Liahona
Pyhän pappeuden garmentti
Syyskuu 2024


”Pyhän pappeuden garmentti”, Liahona, syyskuu 2024.

Pyhän pappeuden garmentti

Osana temppeliendaumenttia meille on annettu pyhä, fyysinen muistutus liitoistamme – vertauskuva Vapahtajasta itsestään.

Kuva
Aadam ja Eeva kävelevät yhdessä

Yksityiskohta Douglas M. Fryerin teoksesta Aadam ja Eeva

Huolimatta siitä, että Aadamia ja Eevaa epäilemättä valmistettiin ja he pyrkivät muistamaan saamansa tuen, niin paratiisillisesta Eedenin puutarhasta lähtemisen ja langenneeseen maailmaan astumisen on täytynyt olla heille valtava järkytys.

Juhlallisen tietoisina he käsittivät, mitä merkitsi vaihtaa tyyni, huoleton elämä maailmaan, jossa on vastakohtaisuutta, hikeä, okaita, surua – ja lopulta jotakin, mitä nimitetään kuolemaksi. Aluksi he eivät voineet tietää, mitä tämä kaikki merkitsi, mutta pian he oppivat, että jokainen päivä voisi tuoda tullessaan uutta tuskaa. Kaikkein tuskallisinta oli tajuta, että he kohtaisivat tämän kaiken erossa taivaallisesta Isästään – ”[suljettuina] pois hänen luotansa”, kuten Mooses kirjoitti myöhemmin.

Kun ottaa huomioon tuon eron ja yksinäisyyden kylmässä, kolkossa maailmassa, kuinka suurta lohtua Aadam ja Eeva varmasti saivat muistaessaan yhden asian: oli annettu lupauksia – solmittu pyhiä ja iankaikkisia liittoja. He olivat luvanneet, että he olisivat kuuliaisia Isälle kaikkina elämänsä päivinä, ja Hän oli luvannut antaa Vapahtajan, joka lievittäisi heidän tuskaansa ja murhettaan, sovittaisi heidän virheensä ja toisi heidät turvallisesti takaisin Hänen luokseen.

Mutta kuinka nämä kuolevaiset muistaisivat, mitä olivat luvanneet? Kuinka he pysyisivät tietoisina vaarallisesta tilanteestaan – tietoisina aivan koko ajan, päivin ja öin?!

Muistutus liitoista

Muistutukseksi Hän antoi heille ”vaatteet nahasta”. Millainen lahja se olikaan ja kuinka ajankohtainen. Nautittuaan kiellettyä hedelmää Aadam ja Eeva olivat miltei heti tietoisia siitä, että he olivat alasti. Ensiksi he yrittivät peittää alastomuutensa viikunanlehdillä. Sitten peläten sen olevan riittämätöntä he yrittivät piiloutua Herralta. (Moinen hupsu yritys oli todiste siitä, että kuolevaisuus oli asettumassa heihin!) Siitä hetkestä nykypäivään asti rakastava Isä on kutsunut lapsiaan tulemaan esiin piilostaan Hänen luokseen. Kuten aikoinaan nahasta tehtyjen vaatteiden ja sittemmin erilaisten vaatekappaleiden välityksellä Hän ei armossaan ole jättänyt meitä alastomiksi, vaan on pukenut kuuliaiset ”vanhurskauden viittaan”, joka muistuttaa lupauksistamme ja liitoistamme. Nämä ”pelastuksen vaatteet” ovat vertauskuva kaikkein suurimmasta lahjasta, Jeesuksen Kristuksen sovituksesta.

Garmentti on vertauskuva Vapahtajasta

No, kaikki tämä Aadamin ja Eevan sekä liittojen ja vaatteiden ajatteleminen on tietenkin enemmän kuin pelkkää mielikuvaharjoitusta. Ei ole vaikea kuvitella, miltä Aadamista ja Eevasta tuntui, sillä meilläkin on vaikeuksia tässä langenneessa maailmassa. Meidätkin on erotettu Jumalan luota, ja me etäännymme entisestään joka kerta, kun teemme rikkomuksen. Aadamin ja Eevan tavoin meille on annettu tuo sama Vapahtaja, Jeesus Kristus Nasaretilainen, Alfa ja Oomega, elävän Jumalan Poika. Aadamin ja Eevan tavoin olemme solmineet liittoja Jumalan kanssa. Ja osana temppeliendaumenttia meille on annettu pyhä, fyysinen muistutus niistä liitoista – vertauskuva Vapahtajasta itsestään. Meidän taloudenhoitokaudellamme sitä nimitetään pyhän pappeuden garmentiksi.

Me käytämme tätä garmenttia vaatteidemme alla. Olipa minulla mitä tahansa vastuita, olivatpa roolini elämässä mitä tahansa, vaativatpa päivittäisen elämän velvollisuudet mitä tahansa, niin kaiken sen pohjana ovat liittoni – aina ja ikuisesti. Kaiken muun pohjana ovat nuo pyhät lupaukset, joihin epätoivoisesti takerrun. Garmenttia ei esitellä eikä sillä ylpeillä maailman edessä, kuten ei myöskään tekemilläni liitoilla. Mutta pidän molemmat lähelläni – niin lähellä kuin suinkin pystyn. Ne ovat erittäin henkilökohtaisia ja äärimmäisen pyhiä.

Muistaen nuo liitot – nuo kaksisuuntaiset lupaukset – me pidämme yllämme garmenttia koko elämämme ajan. Tämä käytäntö kuvastaa sitä, että haluamme Vapahtajan olevan jatkuvana vaikutuksena elämässämme. Muilla rakkailla vertauskuvilla on määräajat. Meidät kastetaan kerran elämässämme. Me nautimme sakramentin kerran viikossa. Me käymme temppelissä olosuhteiden salliessa. Mutta pyhän pappeuden garmentti on erilainen: tätä vertauskuvaa me kunnioitamme joka päivä ja yö.

Ja juuri sellaisia liitot ovat – niitä ei siirretä syrjään mukavuudenhalun tai välinpitämättömyyden vuoksi eikä muokata yhteiskunnan tyyleihin ja muoteihin sopiviksi. Jeesuksen Kristuksen opetuslapsen elämässä maailman tapoja täytyy muokata liittojemme mukaisiksi, ei päinvastoin.

Kun puemme garmentin yllemme, me puemme yllemme – kuten ensimmäinen presidenttikunta on opettanut – pyhän vertauskuvan Jeesuksesta Kristuksesta. Kun näin kerran on, miksi koskaan keksisimme tekosyytä riisua pois tuon vertauskuvan? Miksi riistäisimme itseltämme lupauksen voimasta, varjeluksesta ja armosta, joita garmentti edustaa? Päinvastoin, aina kun meidän täytyy väliaikaisesti riisua garmentti, meidän tulisi olla innokkaita pukemaan se takaisin yllemme mahdollisimman pian, koska me muistamme sekä lupaukset että vaarat, jotka antavat merkityksen liitoillemme. Ennen kaikkea muistamme Kristuksen ristiä ja tyhjää hautaa.

Jotkut saattavat sanoa: ”Minulla on muita tapoja muistaa Jeesusta.” Ja minä vastaisin: Sepä hienoa. Mitä enemmän, sen parempi. Miettikäämme kaikki mahdollisimman monia tapoja pitää sitoumuksemme ”muistaa Hänet aina”. Mutta niin tehdessämme olisi vilpillistä jättää tahallaan huomiotta pyhän pappeuden garmentti, muistutus, jonka Herra itse on antanut endaumentin saaneille.

Jeesus Kristus ja Hänen evankeliuminsa merkitsevät minulle kaikkea. Kaikki iankaikkiset toiveeni ja pyrkimykseni, kaikki, mikä on minulle kallisarvoista, riippuu Hänestä. Hän on ”pelastukseni kallio”, keinoni päästä taivaallisen Isäni luo ja ainoa tapa saada takaisin kaikki, mitä minulla kerran oli ja mitä haluan nyt jälleen saada itselleni sekä vielä hyvin paljon enemmän. Hänen lahjansa meille on anteliain, mitä olen koskaan saanut, anteliain, mitä on milloinkaan annettu – maksettu äärettömällä kärsimyksellä, ulotettu äärettömälle joukolle ja suotu äärettömällä rakkaudella. Tämän langenneen maailman orjantappurat ja ohdakkeet, tuska ja ahdistus, murhe ja synti on kaikki ”nielty Kristuksessa”.

Niinpä olen käyttänyt pyhän pappeuden garmenttia – asianmukaisesti joka päivä ja yö siitä lähtien, kun 64 vuotta sitten sain endaumentin 19-vuotiaana – koska rakastan Häntä ja koska tarvitsen sen edustamia lupauksia.

Kysymyksiä garmentin käyttämisestä

Jotkut teistä saattavat lukea tätä artikkelia toivoen, että vastaisin johonkin tiettyyn garmenttia koskevaan kysymykseen. Saatatte toivoa kuulevanne ”Näin sanoo Herra” – tai jopa ”Näin sanovat Hänen palvelijansa” – asiassa, joka on lähellä sydäntänne. Kysymyksenne saattavat kummuta henkilökohtaisista olosuhteista, jotka liittyvät työhön, liikuntaan, hygieniaan, ilmastoon, säädyllisyyteen, saniteettitiloihin tai jopa terveydentilaan.

Joitakin vastauksia tällaisiin kysymyksiin on sivustolla temples.churchofjesuschrist.org sekä Yleiskäsikirjan luvussa 38.5. Luotettavilta perheenjäseniltä ja johtohenkilöiltä voi kysyä neuvoa henkilökohtaisessa asiassa. Esitoimituksissa annetaan kuitenkin hyvin selkeää ohjausta, ja teillä on aina ja ikuisesti taivaallinen Isänne, joka tuntee teidät, rakastaa teitä ja ymmärtää kaiken olosuhteistanne. Hän olisi innoissaan, jos esittäisitte Hänelle nämä kysymykset henkilökohtaisesti.

Kuva
St. Georgen temppelin torni Utahissa Yhdysvalloissa

Valokuva temppelin tornista St. Georgessa Utahissa Yhdysvalloissa

Ettehän ymmärrä väärin. Kun tavoittelette jumalallista johdatusta, Henki ei innoita teitä tekemään vähemmän kuin noudattamaan temppelissä saatuja ohjeita ja ensimmäisen presidenttikunnan äskettäisessä lausunnossaan esittämiä profeetallisia neuvoja. Rakastava Isä ei auta teitä järkeilemään, että voisitte tehdä vähemmän kuin mahdollista mukautuaksenne Hänen omistautumista ja säädyllisyyttä koskeviin mittapuihinsa, jotka siunaavat teitä nyt ja ikuisesti. Mutta ymmärtääkö Hän kysymyksenne ja auttaako Hän teitä saamaan garmentin kunnioittamisen ja liittojenne pitämisen siunaukset? Kyllä! Pitäisikö teidän tarvittaessa neuvotella myös pätevien lääketieteen ja terveydenhuollon ammattilaisten kanssa? Tietenkin! Pitäisikö teidän olla välittämättä terveestä järjestä tai katsoa ohi maalin? Rukoilen, ettette tee niin.

En osaa vastata jokaiseen kysymykseenne. En osaa vastata edes jokaiseen omaan kysymykseeni. Mutta Herran Jeesuksen Kristuksen apostolina voin luvata teille apua rakastavalta Jumalalta, joka tavoittelee teille kaikkea menestystä ja siunauksia tavoilla, joita ette voi nyt käsittää tai aavistaa, kun pidätte Hänen kanssaan solmimanne liitot.

Viitteet

  1. Moos. 5:4.

  2. Moos. 4:27.

  3. Ks. Moos. 4:13–14.

  4. Ks. Jes. 61:10; 2. Nefi 9:14; ks. myös Ilm. 19:8; 2. Nefi 4:33; Morm. 9:5; OL 109:76.

  5. Garmentti, jota käytämme nykyään, ei tietenkään ole samanlainen kuin Aadamille ja Eevalle annetut nahasta tehdyt vaatteet. Garmentti on muuttunut vuosien varrella monin tavoin muun muassa materiaaliltaan ja malliltaan. Mutta asiat, joilla on todella merkitystä – garmentin pyhä luonne, liitot, joita se edustaa – eivät muutu.

  6. Tämä garmentin koko nimi, kuten kirkon täydellinen nimi, on opettavainen. Pappeus on Jumalan voima, ja garmentin käyttäminen on muistutus jumalallisesta voimasta, joka on ulottuvillamme, kun solmimme liittoja Jumalan kanssa ja pidämme ne.

  7. Ks. Moroni 4:3; 5:2.

  8. 2. Nefi 4:30.

  9. Moosia 16:8; ks. myös Alma 31:38.

Tulosta