Liahona
Valitse evankeliumin valo maailman pimeyden sijaan
Elokuu 2024


”Valitse evankeliumin valo maailman pimeyden sijaan”, Liahona, elokuu 2024.

Nuorille aikuisille

Valitse evankeliumin valo maailman pimeyden sijaan

Eräs hengellinen kokemus muistutti minua niistä merkittävistä siunauksista, joita vaille jäin, koska en ottanut Jeesuksen Kristuksen evankeliumia vakavasti.

Kuva
Nuori aikuinen mies istuu sohvalla lukemassa pyhiä kirjoituksia

Kuvassa käytetty mallia

Olin ennen hyvin erilainen ihminen kuin nyt.

Vaikka synnyin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon, en koskaan ottanut sitä vakavasti. En oikeasti pohtinut, mitä evankeliumin totuudet voisivat merkitä elämässäni.

Bulgariassa olen yksi harvoista kirkon jäsenistä. Ympärilläni on päivittäin paljon maailmallisia käyttäytymistapoja ja vaikutteita. Monillakaan nuorilla täällä ei ole korkeaa moraalia tai hyviä arvoja, ja joskus maailma voi tuntua synkältä.

Muutama vuosi sitten, kun olin 17-vuotias, olin masentunut ja vailla päämäärää. En viettänyt aikaa hyvien ystävien kanssa enkä tehnyt hyviä asioita. Eräänä päivänä isä kertoi minulle, että hän oli ilmoittanut minut läheisessä maassa pidettävään Nuorten voimaksi -konferenssiin. En halunnut lähteä, mutta koska tiesin, että hän halusi minun menevän, lähdin vastahakoisesti.

Yllättävää kyllä, hengelliset kokemukset, joita sain siinä konferenssissa, muuttivat elämäni täysin.

FSY:ssä näin todella, mitä tarkoittaa se, että on Kristuksen opetuslapsi – että elää eri tavalla kuin maailma. Kaikki siellä olevat uskolliset nuoret olivat suurena vastakohtana kielteisille vaikutuksille, joita yleensä oli ympärilläni. Minusta tuntui kuin olisin todella nähnyt valon, jota nämä opetuslapset kantoivat. Tunsin Hengen hyvin voimakkaana joka päivä viettäessäni aikaa hyvien ihmisten parissa, tutkiessani pyhiä kirjoituksia, oppiessani lisää evankeliumia ja tutustuessani paremmin taivaalliseen Isään ja Vapahtajaan.

Muutoksien tekemistä

Tajusin, että minun piti muuttaa käytöstäni ja todella alkaa ymmärtää, mitä Jeesuksen Kristuksen evankeliumi voisi tuoda elämääni.

Kotiin palattuani en halunnut menettää konferenssin aikana tuntemaani yhteyttä Henkeen, joten asetin tavoitteen tehdä sen, mikä oli tarpeen, jotta uusi perustukseni evankeliumissa pysyisi lujana ja jotta Henki olisi kanssani.

Muutosten tekeminen oli alkuun hieman vaikeaa. Minun oli lakattava viettämästä aikaa tiettyjen ystävien kanssa, koska heillä ei ollut minuun hyvää vaikutusta. Tein työtä luopuakseni huonoista tavoista. Aloin suhtautua kirkkoon vakavasti. Näiden päätösten tekeminen auttoi minua täyttämään elämäni hyvyydellä. Minua on auttanut pysymään jatkuvasti yhteydessä Henkeen se, että varaan joka päivä aikaa tutkia pyhiä kirjoituksia, etenkin Mormonin kirjaa.

Muistutuksia evankeliumin siunauksista

Pyhien kirjoitusten opetukset muistuttavat minua siitä, mikä elämässäni on todella tärkeää. Kun tunnen uskossani yksinäisyyttä, etenkin kun täällä Bulgariassa on hyvin vähän jäseniä, annan muinaisten profeettojen totuuksien syventää uskoani Jeesukseen Kristukseen.

Yksi lempikohdistani on Moroni 10:32: ”Tulkaa Kristuksen luokse ja tulkaa täydellisiksi hänessä ja kieltäkää itseltänne kaikki jumalattomuus; ja jos te kiellätte itseltänne kaiken jumalattomuuden ja rakastatte Jumalaa koko väkevyydestänne, mielestänne ja voimastanne, silloin hänen armonsa riittää teille, niin että te hänen armostaan voitte olla täydellisiä Kristuksessa.”

Juuri tämänkaltaiset pyhien kirjoitusten kohdat muistuttavat minua evankeliumin tarjoamasta valosta ja pitävät minut vahvana, kun minulla on vaikeaa. Pyhät kirjoitukset vahvistavat aina uskon perustustani.

Juuri nyt valmistaudun palvelemaan lähetystyössä, ja minulla on yhä edessäni tuntemattomia asioita ja haasteita (kuten äskettäin diagnosoitu tyypin 1 diabetes). Mutta hengellisten tottumusten asettaminen etusijalle auttaa minua tuntemaan taivaallisen Isän rakkautta enemmän kuin koskaan.

Presidentti Russell M. Nelson muistutti meille äskettäin, että ”selestisesti ajatteleminen tarkoittaa sitä, että meillä on hengellinen mieli”.

Pyrkimys tehdä asioita, jotka pitävät Hengen luonani joka päivä, auttaa minua todella ajattelemaan selestisesti – olemaan mieleltäni hengellinen. Olen tuntenut tulevani enemmän Kristuksen kaltaiseksi ajatellessani, mitä Hän tekisi. Hengen pitäminen kanssani auttaa minua tuntemaan toivoa ja muistamaan siunaukset, joita taivaallinen Isä on varannut kaikille, jotka päättävät seurata Häntä.

Tarrautumista valoon

Eläminen jumalattomassa maailmassa, jossa asiat tuntuvat synkiltä, voi toisinaan olla vaikeaa. Mutta se auttaa minua myös ymmärtämään paremmin Jeesuksen Kristuksen evankeliumin kirkasta, pimeydelle vastakkaista lämpöä ja valoa. Vuosien ajan minulta puuttui tämän ihmeellisen siunauksen merkitys elämässäni. Olen hyvin kiitollinen niistä hengellisistä kokemuksista, joihin taivaallinen Isä voi johdattaa meitä, koska nyt tarraudun evankeliumin valoon ja iloon tiukemmin kuin koskaan.

Todistan, että jos luotat Herraan ja tutkit Mormonin kirjaa joka päivä, elämästäsi tulee paljon helpompaa. Alat nähdä siunauksia, joita rakastava taivaallinen Isämme antaa meille joka päivä, ja ymmärrät, mitä sinusta voi tulla Herran avulla.

Kirjoittaja asuu Varnassa Bulgariassa.

Tulosta