Liahona
7 tapaa, joilla Jeesuksen Kristuksen evankeliumi voi parantaa mielenterveyttä
Syyskuu 2024


Julkaistaan vain sähköisenä: nuorille aikuisille

7 tapaa, joilla Jeesuksen Kristuksen evankeliumi voi parantaa mielenterveyttä

Evankeliumin siunaukset voivat auttaa meitä tuntemaan rauhaa mielenterveysongelmien keskellä.

Kuva
Kuva hahmosta, jolla on sotkuisia ja sekavia ajatuksia

Koko elämäni ajan olen aina kokenut tunteeni syvällä tasolla ja kamppaillut mielenterveyteni kanssa.

Näistä haasteista huolimatta olen löytänyt keinoja selviytyä ahdistuksesta ja masennuksesta. Apukeinot kuten lääkitys ja työskentely mielenterveyden ammattilaisen kanssa ovat olleet todella suureksi avuksi! Eniten minua kuitenkin auttaa se, että pystyn luomaan yhteyden rauhan lähteeseen, joka poistaa pimeyden elämästäni: Jeesukseen Kristukseen ja Hänen evankeliumiinsa.

En olekaan yksin! Tutkimukset ovat osoittaneet, että uskonnollinen osallistuminen ja hengellisyys ovat yhteydessä parempiin mielenterveystuloksiin.

Evankeliumin mukaan eläminen voi auttaa sinuakin löytämään valoa! Tässä on vain seitsemän asiaa, jotka evankeliumi voi tarjota sinulle, kun pyrit selviytymään mielenterveysongelmista:

1. Tarkoitus ja suunta

Evankeliumin ansiosta tiedämme, että me olemme taivaallisten vanhempien lapsia ja että elämällä on tarkoitus. Meillä on myös päämäärä, jota kohti pyrkiä: tulla Vapahtajamme kaltaisiksi ja pyrkiä palaamaan kotiin taivaallisen Isämme luo.

Presidentti Russell M. Nelson on opettanut äskettäin: ”Jeesuksen Kristuksen äärettömän sovituksen ansiosta taivaallisen Isämme suunnitelma on täydellinen suunnitelma! Jumalan upean suunnitelman ymmärtäminen poistaa elämästä mysteerin ja tulevaisuudestamme epävarmuuden.”

Nämä jumalalliset totuudet voivat auttaa meitä pysymään yhteydessä siihen, millä on eniten merkitystä, kun mielenterveysongelmat saavat elämän tuntumaan epävarmalta.

2. Paikka, johon kuulua

Kristuksen opetuslapsina me kaikki olemme yhtä seuratessamme Vapahtajaa. Elämällä evankeliumin mukaan me voimme luoda ystävien ja tuen sosiaalisen verkoston.

Itse asiassa vanhin Ulisses Soares kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Voin vakuuttaa teille, että uuden päivän valo loistaa elämässämme kirkkaampana, kun kohtelemme lähimmäisiämme kunnioittavasti ja arvostavasti sekä näemme heidät todellisina veljinä ja sisarina Kristuksessa.”

Kirkon jäsenyys voi juurruttaa meihin yhteenkuulumisen tunteen. Ja yhteydet, joita luomme, voivat vähentää yksinäisyyden tunteita, joita liittyy mielenterveysongelmiin.

3. Jumalalliset selviytymiskeinot

Kun meillä on mielenterveysongelmia, selviytymistaidot voivat auttaa meitä käsittelemään tunteitamme terveellä tavalla. Ja hengelliset tottumukset, kuten vilpitön rukous, pyhien kirjoitusten tutkiminen ja temppelissä palveleminen, voivat myös auttaa selviytymään ahdistuksesta tai masennuksesta. Näiden asioiden tekeminen kutsuu elämäämme Pyhän Hengen (ks. Joh. 14:26), joka voi myös lohduttaa.

4. Ohjeita fyysiseen terveyteen

Kun käännyt lääkärin puoleen ahdistuksen tai masennuksen hoitamiseksi, ensimmäinen keino näiden ongelmien torjumiseen on usein elää terveellisesti ruokavalion ja liikunnan avulla. Kun tarkastelet viisauden sanaa (ks. OL 89), saatat huomata, kuinka tämän käskyn siunaukset voivat olla hyväksi mielenterveydellemme.

Mielemme, kehomme ja henkemme ovat kaikki yhteydessä toisiinsa, ja viisauden sanan noudattaminen auttaa meitä huolehtimaan itsestämme kokonaisuutena, mikä voi antaa kaivattua apua myös mielenterveydellemme.

5. Toivoa liitoista

Mielenterveyden haasteet voivat saada elämän toisinaan tuntumaan ankealta ja liian raskaalta.

Jeesuksen Kristuksen evankeliumi on kuitenkin toivon evankeliumi. Liitot, joita solmimme taivaallisen Isän kanssa, tarjoavat meille enemmän vakautta, turvaa ja syitä toivoon kuin mikään muu maailmassa!

Vanhin Dale G. Renlund kahdentoista apostolin koorumista on opettanut: ”Liittojen pitäminen antaa meille – – voimaa kestää kuolevaisuuden koettelemuksia ja murheita. Näihin liittoihin liittyvä oppi helpottaa kulkuamme ja antaa toivoa, lohtua ja rauhaa.”

6. Apua muita palvelemalla

Vaikka kirkon tehtävissä tai palvelutyössä palveleminen saattaa tuntua raskaalta, kun kamppailee omien kuormien kanssa, niin kun pyrimme kohottamaan muita, on helpompaa katsoa itsemme ulkopuolelle ja saada muistutus rakkaudesta, jota taivaallinen Isä tuntee meitä kohtaan.

Apuyhdistyksen ylijohtaja, sisar Camille N. Johnson, on todistanut: ”Me voimme toimia yhteistyössä Vapahtajan kanssa tarjoten osaltamme ajallista ja hengellistä apua sitä tarvitseville – ja samalla itsekin löytää avun Jeesuksessa Kristuksessa.”

7. Rauha ja lepo

Taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus eivät odota meidän olevan täydellisiä ”tässä vaiheessa iankaikkista edistymistämme”. Jotta perfektionismi ei vaikuttaisi kielteisesti mielenterveyteemme, voi olla hyödyllistä muistaa, että tässä elämässä taivaallinen Isä ja Jeesus Kristus haluavat meidän yksinkertaisesti kääntävän sydämemme Heidän puoleensa, turvaavan Vapahtajan apuun, kun teemme virheitä, ja pysyvän liittopolulla.

Presidentti Nelson on todistanut: ”Kun pyrimme elämään Jeesuksen Kristuksen korkeampien lakien mukaisesti, meidän sydämemme ja meidän koko luontomme alkavat muuttua. Vapahtaja nostaa meidät tämän langenneen maailman vaikutusvoiman yläpuolelle siunaamalla meitä suuremmalla rakkaudella, nöyryydellä, anteliaisuudella, ystävällisyydellä, itsekurilla, rauhalla ja levolla.”

Luulen, että juuri sitä me kaikki kaipaamme – rauhaa ja lepoa elämän kuormista. Ja sitä Jeesuksen Kristuksen evankeliumi tarjoaa meille jatkuvasti.

Omalla kohdallani evankeliumi hälventää edelleen pimeyden verkkoja maailmassa ja yhdistää minut uudelleen Vapahtajan valon lankoihin.

Tulosta