Liahona
Kuinka ilmaiset tukea lähetyssaarnaajapojallesi tai -tyttärellesi
Elokuu 2024


”Kuinka ilmaiset tukea lähetyssaarnaajapojallesi tai -tyttärellesi”, Liahona, elokuu 2024.

Vanhemmille

Kuinka ilmaiset tukea lähetyssaarnaajapojallesi tai -tyttärellesi

Seuraavat kirkon johtohenkilöiden esittämät periaatteet voivat auttaa sinua, kun pyrit tarjoamaan lähetyssaarnaajallesi tukea.

Kuva
Vanhemmat juttelevat lähetyssaarnaajapoikansa kanssa auringon paistaessa taustalla

Kuvitus Alex Nabaum

Kun lapsesi lähtee lähetystyöhön, olipa hän sitten palvelu- tai opetuslähetystyössä, siihen liittyy monenlaisia tunteita. Saatat tuntea innostusta, haikeutta, ylpeyttä ja huolta – kaikkea kerralla. Myös lähetyssaarnaajasi saattaa aika ajoin tuntea lannistumista tai pettymystä, mutta hän tuntee myös iloa, rakkautta ja toivoa. Vanhempana ja perheenjäsenenä sinulla on erityinen tilaisuus kohottaa ja vahvistaa lähetyssaarnaajaasi, kun olet yhteydessä häneen. Joidenkin periaatteiden ymmärtäminen tämänkaltaisessa yhteydenpidossa voi olla hyödyllistä paitsi lähetyssaarnaajan vanhemmille myös sukulaisille, ystäville ja johtohenkilöille.

Muistuta häntä hänen tarkoituksestaan

Muistuta lähetyssaarnaajaasi siitä suuresta työstä, jota hänet on kutsuttu tekemään. Presidentti Russell M. Nelson on tähdentänyt tämän pyhän työn tärkeyttä:

”Taivaallisen Isämme jokainen lapsi ansaitsee tilaisuuden päättää seurata Jeesusta Kristusta, hyväksyä ja ottaa vastaan Hänen evankeliuminsa kaikkine sen siunauksineen – –.

Teidät lähetettiin maan päälle juuri tänä aikana, tänä ratkaisevan tärkeänä aikana maailman historiassa, auttamaan Israelin kokoamisessa. Tämän maan päällä ei tapahdu juuri nyt mitään, mikä on tärkeämpää kuin se.”

Lähetyssaarnaajat oppivat, että heidän tarkoituksenaan on ”kutsua muita tulemaan Kristuksen luo ja auttaa heitä ottamaan vastaan palautettu evankeliumi uskomalla Jeesukseen Kristukseen ja Hänen sovitukseensa, tekemällä parannus, ottamalla vastaan kaste ja Pyhän Hengen lahja sekä kestämällä loppuun asti”.

Auta lastasi muistamaan jumalallinen identiteettinsä. Hän on Jumalan lapsi, joka on lähetetty tänne tänä aikana, koska taivaallinen Isä luottaa työssään häneen. Tähdennä tapoja, joilla hän voi käyttää lahjojaan siunatakseen muiden elämää. Jeesuksen Kristuksen opetuslapsena hän kykenee asioihin, joiden hän saattaa ajatella olevan kykyjensä ulottumattomissa.

Keskity hengelliseen

Vaikka saatatkin haluta päivityksiä lähetystyön jokaisesta puolesta, älä anna vähäpätöisten asioiden hallita keskustelua. Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Keskity lapsesi palvelemisen hengelliseen ulottuvuuteen. Lähetyssaarnaajan puhelut kotiin ovat suurenmoisia. Ne voivat muuttaa huomion siitä ’Mitä söit aamiaiseksi?’ siihen ’Mitä perhettä tai ketä henkilöä opetat nyt ja mitä oppiaihetta? Mikä on vahvistanut sinua eniten?’ Vaarana on toisinaan se, että keskitymme vähäpätöiseen ja laiminlyömme hengellisen.”

Keskity hengelliseen kannustamalla lähetyssaarnaajaasi kertomaan kokemuksia niistä, joita hän palvelee tai opettaa. Voisit rukoilla noiden henkilöiden puolesta henkilökohtaisissa rukouksissasi tai perherukouksissanne. Kuuntele tarkoin, kun lähetyssaarnaajasi kertoo, millä tavoilla Henki on koskettanut hänen sydäntään sillä viikolla.

Sen sijaan että antaisit päivityksiä televisio-ohjelmista tai urheilutapahtumista, kerro elämäsi ratkaisevista hetkistä, jolloin Herra on ohjannut, lohduttanut ja opettanut sinua. Kun teet niin, keskustelunne saavat sekä sinut että lähetyssaarnaajasi virkistymään hengellisesti.

Kuva
Lähetyssaarnaajasisar

Jaa hengellinen matka hänen kanssaan

Keskustelujanne lähetyssaarnaajasi kanssa siunataan, kun pyrit itsekin osallistumaan Israelin kokoamisen työhön. Sisar Bonnie H. Cordon, Nuorten Naisten aiempi ylijohtaja, on sanonut:

”Et ehkä pysty kulkemaan rinta rinnan [lähetyssaarnaajasi] kanssa, mutta voit silti jakaa hengellisen matkan hänen kanssaan. – –

Liity lähetyssaarnaajasi mukaan työhön – tutki, palvele ja kerro Jeesuksen Kristuksen evankeliumista muille! Kun teet niin, te kumpikin korjaatte lähetystyöpalvelun luvatut siunaukset.”

Sisar Cordon esitti myös kolme ehdotusta:

  • ”Lisää omaa pyhien kirjoitusten tutkimistasi ja kerro oivalluksistasi seuraavassa sähköpostiviestissäsi.

  • Käy temppelissä ja osallistu hänen kanssaan loistavaan työhön perheiden tuomiseksi Kristuksen luokse.

  • Pyri saamaan omia lähetystyökokemuksia, jotta voitte yhdessä löytää evankeliumista kertomisen tuoman ilon.”

Miten sitten päätätkin liittyä hengelliselle matkalle, teidän molempien tuntema ilo lisääntyy, kun pyritte kumpikin auttamaan muita tulemaan Kristuksen luokse.

Kaikessa yhteydenpidossasi lähetyssaarnaajasi kanssa muista kääntyä Herran puoleen. Hän innoittaa sinua tietämään, mitä lähetyssaarnaajasi tarvitsee kuulla ja milloin. Sinua ja lähetyssaarnaajaasi siunataan, kun te opitte, kasvatte ja palvelette yhdessä.

Tulosta