Liahona
Kun halusin lopettaa elämäni, Jeesus Kristus auttoi minua löytämään valoa
Syyskuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

Kun halusin lopettaa elämäni, Jeesus Kristus auttoi minua löytämään valoa

Eräänä synkkänä aikana elämässäni tunsin, että itsemurha oli ainoa vaihtoehtoni. Mutta Jeesuksen Kristuksen avulla pystyin tuntemaan rauhaa.

Kuva
Kristus laskeutuu punaisessa viitassa

Hän tulee jälleen hallitsemaan ja vallitsemaan, Mary R. Sauer

Vartuin pelaten rugbya Irlannissa, ja nuorena aikuisena pääsin pelaamaan sitä ammattilaisena ympäri maailmaa. Kun olin Englannissa pelaamassa rugbya, tapasin lähetyssaarnaajat ja minut kastettiin. Myöhemmin palvelin lähetystyössä ja muutin sitten Australiaan, missä tapasin vaimoni ja minusta tuli isä.

Kun käännyin Jeesuksen Kristuksen evankeliumiin, koko elämäntapani muuttui lyhyessä ajassa! Yhtäkkiä minulla oli vaimo, koti toisessa maassa ja poika. En kasvanut perinteisessä perheessä, joten tämä kaikki oli minulle uutta. Evankeliumin mukaan eläminen toi minulle siunauksia, joita minulla ei ollut koskaan aiemmin ollut, ja olin niistä hyvin kiitollinen.

Mutta vaikka minua siunattiin niin monilla elämäni osa-alueilla, tunsin silti lannistumista.

Koin olevani yksin tunteideni kanssa

Päältä katsoen elämä oli hyvää, mutta tajusin, että siunausten keskellä koin vaikeuksia. Kun vaimoni ja minä riitelimme, minun oli vaikea kertoa tunteistani. En ollut oppinut ilmaisemaan niitä tehokkaasti. Ja koska vartuin yksinhuoltajaäidin kanssa, tunsin olevani hieman hukassa aviosuhteessani.

Olosuhteet muuttuivat, enkä pystynyt enää pelaamaan rugbya. En kokenut olevani hyvä isä, hyvä aviomies tai hyvä elättäjä. Ja halusin todella kovasti elättää perheeni! En vain tiennyt, mistä löytää apua.

Lannistumisen kokemukseni paheni koko ajan. Aloin menettää toivon siitä, että asiat paranisivat, ja masennuin entistä enemmän. Ajan myötä mieleen tuli ajatuksia itsemurhasta. Koska itsetuhoiset ajatukseni ja masennukseni jäivät hoitamatta, päätin yrittää itsemurhaa.

Ihmeellisen tapahtuman ansiosta selvisin hengissä yrityksestäni. Tajusin, kuinka heikoksi mielenterveyteni oli mennyt, ja aloin käydä terapiassa. Tämä terapeutti auttoi minua saamaan terveemmän näkökulman ja tunnistamaan, mitä todella tunsin, ja kertomaan siitä.

Kutsuin elämääni evankeliumin valon

Kun keskityin uudella tavalla toivoon ja sain ammattiapua mielenterveyteeni, päätin aloittaa parantumisen. Aloin ymmärtää, että vaikka olen epätäydellinen, niin taivaallisen Isän avulla voisin pitää avioliittoni vahvana, olla hyvä isä ja elättää perheeni.

Myös seurakuntani tuki minua, kun palvelin piispakunnassa. Se, että pystyin palvelemaan muita, toi taas elämääni tarkoituksen tunteen.

Toinen ihmeellinen siunaus, joka auttoi minua näkemään valoa, oli patriarkallisen siunaukseni tutkiminen. Sen sanat muistuttivat minua lupauksista, joita taivaallinen Isä on antanut minulle, ja auttoivat minua ymmärtämään, että pystyisin elättämään perheeni, jos asetan Herran ensimmäiselle sijalle.

Olen alkanut rukoilla vilpittömämmin kutsuakseni evankeliumin valon elämääni. Luen pyhiä kirjoituksia joka päivä. Yritän aina luoda Hengelle otollisen ilmapiirin, jotta voin saada myönteisiä ajatuksia ja parantaa suhdettani vaimooni ja poikaani.

Vanhin Dieter F. Uchtdorf kahdentoista apostolin koorumista on opettanut:

”Ajoittain saattaa vaikuttaa siltä, että pimeys koskettaa elämäämme – tai jopa kietoutuu sen ympärille. – –

Todistan kuitenkin, että meidän elävä toivomme on Jeesuksessa Kristuksessa! Hän on todellinen, puhdas ja voimallinen ovi jumalalliseen valaistumiseen.

Todistan, että Kristuksen kanssa pimeys ei voi menestyä.”

Nykyään puhun taivaallisen Isän kanssa joka päivä. Kun minulla on vaikeaa, polvistun ja kerron Hänelle, että yritän yhä parhaani. Ymmärrän nyt, että lannistuinpa kuinka pahoin tahansa, voin aina kääntyä Vapahtajani puoleen saadakseni apua.

En ole koskaan todella yksin. Olen todellakin Jumalan lapsi.

Ja niin olet sinäkin.

Voit tuntea rauhaa ja toivoa

Pyhissä kirjoituksissa meille opetetaan, että ”sielujen arvo on suuri Jumalan silmissä” (OL 18:10). Ja taivaallinen Isä rakastaa jokaista lastaan hyvin paljon ja on tietoinen meidän kamppailuistamme. Silloinkin kun elämä on haasteellista, me voimme aina uskoa siihen, että Hän johdattaa meidät oikeiden ihmisten ja oikeiden resurssien luo.

Toistan sen, mitä presidentti Jeffrey R. Holland, kahdentoista apostolin koorumin virkaa toimittava presidentti, on opettanut: ”Olipa huolenaiheesi tai vaikeutesi mitä tahansa, itsemurha ei selvästikään ole vastaus. – – Maailmassa, joka tarvitsee hyvin kipeästi kaiken valon, mitä se voi saada, älä vähättele sitä iankaikkista valoa, jonka Jumala on pannut sinun sieluusi ennen tätä maailmaa. Puhu jonkun kanssa. Pyydä apua. – – Pystyt kestämään tämän kuolevaisen elämän kamppailut, koska me autamme sinua kestämään ne. Olet vahvempi kuin arvaatkaan. Apua on saatavilla – muilta ja etenkin Jumalalta. Sinua rakastetaan, arvostetaan ja tarvitaan. Me tarvitsemme sinua!”

Alkuun en tajunnut, että minulla oli mielenterveysongelmia, kunnes niistä tuli niin heikentäviä, että pystyin tuskin toimimaan. Se, että olen oppinut puhumaan tunteistani ja keskittymään Vapahtajaani ja Hänen parantavaan voimaansa, on auttanut minua tuntemaan jälleen rauhaa ja toivoa elämässäni.

Tiedän, että Häneen keskittyminen auttaa sinuakin kokemaan parantumisen.

Tulosta