkoittaa, että meillä on sukupuolisuhde ainoastaan sen henkilön kanssa, johon meidät on laillisesti ja lainmukaisesti vihitty Jumalan lain mukaan

  • pyhityksen lakia, mikä tarkoittaa aikamme, kykyjemme ja kaiken sellaisen pyhittämistä, jolla Herra on meitä siunannut, Jeesuksen Kristuksen kirkon vahvistamiseen maan päällä”.

Kuva
Rooman temppeli Italiassa ja kuvajainen Kristus-patsaasta

Valokuva Rooman temppelistä Italiassa Cody Bell

Kun kerromme myönteisiä viestejä temppelistä, autamme rakkaitamme tuntemaan, että he ovat tervetulleempia ja valmiimpia menemään temppeliin ensimmäistä kertaa. Me voimme auttaa heitä odottamaan innolla sitä, että he voivat syventää suhdettaan Jeesukseen Kristukseen temppeliliittojen avulla.

4. Kerro myönteisistä kokemuksista

Olen itse erityisesti oppinut temppelistä, että kun meillä on oikeaa tietoa, siellä ei tunnu lainkaan oudolta. Itse asiassa suurin osa – ellei kaikki – siitä tiedosta ja niistä siunauksista, joita saamme temppelissä, on tuttua siitä, mitä meille opetetaan joka päivä evankeliumissa.

Kokemusteni myötä olen oppinut, ettei pelko ole Herrasta. Kun vältämme puhumista temppelistä tai kun yritämme puhua siitä verhotuin varoituksin tai huolin, vastustaja saa enemmän voimaa vääristää temppelin kauneutta. Sen sijaan että katkaisisimme keskustelun lyhyeen sanomalla: ”Jatka vain siellä käymistä, niin lopulta kokemus paranee”, voimme kertoa myönteisistä kokemuksista, joita olemme saaneet käymällä temppelissä.

Kun huomaamme pelkäävämme vastata temppeliä koskeviin kysymyksiin, se saattaa olla Herran kutsu tutkia lisää temppeliä koskevia asioita. Se siunaa paitsi meitä myös lähipiiriämme. Herran tarkoituksena on, että temppeli siunaa meitä, ei että se pelottaa meitä.

Muista presidentti Nelsonin sanat: ”Liittojen solmiminen ja välttämättömien toimitusten saaminen temppelissä sekä pyrkimys päästä lähemmäksi Häntä siellä siunaavat elämäänne tavoilla, joilla mikään muu tapa palvella Jumalaa ei voi siunata.” Ja mitä enemmän puhumme myönteisesti Herran huoneesta, sitä enemmän ohjaamme toisiamme palaamaan sinne ja saamaan noita siunauksia elämäämme.

Tulosta