Liahona
Parantuminen Jeesuksen Kristuksen sovituksen avulla
Syyskuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä: Kirkon johtohenkilöiden opetuksia sosiaalisessa mediassa

Parantuminen Jeesuksen Kristuksen sovituksen avulla

Lue, mitä profeetat, apostolit ja muut kirkon johtohenkilöt ovat äskettäin opettaneet sosiaalisessa mediassa parantumisesta.

Kuva
Kristus halaamassa Mariaa ja Marttaa

Vaikka me jokainen kohtaamme kuolevaisuudessa epäilemättä monia haasteita, Vapahtajan lupaus parantumisesta voi antaa meille lohtua, rauhaa ja iloa, joita tarvitsemme voittaaksemme nuo haasteet. Me voimme parantua hengellisistä, henkisistä, emotionaalisista ja fyysisistä haavoistamme, kun otamme vastaan Jeesuksen Kristuksen kutsun tulla Hänen luokseen.

Presidentti Nelson on opettanut:

”Kehotan teitä – – tutkimaan jälleen kertomusta Vapahtajan ilmestymisestä nefiläisille Amerikan mantereella, kuten on kirjoitettu 3. Nefissä. Vähän ennen tuota ilmestymistä Hänen äänensä kuultiin kansan keskuudessa, mukaan lukien nämä anovat sanat:

’Ettekö nyt palaa minun luokseni ja tee parannusta synneistänne ja käänny, jotta minä voin parantaa teidät?

– – Katso, minun armon käsivarteni on ojennettuna teitä kohti, ja jokaisen, joka tulee, minä otan vastaan.’ [3. Nefi 9:13–14.]

Rakkaat veljet ja sisaret, Jeesus Kristus esittää saman kutsun teille tänä päivänä. Pyydän teitä tulemaan Hänen luokseen, jotta Hän voi parantaa teidät! Hän parantaa teidät synnistä, kun teette parannuksen. Hän parantaa teidät murheesta ja pelosta. Hän parantaa teidät tämän maailman haavoista.”

Kirkon johtohenkilöt ovat puhuneet yleiskonferenssissa parantumisesta. He ovat kirjoittaneet tästä aiheesta myös sosiaalisessa mediassa muun muassa seuraavasti:

Saa lohtua Jeesuksen Kristuksen sovituksesta

Kuva
Dallin H. Oaks

”Kun hiljattain tapasin nuoria Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon jäseniä, eräs nuori nainen kysyi neuvoa siihen, kuinka selviytyä emotionaalisista haasteista ja samalla olla mukana Herran työssä.

Olen kiitollinen uudelle ystävälleni Carolille, joka kertoi, kuinka hänen ymmärryksensä Jeesuksen Kristuksen sovituksesta on antanut hänelle lohtua hänen ahdistuksessaan.”

Video:

Presidentti Oaks: ”Kun isäni kuoli, äitini muutti kolmen lapsensa kanssa – – asumaan isovanhempiemme luo, koska hän kärsi erittäin vakavasta henkisestä romahduksesta eikä kyennyt huolehtimaan itsestään. Tai ensinnäkin hän oli kyvytön jatkamaan tuohon aikaan aloittamaansa maisteriohjelmaa. Ja hänen täytyi saada lääketieteellistä apua lähes kahden vuoden ajan pystyäkseen toimimaan. Se on melko vakava henkisen epävakauden muoto. Kasvoin sen kanssa, koska äitini toipui ihmeellisellä tavalla hermoromahduksestaan ja hänestä tuli henkisiltä kyvyiltään poikkeuksellisen vahva, ja työssään hän auttoi organisoimaan akateemisia ohjelmia mielenterveysongelmista kärsivien hoitamiseksi ja hän oli johtava ammattilainen elämässään. Joillakin ihmisillä on suuremmat henkisen vakauden lahjat kuin toisilla. Jotkut saattavat kamppailla koko elämänsä ajan. Joillakuilla saattaa olla vakava välivaihe ja he selviävät siitä, kuten äitini selvisi. Mutta mitkä ovat tapoja edistää henkistä vakautta?”

Carol: ”Olen kokenut paljon ahdistusta koko elämäni ajan. Minusta tuntuu, että tämä on ollut kysymys, joka minulla on ollut mielessäni paljon ja jonka kanssa minulla on myös ollut paljon vaikeuksia. Mutta nämä muutamat viime viikot seminaarissa olemme todella keskittyneet oppimaan sovituksesta. Ja kun olen oppinut Jeesuksesta Kristuksesta ja siitä, että Hän kärsi joka ikisen tunteeni, olen tuntenut hyvin paljon lohtua tietäessäni, että Hänkin on tuntenut kaikkea sitä henkistä epävakautta, jota saatan tuntea mistä tahansa syystä. Ja olen pystynyt saamaan suurta lohtua ja vain tietämään, etten ole yksin.”

Presidentti Oaks: ”Se on suurenmoinen kuvaus sovituksen osasta, joka monilta jää huomaamatta. Hän ei kärsinyt pelkästään syntiemme tähden. Hän kärsi meidän tuskamme, meidän riittämättömyytemme, mukaan lukien masennuksemme ja ahdistuksemme. Hän on tuntenut kaiken.”

Presidentti Dallin H. Oaks, Facebook, 6. elokuuta 2023, facebook.com/dallin.h.oaks.

Kristus parantaa sielun

Kuva
Dieter F. Uchtdorf

”Erään rakkaan sukulaisemme terveysongelmien vuoksi Harrietia ja minua muistutettiin jälleen tarpeesta luottaa aina Herraan ja siihen parantavaan voimaan, jota vain Jeesus Kristus voi antaa.

Kun kuulimme ensimmäisen kerran uutisen sairaudesta, olimme murheellisia – mutta toiveikkaita. Meille vakuutettiin, että hoitohenkilökunta tekisi kaikkensa parantaakseen fyysisen sairauden. Ja tiesimme, että Vapahtajan armo olisi voima, joka toisi sielulle jumalallisen parantumisen.

Me kaikki voimme lohduttautua tietäessämme, että Jumalan lahja koko ihmiskunnalle, Hänen Poikansa Jeesus Kristus, on aktiivinen parantava voima ympäri vuoden, ei vain jouluna ja pääsiäisenä.

Harriet ja minä olemme syvästi kiitollisia siitä, että joulun sanoma on ilon ja parantumisen sanoma. Tänä jouluna ja jokaisena vuodenaikana me voimme luottaa Jeesukseen Kristukseen. Hän tuo elämäämme toivoa ja parantumista.

Hyvää joulua! Jumala siunatkoon teitä kaikkia.”

Vanhin Dieter F. Uchtdorf, Facebook, 20. joulukuuta 2023, facebook.com/dieterf.uchtdorf.

Vilpittömästä parannuksesta seuraa rauhaa, lohtua, hengellistä parantumista ja iloa

Kuva
David A. Bednar

”Parannus edellyttää Lunastajaa. Kääntyminen pois pahasta ei tuo hengellistä parantumista, ellemme käänny Hänen puoleensa.

Ezra Taft Benson (1899–1994), Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkon presidentti, opetti, että parannus todellakin saa aikaan muutoksia asenteissa ja käyttäytymisessä, mutta pelkkä asenteiden ja käyttäytymisen muuttaminen ei ole parannusta.

Presidentti Benson sanoi: ’Usko Herraan Jeesukseen Kristukseen on perusta, jolle vilpitön ja merkityksellinen parannus täytyy rakentaa. Jos me todella pyrimme hylkäämään synnin, meidän täytyy ensin katsoa Häneen, joka on pelastuksemme tuoja.’”

Video:

”Synnin tunnustaminen ja hylkääminen, katumuksen tunteminen ja synnin hyvittäminen sekä syntien tunnustaminen Jumalalle ja tarvittaessa pappeusjohtajillemme ovat kaikki välttämättömiä ja tärkeitä osatekijöitä parannuksenteossa. Nämä välttämättömät vaiheet eivät kuitenkaan muodosta pelkkää käyttäytymisen tarkistuslistaa, jonka voimme suorittaa mekaanisesti, nopeasti ja huolettomasti. Jos teemme nämä asiat emmekä tunnista Lunastajaa emmekä luota Hänen sovitusuhriinsa, silloin parhaimmatkin yksittäiset pyrkimyksemme ovat turhia. Vilpittömästä parannuksesta seuraa rauhaa, lohtua, hengellistä parantumista ja uudistumista sekä iloa.”

Vanhin David A. Bednar, Facebook, 8. syyskuuta 2023, facebook.com/davida.bednar.

Kristus on paikalla – lohduttaa meitä, parantaa meidät ja auttaa meitä tulemaan Hänen kaltaisikseen

Kuva
D. Todd Christofferson

”Kun pyrimme kehittymään Kristuksen kaltaisissa ominaisuuksissa ja omaksumaan Kristuksen puhtaan rakkauden ohjaamaan päämääräämme, meidän tulee ymmärtää, että edistyminen ja jalostuminen tapahtuvat ajan kuluessa ja jumalallisen avun ansiosta – armosta armoon ja armoa armon lisäksi.

Epäilemättä me kaikki olemme kömpelöitä verrattuna Jeesukseen Kristukseen. Mutta Hän pitää meitä silti huomionsa, rakkautensa ja apunsa arvoisina, ja tuon avun ansiosta meidän pätevyytemme kasvaa. Kristuksen kiinnostus meitä kohtaan on huomattavan yksilöllistä ja henkilökohtaista, aivan kuten Hänen kiinnostuksensa ystäviään kohtaan kuolevaisuudessa suorittamansa palvelutyön päivinä.

Hän on edelleen kanssamme, vaikka emme näe Häntä. Hän voi yhä itkeä ja lohduttaa niitä, jotka ovat menettäneet veljensä, siskonsa, vanhempansa, puolisonsa tai lapsensa. Hänestä voi yhä virrata voimaa, joka parantaa naisia ja miehiä, jotka ojentavat kätensä koskettaakseen Hänen viittansa tupsua. Jeesus ei pelkää läheisiä ystävyyssuhteita.”

Vanhin D. Todd Christofferson, Facebook, 10. joulukuuta 2023, facebook.com/dtodd.christofferson.

Parantuminen rakkaan ihmisen menettämisen jälkeen

Kuva
Neil L. Andersen

”Vierailumme tällä viikolla [Brasiliassa] Pernambucon [osavaltion] kuvernöörin Raquel Lyran kanssa oli erityinen kokemus, jota Kathy ja minä emme pian unohda.

Kuvernööri Lyra oli niin suopea ja ystävällinen kuin olla voi. Olimme iloisia siitä, että seuraamme liittyivät myös vanhin ja sisar Joni Koch Brasilian vyöhykkeen johtokunnasta.

Yksinkertaisesta, sydämellisestä vierailusta tuli kuitenkin nopeasti meille jokaiselle jotakin paljon merkityksellisempää.

Kuvernööri Lyra oli valitettavasti menettänyt miehensä vain muutama kuukausi aiemmin tämän saatua massiivisen sydäninfarktin lokakuussa 2022. Kuten odottaa saattaa, aviomiehen kuolema on jättänyt kuvernööri Lyran ja hänen kaksi pientä lastaan valtavan menetyksen ja surun valtaan.

Kun kuvernööri Lyra kertoi meille rakkauden ja surun tunteistaan, pystyimme vakuuttamaan hänelle, että sielumme on luonteeltaan iankaikkinen ja että hänen miehensä on yhä elossa.

Annoimme hänelle Mormonin kirjan, ja hän luki jakeet Alma 40:11–12, joissa puhutaan kauniisti elämästä, joka seuraa niitä, jotka uskovat Jeesukseen Kristukseen ja seuraavat Häntä. Lausuin hänelle henkilökohtaisen todistukseni Vapahtajasta.

Keskinäisen rakkauden ja kunnioituksen osoituksena kuvernööri Lyra saattoi meidät tapaamisemme jälkeen alas kauniita kiviportaita ja hyvästeli meidät kuvernöörin palatsin edessä.

Menetyksen tunne, jota tunnemme kuoleman kohdatessa, on hyvin todellinen ja hyvin henkilökohtainen – mutta niin on myös toivo ja parantuminen, jotka tulevat Jeesuksen Kristuksen ansiosta.

’Missä on voittosi, kuolema? Missä on pistimesi, kuolema? – –

Kiitos Jumalalle, joka antaa meille voiton meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kautta!’ (1. Kor. 15:55, 57.)”

Vanhin Neil L. Andersen, Facebook, 9. maaliskuuta 2023, facebook.com/neill.andersen.

Vapahtajan parantava voima täyttää meidät rauhalla, valolla, ymmärryksellä, ilolla ja rakkaudella

Kuva
Ulisses Soares

”Vaimoni Rosana ja minä olimme innoissamme saadessamme äskettäin olla opiskelijoiden kanssa BYU–Havaijissa. Keskustelimme siitä, kuinka usko Jeesukseen Kristukseen on suurin voima, mikä meillä on käytettävissämme tässä elämässä.

Se, että päätämme uskoa Jeesukseen Kristukseen ja kasvattaa uskoamme Häneen, lisää meidän kykyämme päästä osallisiksi jumalallisesta voimasta riippumatta elämän pettymyksistä ja epävarmuudesta. Usko on lähteenä elämälle, jossa on jumalallinen tarkoitus ja iankaikkinen näkökulma.

Kun keskitämme elämämme Vapahtajaan, me löydämme vastauksia sielumme syviin ja tärkeisiin huolenaiheisiin. Vakuutan teille, että meidän luottamuksemme ja meidän uskomme Vapahtajaamme Jeesukseen Kristukseen vahvistaa meitä jatkamaan eteenpäin haasteistamme huolimatta. Se antaa meille syyn vankkaan toivoon ja tarjoaa lujan ankkurin sielullemme antaen meille kestävää sisäistä rauhaa, jota tarvitsemme elääksemme näinä aikoina ja löytääksemme levon Hänessä.

Vapahtajan Jeesuksen Kristuksen ja Hänen parantavan sovitusuhrinsa ansiosta me kykenemme pysymään pystyssä ja vahvoina jopa vastoinkäymisten edessä. Vapahtajan parantava voima täyttää sielumme rauhalla, valolla, ymmärryksellä, ilolla ja rakkaudella.”

Vanhin Ulisses Soares, Facebook, 21. maaliskuuta 2023, facebook.com/soares.u.

Mestariparantajana Vapahtaja tarjoaa emotionaalista huojennusta

Kuva
J. Anette Dennis

”Viime kuussa johtokunnallamme oli tilaisuus puhua BYU:n naisten konferenssissa aiheesta ’Jeesus Kristus on apu ja huojennus’. Keskityin emotionaaliseen huojennukseen, jota Vapahtaja tarjoaa Mestariparantajana. Kerroin nuorimman tyttäreni kokemuksen emotionaalisen terveyden haasteista, jotka alkoivat hänen ollessaan aivan pieni tyttö. Viimeisten viiden vuoden aikana parantumistaipaleellaan hän on oppinut ymmärtämään, kuinka Vapahtaja on ollut hänen kanssaan koko hänen elämänsä ajan, myös niinä hetkinä, jolloin hän tunsi Vapahtajan hylänneen hänet täysin eikä kyennyt tuntemaan Henkeä. Hän oppi ymmärtämään, että Jeesus Kristus on ollut läsnä kaikessa hyvässä, mitä hänen elämässään on tapahtunut, ja jokaisessa hyvässä ihmisessä, joka on tarjonnut auttavan kätensä.

Miljoonat kamppailevat mielenterveyteen tai emotionaaliseen terveyteen liittyvien haasteiden kanssa. Yksi näiden haasteiden hyvin vaikeista puolista on niitä ympäröivä häpeä ja joidenkuiden ankara arvostelu siitä, että ne ovat luonnevika tai merkki heikkoudesta tai laiskuudesta. Psyykkisten ja emotionaalisten sairauksien vaikutukset ovat aivan yhtä todellisia ja aivan yhtä tuhoisia kuin fyysinen sairaus tai vamma, mutta niiden vaikutukset voivat olla ulkonaisesti vähemmän ilmeisiä kuin murtunut jalka tai syöpä. Psyykkisten ja emotionaalisten sairauksien vaikutukset voivat usein vaikeuttaa henkilön toimimista tai ilon kokemista. Jotkut kehottavat niitä, joilla on mielenterveyteen liittyviä haasteita, vain ’selvittämään ne’ ja ’yrittämään kovemmin’ tai ’olemaan uskollisempi’. Emme sanoisi niin henkilölle, jolla on syöpä tai murtunut jalka.

Vapahtajamme Jeesus Kristus on avun ja huojennuksen suurin lähteemme. Millainen siunaus onkaan, että voimme tehdä yhteistyötä Hänen kanssaan tuoden osaltamme emotionaalista, hengellistä ja fyysistä apua ja huojennusta lähipiirissämme oleville. Olkaamme huojennuksen välineitä Hänen käsissään lähipiirissämme oleville, myös oman perheemme jäsenille. On niin monia, jotka tarvitsevat Vapahtajan antamaa huojennusta!”

Sisar J. Annette Dennis, Facebook, 20. kesäkuuta 2023, https://www.facebook.com/RS1stCounselor.

Kiitollisuuden parantava voima

Kuva
J. Anette Dennis

”Presidentti Nelson on sanonut: ’Ei ole lääkettä eikä leikkausta, joka voisi parantaa ne monet hengelliset tuskat ja sairaudet, joita kohtaamme.

On kuitenkin olemassa parannuskeino – ehkä yllättäväkin – koska se toimii vastoin luontaista näkemystämme. Siitä huolimatta sekä tieteenharjoittajat että uskon miehet ja naiset ovat todenneet sen toimivaksi.

Tarkoitan kiitollisuuden parantavaa voimaa. – –

Siunaustemme laskeminen on paljon hyödyllisempää kuin ongelmiemme luetteleminen. Riippumatta tilanteestamme kiitollisuuden osoittaminen etuoikeuksistamme on nopeasti vaikuttava ja pitkäkestoinen hengellinen lääkemääräys. – –

Säästääkö kiitollisuus meidät surulta, murheelta, kärsimykseltä ja tuskalta? Ei, mutta se tyynnyttää tunteemme. Se antaa meille laajemman näkökulman elämän tarkoitukseen ja iloon.’ (Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko, ”Presidentti Russell M. Nelson: Profeetan rukous kiitollisuudesta, toivosta ja parantumisesta maailmalle”, 20. marraskuuta 2020, YouTube-video.)

Kuten presidentti Nelson sanoi, tiede tukee hänen sanojaan. Mayo Clinicin verkkosivuilla sanotaan: ’Kiitollisuuden ilmaisemiseen liittyy monia psyykkisiä ja fyysisiä hyötyjä. Tutkimukset ovat osoittaneet, että kiitollisuuden tunne voi parantaa unta, mielialaa ja vastustuskykyä. Kiitollisuus voi vähentää masennusta, ahdistusta, kroonisen kivun aiheuttamia vaikeuksia ja sairauden riskiä.’ (”Can Expressing Gratitude Improve Your Mental, Physical Health?”, Mayo Clinic Health System, 6. joulukuuta 2022.)

Ja BYU:n tutkimukset viittaavat siihen, että kiitollisuus Jumalaa kohtaan ja kiitollisuudenvelka Hänelle on paljon merkityksellisempää ja vaikuttavampaa kuin pelkkä kiitollisuus. Toisin sanoen siunaustesi laskeminen ja sen ymmärtäminen, mistä lähteestä ne tulevat, voi olla vieläkin voimallisempaa elämässämme.

Presidentti James E. Faust kutsui kiitollisuutta ’uskon ilmaukseksi ja pelastavaksi periaatteeksi’ (yleiskonferenssi, huhtikuu 1990).

Pidän kovasti tästä jakeesta OL 78:19: ’Ja se, joka ottaa kaiken vastaan kiitollisin mielin, kirkastetaan; ja sitä, mikä on tästä maasta, lisätään hänelle jopa satakertaisesti, niin, enemmänkin.’

’Kaiken’ sisältää myös vaikeat asiat.

Tunnistakaamme lähde, josta kaikki siunauksemme virtaavat. Vaalikaamme ’kiitollisuuden asennetta’, kuten presidentti Thomas S. Monson sanoisi. Se todella muuttaa elämän!”

Sisar J. Anette Dennis, Facebook, 23. marraskuuta 2023, facebook.com/RS1stCounselor.

Parantava totuus: Me olemme Jumalan lapsia

Kuva
Tracy Y. Browning

”Kuinka tieto siitä, että olet Jumalan lapsi, on pelastanut sinut?

Äskettäin meillä (ylijohtaja Camille N. Johnson, sisar Tracy Y. Browning ja sisar Andrea Veronica Muñoz Spannaus) oli tilaisuus vierailla Nashvillessä Tennesseessä. Siellä ollessamme meillä oli etuoikeus käydä Thistle Farms -maatilalla, paikassa, joka tarjoaa parantumisen ja lunastuksen pyhäkön. Thistle Farmsin tehtävä kuvastaa syvällistä ymmärrystä siitä, että iankaikkinen totuutemme ylittää olosuhteet, jotka ovat saattaneet määritellä meitä.

Vierailumme aikana mieleemme tulivat presidentti Russell M. Nelsonin sanat: ’Rakkaat ystäväni, te olette kirjaimellisesti Jumalan henkilapsia. Olette laulaneet tätä totuutta siitä lähtien kun olette oppineet sanat lauluun ”Oon lapsi Jumalan”. Mutta onko tuo iankaikkinen totuus painunut sydämeenne? Onko tämä totuus pelastanut teidät kohdatessanne kiusauksen?’ (”Iankaikkisuuden valintoja”, maailmanlaajuinen hartaustilaisuus nuorille aikuisille, 15. toukokuuta 2022, Evankeliumiaiheinen kirjasto.)

Thistle Farmsilla yksilöt eivät ole vain selviytyjiä, vaan heidät hyväksytään arvokkaiksi ja arvostetuiksi avustajiksi yhteisöön, joka ymmärtää – kuten heidän mantransa kuuluu – että ’rakkaus parantaa’. Tämä rakkaus, jonka juuret ovat sen ymmärtämisessä, että Jumala rakastaa meitä, toimii katalysaattorina syvälliselle henkilökohtaiselle palautumiselle.”

Sisar Tracy Y. Browning, Facebook, 3. joulukuuta 2023, facebook.com/Primary2ndCounselor.

Tulosta