Liahona
Huojennusta kumppanuudesta Jumalan kanssa
Elokuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä

Huojennusta kumppanuudesta Jumalan kanssa

Puheesta ”Our Covenant Relationship with God: A Wellspring of Relief” [Liittosuhteemme Jumalan kanssa: Huojennuksen lähde], joka pidettiin Brigham Youngin yliopiston opiskelijoille Provossa Utahissa Yhdysvalloissa 24. lokakuuta 2023.

Jokaisella teistä on mahdollisuus olla taivaallisen Isänne ja Vapahtajanne kumppaneita syvällisin ja voimallisin tavoin liittosuhteenne kautta.

Kuva
Nainen istuu temppelin edessä

Kumppanuus Jumalan kanssa tuo huojennusta. Emme ole koskaan yksin.

Jokaisella teistä on mahdollisuus olla taivaallisen Isänne ja Vapahtajanne kumppaneita syvällisin ja voimallisin tavoin liittosuhteenne kautta. Tuo suurta huojennusta tietää, ettei koskaan ole yksin murheissaan, haasteissaan, päätöksissään, epävarmuuksissaan tai heikkouksissaan. Jumala, meidän henkemme Isä, rakastaa teitä. Ja Hänen rakkaan Poikansa Jeesuksen Kristuksen ja Kristuksen sovitusuhrin ansiosta kaikki siunaukset, joita Isä haluaa teille, ovat saatavilla tässä liittosuhteessa.

Kun saamme toimitukset ja liitot sekä kasteessa ja konfirmoinnissa että Hänen pyhässä huoneessaan, oppimisemme liitoista ja pappeuden voimasta vielä jatkuu. Emme ole vielä oppineet tarpeeksi Herrasta ja Hänen tavoistaan. Emme ole vielä oppineet, keitä me todella olemme.

Vapahtajan evankeliumin toimitusten ja liittojen saaminen on vasta alkua. Se ei ole tarkistusluettelon liiketoiminnallinen kohta vaan kauniin liittositeen alku. Presidentti Russell M. Nelson on opettanut: ”Liittopolullamme on kyse suhteestamme Jumalaan.” Kuunnelkaa profeetan sanoja, kun hän kuvaili tätä liittosuhdetta ja sitä, kuinka Jumala haluaa siunata teitä:

”Kun olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, me jätämme puolueettoman maaperän ainiaaksi. Jumala ei hylkää suhdettaan niihin, jotka ovat luoneet Häneen sellaisen siteen. Itse asiassa kaikki ne, jotka ovat tehneet liiton Jumalan kanssa, pääsevät osallisiksi erityisestä rakkaudesta ja armosta. Heprean kielellä tuota liittorakkautta kutsutaan nimellä hesed (חֶסֶד). – –

Koska Jumalalla on hesediä niitä kohtaan, jotka ovat tehneet liiton Hänen kanssaan, Hän rakastaa heitä. Hän jatkaa työskentelyä heidän kanssaan ja tarjoaa heille tilaisuuksia muuttua. Hän antaa heille anteeksi, kun he tekevät parannuksen. Ja jos he harhailevat, Hän auttaa heitä löytämään tiensä takaisin Hänen luokseen.

Kun sinä ja minä olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, meidän suhteemme Häneen tulee paljon läheisemmäksi kuin ennen liittoamme. Nyt meidät on sidottu yhteen. Koska olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, Hän ei koskaan väsy pyrkimyksissään auttaa meitä emmekä me koskaan uuvuta Hänen armollista kärsivällisyyttään meitä kohtaan. Jokaisella meistä on erityinen sija Jumalan sydämessä. Hänellä on suuria toiveita meitä kohtaan.”

Tunnetteko näissä sanoissa Jumalan rakkauden teitä kohtaan? Minulle sisarena, joka ei ole vielä mennyt naimisiin, tällä rakastavalla ja armollisella liittosuhteella taivaalliseen Isääni ja Vapahtajaan on voimallinen sija elämässäni, ja se on ollut ja on edelleen suurin avun, huojennuksen ja rauhan lähteeni. Se tuo minulle sanoin kuvaamatonta lohtua, jumalallista iloa ja syvän, kestävän varmuuden siitä, että minua rakastetaan Hänen tyttärenään ja että kuulun Hänen iankaikkiseen perheeseensä. Tiedän, että Hän tuntee minut ja ymmärtää minua täysin.

Olipa aviosäätymme tai taustamme mikä tahansa, Herra haluaa meidän toimivan Hänen kumppaneinaan voimallisella tavalla – olevan ”yhtä” (3. Nefi 19:23) Hänen kanssaan ”kaikissa tekemisissämme” (ks. Alma 37:37). Meidän ei tarvitse suunnistaa tässä elämässä yksin, eikä meidän ollut tarkoituskaan. Me voimme päättää etsiä huojennusta ryhtyessämme Herran kumppaneiksi liittojemme kautta.

Huhtikuun 2023 yleiskonferenssissa ylijohtaja Camille N. Johnson sanoi: ”Veljet ja sisaret, en pysty siihen yksin, eikä minun tarvitsekaan, enkä aiokaan tehdä niin. Kun olen päättänyt sitoutua Vapahtajaani Jeesukseen Kristukseen Jumalan kanssa solmimieni liittojen kautta, ’kestän kaiken [Kristuksen avulla], joka antaa minulle voimaa’ [Fil. 4:13].”

”Jeesus Kristus on [liittojemme] keskipisteenä.” Vain Hänen ja Hänen uhrinsa ansiosta me voimme tehdä liittoja Jumalan kanssa. Kaikki tuli mahdolliseksi, kun Vapahtaja voitti mahdottoman. Hän on ihmeiden Jumala, rakkauden Jumala (ks. Morm. 9:11; ks. myös jakeet 11–21). Ja rakkauteni Häntä kohtaan kasvaa edelleen joka päivä.

Kun tunnemme Hänen rakkautensa ja vastaamme tuohon rakkauteen valitsemalla Hänet joka päivä, evankeliumissa on kyse vähemmän rastitettavista ruuduista ja enemmän rakkaudesta ja halusta. Tämän ansiosta todelliset evankeliumin juuret voivat kasvaa meissä jokaisessa tuoden meille kestävää ravintoa ja iloa. Tämä ”liittorakkaus” auttaa meitä kestämään, kun velvollisuus tai tarkistusluettelot eivät yksinkertaisesti riitä.

Kaikki Jeesuksen Kristuksen armollisen sovituksen siunaukset luvataan liittosuhteessanne Jumalan kanssa. Ottakaa vastaan Hänen halunsa siunata teitä! Panostakaa tuohon suhteeseen, pyrkikää pitämään liittonne, pyrkikää tekemään usein parannusta, viettäkää aikaa Herran kanssa, oppikaa Hänestä ja rakastakaa Häntä koko sydämestänne. Ei ole suurempaa pyrkimystä eikä mitään niin antoisaa tai merkityksellistä kuin se, että tunnemme ”sinut, ainoan todellisen Jumalan, ja hänet, jonka olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen” (Joh. 17:3).

Tulosta