Liahona
Apua ja huojennusta liittosuhteessamme Jumalaan
Syyskuu 2024


”Apua ja huojennusta liittosuhteessamme Jumalaan”, Liahona, syyskuu 2024.

Apua ja huojennusta liittosuhteessamme Jumalaan

Jeesus Kristus on puhtaan rakkauden, parantumisen, onnellisuuden ja huojennuksen lähde.

Kuva
Jeesus toisen tulemisen hetkenä

Yksityiskohta teoksesta Hän tulee jälleen hallitsemaan ja vallitsemaan, Mary R. Sauer

Se, kuinka saada apua ja huojennusta liittosuhteessamme Jumalaan, on ollut mielessäni ja sydämessäni jo jonkin aikaa. Kuten Herran profeetta on opettanut ja kehottanut meitä oppimaan liitoista, temppeleistä ja pappeuden voimasta, olen huomannut tutkivani ja rakastavani virkistäviä totuuksia, jotka on kiteytetty liittoihin, sekä kestitseväni itseäni niillä.

Meidän on tarkoitus olla kumppaneita Herran kanssa voimallisella tavalla liittojemme avulla. Hän haluaa olla kanssamme huolenaiheissamme ja päätöksissämme. Meidän ei tarvitse suunnistaa yksin elämän haasteissa, suruissa, epävarmuuksissa ja murheissa. Hän on meidän vierellämme. Hän on sanonut: ”En minä jätä teitä orvoiksi, vaan tulen luoksenne” (Joh. 14:18).

Presidentti Russell M. Nelson on kuvaillut Jumalan luonnetta ja Hänen suurta rakkauttaan meitä kohtaan, kun hän opetti, että ”liittopolulla on kyse suhteestamme Jumalaan”. Hän sanoi: ”Kun sinä ja minä olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, meidän suhteemme Häneen tulee paljon läheisemmäksi kuin ennen liittoamme. Nyt meidät on sidottu yhteen. Koska olemme tehneet liiton Jumalan kanssa, Hän ei koskaan väsy pyrkimyksissään auttaa meitä emmekä me koskaan uuvuta Hänen armollista kärsivällisyyttään meitä kohtaan. Jokaisella meistä on erityinen sija Jumalan sydämessä. Hänellä on suuria toiveita meitä kohtaan.”

Suurin rauhan lähteeni

Minulle sisarena, joka ei ole vielä mennyt naimisiin, tällä rakastavalla ja armollisella liittosuhteella taivaalliseen Isääni ja Vapahtajaani on voimakas paikka elämässäni, ja se on ollut ja on edelleen suurin avun, huojennuksen ja rauhan lähteeni. Olipa aviosäätymme tai taustamme mikä tahansa, Herra haluaa meidän toimivan Hänen kumppaneinaan voimallisella tavalla – olevan ”yhtä” (3. Nefi 19:23) Hänen kanssaan kaikissa tekemisissämme (ks. Alma 37:37). Kun huudamme Herran puoleen saadaksemme tukea ja annamme sydämemme kiintymyksen kohdistua Häneen ikuisesti (ks. Alma 37:36), niin elämämme voi täyttyä tällä kauniilla liittositeellä.

Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen avulla me voimme saada apua ja huojennusta suunnistaessamme elämän haasteissa yksin.

Meillä kaikilla on huolia ja tarpeita, joiden kanssa voimme tuntea olevamme yksin. Hän välittää huolistamme, olivatpa ne kuinka suuria tai pieniä tahansa. Olen tuntenut tarvitsevani Hänen apuaan, kun olen ollut huolissani näennäisen pienistä asioista kuten alati läsnä olevasta ystävästä, josta käytän nimitystä ”talon korjaustyöt”. Ilman puolisoa, jonka kanssa neuvotella, saan huolehtia yksin oikeasta urakoitsijasta, kohtuullisista kustannuksista, siitä, että olen pois töistä ollakseni paikalla kotona, sekä olla hyvä taloudenhoitaja raha-asioissani ja huolehtia kodistani. Yhtenä päivänä oli riemuvoitto saada autotallini ovi kuntoon! Herra kuuli huolenaiheeni. Ja vaikka se olikin pieni asia suuressa mittakaavassa, Hän vastasi rukoukseeni. Millä tavoin? Ystävällisen naapurin, Hengen vaikutuksen ja YouTube-videon avulla minua siunattiin niin, että tiesin, mitä tehdä oven korjaamiseksi.

Jos Herra huolehtii pienistä tarpeista, kuvitelkaa, kuinka Hän haluaa siunata ja tukea meitä sydämen ja sielun tärkeämmissä asioissa, joista ei ole puutetta: väkivalta, riippuvuus, vaikeat perhesuhteet, menetys ja pettymys, jatkuvat mielenterveyteen ja fyysiseen terveyteen liittyvät haasteet, taloudellinen ahdistus, jatkuva huolehtiminen isänä tai äitinä, jatkuva huolenpito isästä tai äidistä, vaikeudet oman uskon kanssa, lapsi tai puoliso, joka päättää, ettei halua olla mukana evankeliumissa.

Elämän vaikeuksien ja heikkouksien aikana olen turvautunut voimakkaasti liittosuhteeseeni Jumalan kanssa ja pitänyt siitä tiukasti kiinni. Kun olen luottanut Hänen rakastavaan huolenpitoonsa ja yrittänyt parhaani mukaan pyhittää elämäni Hänelle, Hän on suonut apua ja huojennusta pappeutensa voimalla ja on täyttänyt hengellisiä ja ajallisia tarpeitani. Hän on suonut huojennusta pelkoon, huojennusta epävarmuuteen, huojennusta ylpeyteen, huojennusta syntiin, huojennusta yksinäisyyteen, huojennusta murheeseen.

Presidentti Nelson on opettanut selkeästi ja varmasti: ”Jumalan kanssa solmittujen liittojen pitämisen palkintona on taivaallinen voima – voima, joka vahvistaa meitä kestämään paremmin eteemme tulevia koettelemuksia, kiusauksia ja murheita.”

Jeesuksen Kristuksen avulla me voimme saada apua ja huojennusta suunnistaessamme elämän haasteissa yksin.

Kuva
Sisar Yee kahden muun sisaren kanssa

Sisar Yee sekä kaksi mikronesialaista sisarta, jotka kasvattavat vanhempien hylkäämiä lapsia.

Sisaria ”meren saarilla”

Kun olen pohtinut Jumalan kanssa solmitun liittositeen siunauksia, olen ajatellut toimeksiantoani vierailla Pohjois-Aasian vyöhykkeellä.

Minulla oli etuoikeus matkustaa Mikronesiaan pienille Chuukin saarille, jotka ovat noin 2 400 kilometriä kaakkoon Japanista. Kaksi sisarta Wenossa Chuukissa on omistanut elämänsä kasvattaakseen lapsia, jotka näiden vanhemmat ovat hylänneet. Nämä kaksi sisarta ovat pitäneet tärkeänä kasvattaa nämä lapset evankeliumin mukaan. Toinen näistä sisarista on naimaton ja työskentelee kokoaikaisena koulun ohjaajana.

Kerroin heille presidentti Nelsonin sanoman kirkon sisarille eli että te sisaret olette rakastettuja, tarpeellisia ja arvokkaita.

Kaunis naimaton sisar, joka kasvattaa sisarustensa lapsia, purskahti kyyneliin ja sanoi, ettei hän ollut viime aikoina tuntenut olevansa arvokas. Hän oli tuntenut itsensä unohdetuksi. Mutta hän todisti tunteneensa Jumalan rakkauden ja tietoisuuden häntä kohtaan profeetan sanoissa, että hän oli todellakin ”arvokas”, ja hän tiesi sen olevan totta. Hän tunsi Jumalan parantavaa rakkautta. Hän tunsi huojennusta.

Herra on sanonut: ”Ettekö tiedä, että minä, Herra, teidän Jumalanne, olen luonut kaikki ihmiset ja että minä muistan ne, jotka ovat meren saarilla?” (2. Nefi 29:7.)

Nämä sisaret ovat heidän taivaallisen Isänsä ja Vapahtajansa tiedossa. He eivät ole yksin. Emme myöskään te ja minä ole yksin omissa koettelemuksissamme ja haasteissamme. Herra lähetti minut noin 13 700 kilometrin päähän lentokoneella, junalla, autolla ja veneellä viemään Jumalan rakkautta, apua ja huojennusta ”yhdelle” meren saarilla. Ja samoin Hän löytää teidät ja minut omilla saarillamme, joilla saatamme tuntea olevamme yksin huolien ja taakkojen kanssa, joita kannamme sydämessämme. Hän on läsnä ja valmis siunaamaan, opastamaan ja lohduttamaan meitä.

”Minä voin tulla sinun luoksesi”

Presidentti Gordon B. Hinckley (1910–2008) kuvaili kerran kokemusta, joka oli eräällä nuorehkolla eronneella naisella, ”jolla oli seitsemän lasta iältään 7–16-vuotiaita. Hän sanoi, että eräänä iltana hän meni viemään jotakin kadun toisella puolella asuvalle naapurille.” Nämä ovat hänen sanojaan, kuten presidentti Hinckley muisti ne:

”Kun käännyin palatakseni takaisin kotiin, näin ikkunoissa valot. Kuulin mielessäni, kuinka lasteni äänet olivat kaikuneet lähtiessäni talosta muutama minuutti aikaisemmin. He kyselivät: ’Äiti, mitä meillä on päivälliseksi?’ ’Voitko viedä minut kirjastoon?’ ’Minun on saatava julistekartonkia tänä iltana.’ Väsyneenä ja uupuneena katselin taloa ja näin valon joka huoneessa. Ajattelin kaikkia lapsia, jotka olivat kotona odottamassa minua huolehtimaan heidän tarpeistaan. Kuormani tuntui raskaammalta kuin jaksaisin kantaa.

Muistan katselleeni taivasta kyynelteni läpi ja sanoneeni: ’Rakas Isä, en kerta kaikkiaan pysty siihen tänä iltana. Olen liian väsynyt. En pysty siihen. En voi mennä kotiin ja huolehtia kaikista noista lapsista yksin. Voisinko tulla Sinun luoksesi ja olla luonasi edes yhden yön?’ – –

En oikeastaan kuullut vastauksen sanoja, mutta kuulin ne mielessäni. Vastaus oli: ’Ei, lapseni, et voi tulla luokseni nyt. – – Mutta minä voin tulla sinun luoksesi.’”

”Minä voin tulla sinun luoksesi.” Hän tuli tämän sisaren luo, ja Hän tulee teidän luoksenne ja minun luokseni, aivan kuten Vapahtaja tuli naisen luo kaivolla, missä tämä teki työtä ja uurasti koko elinaikansa (ks. Joh. 4:3–42). Hän kannusti naista, opetti häntä, julisti hänelle olevansa Messias ja rakasti häntä, vaikka tämä ei kenties rakastanut itseään. Kaivolla olevalle naiselle, seitsemän lapsen nuorelle äidille, teille ja minulle Jeesus Kristus on valmiina antamaan apua ja huojennusta. Todistan, että me voimme saada apua ja huojennusta liittositeestämme rakastavaan Jumalaan.

Ehkäpä minun laillani olette anoneet apua, jotta ette jäisi yksin elämänne emotionaalisesti, fyysisesti ja hengellisesti vaativimpina aikoina. Nämä voimakkaat kasvun kaudet ovat jättäneet sieluun niin sanottuja ”hengellisiä arpijuovia”. Mutta todistan, että Hän on kantanut minua ja Hän kantaa teitä. Hän on piirtänyt teidät käsiensä ihoon (ks. Jes. 49:16; 1. Nefi 21:16). Hän on ollut läsnä, kun olette pyrkineet olemaan ”vanhurskas pimeydessäkin”. Hän ei ole hylännyt minua, eikä Hän hylkää teitä. Ja rakastan Häntä ikuisesti sen vuoksi.

Rakkaat sisaret ja veljet, puhtaan rakkauden, parantumisen, onnellisuuden, avun ja huojennuksen lähde löytyy Jeesuksessa Kristuksessa. Todistan, että Jeesus Kristus on apu ja huojennus.

Hän haluaa pitää teistä huolta, siunata teitä ja antaa teille anteeksi. Hän on tullut juuri tätä tarkoitusta varten – antamaan teille kipeästi kaipaamaanne apua, jota etsitte. Hän on maailman Lunastaja, ja todistan, että Hän elää ja että Hän rakastaa teitä.

Brigham Youngin yliopiston naisten konferenssissa 3. toukokuuta 2023 pidetystä puheesta.

Viitteet

  1. Russell M. Nelson, ”Ikuinen liitto”, Liahona, lokakuu 2022, s. 11.

  2. Russell M. Nelson, ”Ikuinen liitto”, s. 6.

  3. Russell M. Nelson, ”Maailman voittaminen ja levon löytäminen”, Liahona, marraskuu 2022, s. 96.

  4. Ks. Russell M. Nelson, ”Sisarten osallistuminen Israelin kokoamiseen”, Liahona, marraskuu 2018, s. 68–70.

  5. Ks. Gordon B. Hinckley, ”Hänen rakkautensa käsivarsilla”, Liahona, marraskuu 2006, s. 117.

  6. Brigham Young, James E. Faustin lainaamana puheessa ”Valo heidän silmissään”, Liahona, marraskuu 2005, s. 22.

  7. Ks. Study Helps, Index to the Triple Combination, ”Forsake, Forsaken”, Gospel Library.

  8. Ks. Camille N. Johnson, ”Jeesus Kristus on apu ja huojennus”, Liahona, toukokuu 2023, s. 81–84.

Tulosta