Liahona
Jumalan lapset ja Hänen rakkautensa
Elokuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä: Kirkon johtohenkilöiden opetuksia sosiaalisessa mediassa

Jumalan lapset ja Hänen rakkautensa

Katso, mitä elävät profeetat ja muut kirkon johtohenkilöt ovat viime aikoina opettaneet sosiaalisessa mediassa siitä, kuinka me kaikki olemme Jumalan lapsia.

Kuva
Jeesus Kristus opettaa pieniä lapsia

Psalmien jae 82:6 muistuttaa meitä jumalallisesta perinnöstämme: ”Olette jumalia, kaikki tyynni Korkeimman [lapsia].”

Samalla tavoin presidentti Russell M. Nelson on pyytänyt hartaasti meitä tuntemaan totuuden siitä, keitä me olemme:

”Rakkaat ystäväni, te olette kirjaimellisesti Jumalan henkilapsia. Olette laulaneet tätä totuutta siitä lähtien kun olette oppineet sanat lauluun ’Oon lapsi Jumalan’. Mutta onko tuo iankaikkinen totuus painunut sydämeenne? – –

Maailmalliset tunnisteet eivät koskaan anna teille näkemystä siitä, mitä teistä voi lopulta tulla. Ne eivät koskaan vahvista jumalallista DNA:tanne tai rajattomia, jumalallisia mahdollisuuksianne. – –

Kun hyväksytte nämä totuudet, taivaallinen Isämme auttaa teitä saavuttamaan perimmäisen tavoitteenne elää iankaikkisesti Hänen luonaan pyhyydessä.”

Kirkon johtohenkilöt ovat puhuneet yleiskonferenssissa jumalallisesta perinnöstämme Jumalan lapsina (ks. kokoelmat ”jumalallinen luonne” ja ”henkilökohtainen arvo”). He ovat puhuneet näistä aiheista myös sosiaalisessa mediassa, kuten seuraavat esimerkit osoittavat:

Te olette Jumalan lapsia, joilla on ainutkertainen jumalallinen perintö

Kuva
Dallin H. Oaks

”Nämä ovat stressaavia aikoja meille kaikille, mutta Jeesuksen Kristuksen evankeliumi antaa meille runsaasti syitä olla rohkealla mielellä. Jumala on antanut meille profeettansa välityksellä haasteen kestää vastoinkäymisten läpi, ja Jeesuksen Kristuksen opetukset hahmottavat polun, jonka avulla pääsemme kohti jumalallista määränpäätämme, iankaikkista elämää. Te tiedätte, että olette Jumalan lapsia, joilla on ainutkertainen jumalallinen perintö. Jumala rakastaa teitä. Hän on voimallinen ohjaaja, ja Hän on luvannut auttaa teitä, jos vain etsitte Häntä Hänen opettamallaan tavalla.

Juurruttakaa mieleenne ja henkilökohtaiseen tärkeysjärjestykseenne se voimallinen totuus, että te olette Jumalan rakkaita lapsia. Hänen rakkautensa antaa teille itsekunnioitusta, voimaa ja kannustusta taistella kaikkia elämässänne kohtaamianne ongelmia vastaan. Älkääkä koskaan unohtako, että Hänen palvelijansa rakastavat teitä. Me rakastamme teitä. Kaikissa huolissamme, kun käsittelemme kaikkia haasteitamme, kehotamme meitä olemaan iloisia ja rohkeita, koska Hän on voittanut maailman. Mekin voimme tehdä niin. Muistakaa, että Isämme suunnitelma on onnensuunnitelma.”

Presidentti Dallin H. Oaks, Facebook, 22. toukokuuta 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

Jumala ei lakkaa rakastamasta sinua

Kuva
Dieter F. Uchtdorf

”Olipa asenteesi Jumalaa kohtaan millainen tahansa, Hän ei lakkaa rakastamasta sinua.

Kuinka monta kertaa taivaallinen Isä on kärsivällinen sinua kohtaan?

Enemmän kuin voit käsittää.

Kuinka monta kertaa Hän antaa sinulle anteeksi?

Enemmän kuin tunnet ansaitsevasi.

Kuinka usein Hän hoivaa ja lohduttaa sinua?

Enemmän kuin voit koskaan tietää.

Hyväntahtoisen Jumalamme armolla ja laupeudella ei ole loppua. Hänen rakkautensa syvyydellä ei ole rajoja. Mikään ei ole este Hänen myötätunnolleen lapsiaan kohtaan.

Jumala ei ole meidän vastustajamme. Hän on meidän ohjaajamme. Meidän oppaamme. Meidän parantajamme. Meidän Vapahtajamme.

Hänen itsensä hyväksymä tarkoitus ja suurin ilonsa on meidän onnemme, joka tulee kuolemattomuuden ja iankaikkisen elämän myötä.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 8. helmikuuta 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Jumala tuntee äärettömät mahdollisuutemme

Kuva
Dieter F. Uchtdorf

”Kun taivaallinen Isä katsoo meitä, lapsiaan, Hän näkee meidät sellaisina, keitä me todella olemme. Hän tietää meistä kaiken. Pelkomme, epätoivomme ja yksinäisyytemme. Mutta Hän myös tuntee uskomme, vanhurskaat toiveemme ja voittomme ja riemuitsee niistä. Hän riemuitsee hetkistä, jolloin olemme voittaneet esteitä, olivatpa ne fyysisiä, henkisiä, emotionaalisia tai hengellisiä. Mutta ennen kaikkea Hän tuntee äärettömät mahdollisuutemme. Sinun äärettömät mahdollisuutesi. Hän näkee parhaan version meistä, sen loistavan ihmisen, jollaiseksi meillä on mahdollisuus tulla.

Kun seuraat rakasta Vapahtajaamme Jeesusta Kristusta, uskosi kasvaa. Luottamuksesi vahvistuu, ja jonakin päivänä tiedät varmasti, että ponnistelusi olivat matkan arvoisia. Sinä pystyt siihen. Osoita uskoa. Usko Jumalaan. Usko itseesi. Päätä seurata Vapahtajaa. Lähesty taivaallista Isääsi, niin Hän lähestyy sinua.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 18. syyskuuta 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Me olemme osa Herran perhettä

Kuva
Quentin L. Cook

”Saanen vakuuttaa teille, että jos olette naimisissa tai naimattomia, jos teillä on suuri perhe tai pieni perhe, te olette silti osa Herran perhettä. Riemuitsen siitä, että suuri pelastussuunnitelma on kyllin kattava kaikille taivaallisen Isämme lapsille. Ja kuinka erityisen kiitollinen olenkaan siitä, että Jumalan suunnitelma tarjoaa keinon perhesuhteiden jatkumiseen haudan tuolle puolen. Todistan, että kun palaamme Jumalan luo, saamme olla iankaikkisesti yhdessä niiden kanssa, joita rakastamme eniten.”

Vanhin Quentin L. Cook, Facebook, 15. toukokuuta 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Taivaallinen Isä tuntee meidät henkilökohtaisesti ja rakastaa meitä kutakin

Kuva
Quentin L. Cook

”On selvää, että meillä on taivaallinen Isä, joka tuntee meidät henkilökohtaisesti ja rakastaa meitä kutakin ja ymmärtää täysin kärsimyksemme. Hänen Poikansa Jeesus Kristus on Vapahtajamme ja Lunastajamme.

Isämme lapsilleen laatimaan onnensuunnitelmaan sisältyy paitsi kuolevaisuutta edeltänyt ja kuolevainen elämä myös mahdollisuus iankaikkiseen elämään, mukaan lukien suurenmoinen ja ihana jälleennäkeminen niiden kanssa, jotka olemme menettäneet. Kaikki vääryydet oikaistaan, ja me näemme täysin selkeästi, virheettömästä näkökulmasta ja moitteettomalla ymmärryksellä.”

Vanhin Quentin L. Cook, Facebook, 19. lokakuuta 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Jokaisen sukupolven on tarpeen ymmärtää, keitä he ovat

Kuva
Quentin L. Cook

”Jokaisen sukupolven on tarpeen ymmärtää, keitä he ovat ja mikä on heidän iankaikkinen identiteettinsä. [Tätä voi olla] vaikea havaita, koska vastustaja ei halua, että teillä on selkeä ymmärrys Isästä Jumalasta ja Jeesuksesta Kristuksesta sekä Heidän onnensuunnitelmastaan teitä varten ja siitä, keitä te olette suhteessa Heihin.

Opetus on, ettemme saa antaa epäilysten tai epäuskon voittaa uskoamme.”

Vanhin Quentin L. Cook, Facebook, 7. joulukuuta 2023, facebook.com/quentin.lcook.

Temppelit ovat ilmaus Jumalan rakkaudesta

Kuva
Ulisses Soares

”Temppelien rakentaminen eri puolilla maailmaa on todellakin osoitus taivaallisen Isämme rakkaudesta lapsiaan kohtaan. Se on myös todistus siitä, että taivaallinen Isämme elää ja että Hän välittää kaikkialla olevien poikiensa ja tyttäriensä iankaikkisesta pelastuksesta. Se on suurenmoinen todistus jumalallisesta näkemyksestä ja suunnitelmasta, joka Jumalalla on meitä lapsiaan, esivanhempiamme ja jälkeläisiämme varten.”

Vanhin Ulisses Soares, Facebook, 9. lokakuuta 2023, facebook.com/soares.u.

Tarpeenne, haasteenne ja toiveenne ovat jatkuvasti Jumalan edessä

Kuva
Kristin M. Yee

”Naimattomat sisareni, tietäkää, että haluan puhua teille ja kaikille sisarilleni, joiden on tarpeen tietää, että taivaallinen Isämme rakastaa heitä ja tuntee heidät. – –

Rakkaat kauniit Jumalan naiset ja tyttäret, tiedän, että taivaallinen Isämme ja Vapahtajamme ovat tietoisia teistä. He rakastavat teitä. He kuulevat sydämenne pyynnöt, huolenne, murheenne, ilonne. Ette ole koskaan yksin. Voitte saada tietää, että Heillä on täysi ymmärrys. Teidän on tarkoitus olla kumppaneita Herran kanssa voimallisella tavalla liittojenne avulla. Jesajan luvussa 49 Herra antaa meille näkemystä suuresta rakkaudestaan teitä ja minua kohtaan. [Jakeissa 14–16] sanotaan:

’Siion sanoo: ”Herra on minut hylännyt, Jumalani on minut unohtanut!”

– Unohtaako äiti rintalapsensa, unohtaisiko hoivata kohtunsa hedelmää? Vaikka hän unohtaisikin, minä en sinua unohda.

Käsieni ihoon minä olen sinut piirtänyt, ja niin sinun muurisi ovat aina silmieni edessä.’

Teidän muurinne – tarpeenne, haasteenne, toiveenne – ovat jatkuvasti Hänen edessään. Koskaan ei ole aikaa, jolloin te ette olisi Hänen mielessään ja Hänen sydämessään. Teidät on piirretty Hänen käsiensä ihoon. Rakastan teitä ja rukoilen, että löydätte suloista ravintoa, parantumista ja rauhaa Jumalan pettämättömästä rakkaudesta teitä kohtaan Hänen tyttärinään.”

Sisar Kristin M. Yee, Facebook, 8. maaliskuuta 2023, facebook.com/RS2ndCounselor.

Jumalan rakkaus ja valo voivat pitää jumalallisen identiteettimme etusijalla

Kuva
Tracy Y. Browning

”Varttuessani Queensissä New Yorkissa Yhdysvalloissa tunsin joskus olevani eksyksissä kantakaupungin ihmisjoukoissa. Toisinaan tunsin itseni varsin eristetyksi ja yksinäiseksi, vaikka ympärilläni oli niin paljon ihmisiä.

Kun tutustuin Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin, aloin kokea Kristuksen valoa, jota tuli elämääni. Kun otin vastaan kutsuja lukea pyhiä kirjoituksia, rukoilla ja pohtia, valo sisälläni alkoi voimistua. Tunsin olevani Jumalalle hyvin tuttu, kun aiemmin olin tuntenut olevani tuntematon kaikille muille.

Teini-ikäisenä turvauduin siihen valoon aikaisin, ja olen pysynyt turvautuneena siihen tähän päivään asti. Presidentti Russell M. Nelson opettaa, että on ’elintärkeää’ kokea taivaallisen Isän ja Jeesuksen Kristuksen rakkautta – varsinkin tänä nykyisenä aikanamme. Olen kiitollinen tuosta ratkaisevan tärkeästä kokemuksesta nuoruudessani ja siitä, että Heidän rakkautensa ja valonsa vievät minua edelleen eteenpäin nykyään.

Jumalan rakkaus ja valo pitävät etusijalla jumalallisen identiteettini Jumalan rakkaana tyttärenä, ja sillä tavoin haluan nähdä itseni ja kulkea tietäni päivittäisessä elämässäni. Sen ansiosta olen myös pystynyt näkemään kaikkien Jumalan lasten – veljieni ja sisarteni – jumalallisuuden. Jumalan rakkaus voi tunkeutua Hänen lastensa sydämen syvyyksiin asti. Kun tunnemme sen – kun koemme sen itse – opimme tietämään, miksi ’se on kaikkein haluttavinta – – ja riemullisinta sielulle’ (1. Nefi 11:22–23).”

Sisar Tracy Y. Browning, Facebook, 27. heinäkuuta 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Iankaikkisuuden valintoja”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 15. toukokuuta 2022, Evankeliumiaiheinen kirjasto.

Tulosta