Liahona
Jumala tukee ja varjelee meitä
Elokuu 2024


”Jumala tukee ja varjelee meitä”, Liahona, elokuu 2024.

Jumala tukee ja varjelee meitä

Sotapäällikkö Moronin tavoin me voimme saada jumalallista apua ja voimaa taisteluihin, joita kohtaamme elämässä.

Kuva
Sotapäällikkö Moroni pitelee vapauden tunnusta

Kuvitus Eric Chow

Kun ensimmäisen kerran luin Mormonin kirjaa, nautin nefiläisten ja lamanilaisten välisten sotien historiasta. Minua kiehtoivat usko, kekseliäisyys ja taktiikat, joita sotapäällikkö Moroni käytti. Moroni oli nimitetty kaikkien nefiläisten sotajoukkojen johtajaksi hänen ollessaan vasta 25-vuotias. Hän oli viisas, vahva ja älykäs. Hän oli täysin sitoutunut kansansa vapauteen ja hyvinvointiin. (Ks. Alma 48:11–12.)

Sen sijaan että Moroni olisi ottanut kunnian sotilaallisesta menestyksestä itselleen, hän piti menestystä Jumalan ja sen pyhän tuen ansiona, jota hänen sotajoukkonsa saivat taisteluihin osallistumattomilta naisilta ja lapsilta. Hän sanoi kukistetulle vihollisjohtajalle: ”Herra – – on antanut teidät meidän käsiimme. Ja nyt minä haluan teidän ymmärtävän, että tämä on tehty meille – – meidän uskomme tähden Kristukseen.” Sitten Moroni esitti tämän profeetallisen näkemyksen: ”Jumala vahvistaa ja suojelee ja varjelee meitä niin kauan kuin olemme uskollisia hänelle ja uskollemme ja uskonnollemme.” (Alma 44:3, 4.)

Ajan myötä olen oppinut ymmärtämään, että Moroni on mallina periaatteista, joita me voimme käyttää avuksemme, kun kohtaamme nykyajan elämämme haasteita. Kun osoitamme uskoa Jeesukseen Kristukseen, maailman Vapahtajaan, Hän siunaa meitä voimallaan. Mutta jotta Hän tekisi niin ja jotta me ymmärtäisimme Hänen siunauksensa, meidän pitää ymmärtää tarkoituksemme, laatia menestyksekäs suunnitelma ja valmistautua kohtaamiimme vertauskuvallisiin taisteluihin, aivan kuten Moroni valmistautui todellisiin taisteluihin elämässään ja kohtasi ne. Kun teemme niin, taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus tukevat ja varjelevat meitä.

Tarkoituksemme ymmärtäminen

Moroni muistutti toistuvasti ihmisiä siitä, keitä he olivat (Abrahamin liiton perillisiä), kenen he olivat (Jumalan rakkaita lapsia) ja mistä syystä he taistelivat (perheen, uskon ja vapauden vuoksi). Moroni opetti kansalleen, että he taistelivat eloon jäämisestään ja ollakseen vapaita sorrosta ja orjuudesta. Sitä vastoin heidän vihollisensa taistelivat saadakseen henkilökohtaista etua ja valtaa alistamalla muita.

Kun jotkut nefiläiset pyrkivät anastamaan vallan henkilökohtaisen hyödyn saamiseksi, Moroni repäisi vaatteensa ja kirjoitti sen kappaleeseen sanomansa keskeisimmät osatekijät: ”Meidän Jumalamme, uskontomme ja vapautemme ja rauhamme, vaimojemme ja lastemme muistoksi.” Hän kohotti salon päähän tämän lipun, jota hän nimitti ”vapauden tunnukseksi”, ja käytti sitä muistuttaakseen ihmisille, mistä taistelussa oli kyse, ja kootakseen heidät kannattamaan sitä. (Ks. Alma 46:12–13, 19–20.)

Elämän hengellisissä taisteluissa ”[me emme] taistele ihmisiä vastaan, vaan – – pimeyden maailman hallitsijoita ja – – pahoja henkiä vastaan” (Ef. 6:12). Meitäkin pitää muistuttaa siitä, mistä taistelussa on kyse. Vanhin Neal A. Maxwell (1926–2004), entinen kahdentoista apostolin koorumin jäsen, ilmaisi tämän ajatuksen vaikuttavassa, joskin lyhyessä keskustelussa.

Vuonna 2004 kävin vanhin Maxwellin luona hänen sairaalahuoneessaan vähän ennen hänen kuolemaansa. Hän oli hyvin ystävällinen kaikille, jotka kävivät hänen luonaan tai auttoivat häntä. Terveydenhuollon työntekijät menivät hänen huoneeseensa ja tulivat ulos kyynelehtien. Sanoin hänelle: ”Vanhin Maxwell, tämä on todella vaikeaa.” Hän sanoi naurahtaen: ”Voi Dale, me olemme iankaikkisia olentoja, jotka elävät kuolevaisessa maailmassa. Emme ole omassa elementissämme, olemme kuin kala kuivalla maalla. Vasta silloin, kun meillä on iankaikkinen näkökulma, tässä alkaa olla jotakin järkeä.”

Emme saisi koskaan kadottaa näkyvistämme suurta yhdistelmää, joka on jumalallinen luonteemme ja iankaikkinen päämäärämme sekä meitä vastustavat paholaisen voimat. Se, että ymmärrämme oikein taivaallisen Isän suunnitelman, kannustaa meitä jatkamaan taistelua iankaikkisen pelastuksemme puolesta ja vapautemme puolesta hengellistä orjuutta vastaan.

Kuva
Ihmisiä valmistamassa linnoitusta

Menestyksekkään suunnitelman laatiminen

Koko niiden taistelujen ajan, joita Moronin sotajoukot kävivät, hän laati suunnitelmia varmistaakseen menestyksen. Hän käytti vakoojia saadakseen selville vihollistensa toimet ja aikeet. Hän pyysi ohjausta profeetta Almalta. Sitten Moroni käytti hankkimiaan innoitettuja tietoja valmistautuessaan taisteluun. Hän otti käyttöön voimavaroja tarpeen mukaan sijoittaen enemmän sotilaita kaupunkeihin, jotka eivät olleet vahvasti linnoitettuja. Hän laati toimintasuunnitelmat strategisesti ajantasaisten tietojen pohjalta.

Siten hän sai etua vihollisen sotajoukkoihin nähden. Hän ei koskaan tyytynyt aiempiin voittoihin vaan jatkoi sen sijaan omien kykyjensä ja sotajoukkojensa kykyjen kehittämistä, jotta he selviytyisivät tulevista haasteista.

Me voimme käyttää samankaltaisia lähestymistapoja ollessamme tekemisissä hengellisten vastustajien kanssa. Me voimme aloittaa tiedostamalla, mitä Saatana yrittää tehdä elämässämme. Hän yrittää kääntää huomiomme pois tarkoituksestamme. Kun kohtaamme kiusauksia, meidän tulee kysyä itseltämme:

  • Kuinka tämä minun tekoni vertautuu Jumalan ilmoitettuun sanaan?

  • Mitä tämän tekemisestä seuraa?

  • Auttaako tämän tekeminen minua täyttämään tarkoitukseni maan päällä?

Meidän tulee myös ymmärtää, mitä lopulta seuraa, jos antaa periksi edes pienille kiusauksille. Kun annamme periksi kiusaukselle, me nautimme ”vähitellen myrkkyä” (ks. Alma 47:18), mikä on erittäin tehokas jumalattomuuden voimien käyttämä strategia ja voi johtaa hengellisesti kohtalokkaisiin seurauksiin.

Me voimme varustautua Saatanan kiusauksia vastaan noudattamalla ohjeita, joita saamme myöhempien aikojen profeetaltamme. Siten toimiminen auttaa meitä säilyttämään iankaikkisen näkökulman, jonka avulla voimme arvioida tekojamme. Se, että suunnittelemme, kuinka kohtaamme kiusauksia, joita ilmenee elämämme eri osa-alueilla, auttaa meitä sillä hetkellä tekemään oikeampia valintoja. Ennalta suunniteltujen strategioiden ja lähestymistapojen avulla me voimme puolustautua iankaikkiseen tarkoitukseemme kohdistuvia häiriötekijöitä vastaan.

Yksi esimerkki tästä on tekniikka. Tekniikka voi olla kaksiteräinen miekka, sekä hyödyllinen että vahingollinen, riippuen siitä, kuinka käytämme sitä. Niin nuoret kuin vanhat voivat tehdä viisaita valintoja laitteillaan tutustumalla seuraaviin: ”Taking Charge of Technology” [Käytä tekniikkaa vastuullisesti] ja Nuorten voimaksi – opas valintojen tekemiseen. Ne muistuttavat meitä tarkoituksestamme, ohjaavat meitä kohti Jeesusta Kristusta ja auttavat meitä kutsumaan Pyhän Hengen elämäämme. Se, että suunnittelemme, kuinka, milloin ja missä käytämme tekniikkaa, vahvistaa meitä vastustamaan katalampia, maailmallisia taktiikoita.

Kuva
Lamanilaiset hyökkäävät nefiläisten linnoituksia vastaan

Valmistautuminen vertauskuvallisia taisteluja varten

Tulevia taisteluja ennakoiden Moroni valmisti kansaansa yksilöinä rintahaarniskoin, kilvin, kypärin ja paksuin vaattein. Hän valmisti kansaansa yhteisönä ympäröimällä kaupunkeja linnoituksilla ja kokoamalla niiden ympärille maavalleja.

Hengellisesti me valmistaudumme yksilöinä pitämällä Jumalan käskyt. Me solmimme Jumalan kanssa liittoja, jotka tuovat elämäämme Jeesuksen Kristuksen voimaa, ja pidämme nuo liitot. Me teemme henkilökohtaisia, yksityisiä omistautumisen tekoja, kuten rukoilemme, paastoamme ja tutkimme pyhiä kirjoituksia. Me myös toimimme uskossa noudattaen saamaamme hengellistä ohjausta. Me valmistaudumme tunnollisesti sakramentin nauttimiseen ja nautimme sen kelvollisina. Kun teemme niin, Vapahtajasta tulee todellisempi elämässämme, aivan kuten Hän oli todellinen Moronille, joka oli luja uskossaan Jeesukseen Kristukseen. Moroni tiesi, että hän voisi luottaa Vapahtajan ohjaukseen ja siihen, että Hän pelastaisi heidät (ks. Alma 48:16). Mekin voimme luottaa Jeesuksen Kristuksen ohjaukseen ja siihen, että Hän pelastaa meidät.

Me voimme valmistautua edelleen vahvistamalla perhettämme. Taivaallinen Isämme on järjestänyt meidät perheiksi auttaakseen meitä olemaan onnellisia ja oppimaan, kuinka voimme palata Hänen luokseen. Perheemme voi olla meille avun lähde. Me kaikki voimme tuntea iloa ja rakkautta muistamalla, että me kuulumme Jumalan suureen perheeseen riippumatta perheemme yksilöllisistä olosuhteista.

Me voimme yhdessä saada voimaa ja valmistautua hengellisiin taisteluihimme liittyessämme pyhien yhteisöihin. Vaarnamme ja piirimme tarjoavat tällaisen turva- ja puolustuspaikan. Me voimme ravita toisiamme hengellisesti, auttaa toisiamme pitämään Jumalan käskyt ja kannustaa toisiamme turvaamaan Kristukseen aina ja etenkin haasteiden aikoina. Kun kokoonnumme yhteen, me käsitämme, ettemme käy taistelujamme yksin. Meillä on ystäviä, opettajia ja johtajia, jotka voivat auttaa ja suojella meitä. Me kaikki olemme vahvempia, kun valmistaudumme yhdessä.

Merkittävää oli, että Moroni piti kansansa kaiken onnellisuuden syynä sitä, että he olivat uskollisia uskolleen Jumalaan ja uskonnolleen. Moronin tavoin meidän tulee ymmärtää, että ilo tulee taivaallisen Isän ja Hänen suunnitelmansa sekä Jeesuksen Kristuksen ja Hänen sovituksensa ansiosta. Kun opimme ymmärtämään tarkoituksemme, laatimaan menestyksekkäitä suunnitelmia ja valmistautumaan vertauskuvallisiin taisteluihin, me saamme jumalallista apua ja voimaa.

Moronin tavoin minä tiedän, että taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus tuovat perimmäisen vapauden orjuudesta – vapauden kuolemasta ja synnistä. He siunaavat meitä voimallaan, kun me katsomme Heihin kaikessa.

Viitteet

  1. Taking Charge of Technology” [Käytä tekniikkaa vastuullisesti], Gospel Library.

  2. Nuorten voimaksi – opas valintojen tekemiseen, 2022, Evankeliumiaiheinen kirjasto.

  3. Ks. Russell M. Nelson, ”Ilo ja hengellinen selviytyminen”, Liahona, marraskuu 2016, s. 82.

Tulosta