Liahona
Profeetta johtaa meitä Jeesuksen Kristuksen luo
Syyskuu 2024


”Profeetta johtaa meitä Jeesuksen Kristuksen luo”, Liahona, syyskuu 2024.

Profeetta johtaa meitä Jeesuksen Kristuksen luo

Profeetta tuntee tien, koska hän tuntee Jeesuksen Kristuksen, joka on ”tie, totuus ja elämä” (Joh. 14:6).

Kuva
Kuvituskuva Vapahtajasta ja taustalla lampaita

Sitä yhtä etsimässä, Liz Lemon Swindle, kopiointi kielletty

Eräänä päivänä olin lounaalla kirkon hallintorakennuksen ruokalassa kolmen seitsemänkymmenen koorumiin kuuluvan työtoverini kanssa. Kun olimme syömässä, presidentti Russell M. Nelson tuli pöytämme luo oman keittolautasensa kanssa ja kysyi: ”Saanko liittyä seuraanne?”

”Totta kai, presidentti!” me kaikki sanoimme. Kukapa ei haluaisi lounastaa profeetan kanssa?

Kun söimme, presidentti Nelson kertoi muutamia kokemuksia, joita hänellä on ollut monissa maissa, joissa hän on käynyt, ja puhui ihmisistä, jotka ovat innoittaneet häntä. Hän oli hyvin ystävällinen, viisas ja jalomielinen.

Kun olimme syöneet lounaan, käännyin presidentti Nelsonin puoleen ja sanoin: ”Presidentti, en tiedä, istunko lähiaikoina samassa pöydässä kanssasi. Mutta tänä iltana näen vaimoni ja lapseni ja aion kertoa heille, että söin lounasta profeetan kanssa. Tiedän, että he kysyvät minulta: ’Mitä hän käski sinun sanoa meille?’ Presidentti, mitä haluat minun kertovan vaimolleni ja lapsilleni?”

Presidentti Nelson katsoi minua hetken. Halusin kovasti tietää, mitä hänellä oli sanottavana! ”Minulla on sinulle vain kaksi sanaa”, hän sanoi. ”Sano perheellesi minun sanoneen: ’Pitäkää käskyt.’”

Olemme kaikki kuulleet tämän neuvon presidentti Nelsonilta aiemmin, mutta sillä hetkellä tunsin omakohtaisen, vahvan todistuksen siitä, että presidentti Nelson on todella profeetta. Kiitin häntä, ja myöhemmin samana päivänä kerroin perheelleni, mitä oli tapahtunut. Myöhemmin lapsemme valmistivat ”Pidä käskyt” -tarroja ja laittoivat niitä jääkaappimme oveen ja peileihimme muistuttamaan meitä presidentti Nelsonin sanoista.

Sittemmin olen pohtinut presidentti Nelsonin neuvoa. Kun me pidämme käskyt, me osoitamme rakastavamme taivaallista Isää ja Vapahtajaa. Me pääsemme lähemmäksi Heitä ja pysymme Heidän rakkaudessaan (ks. Joh. 14:21; 15:10).

Tämä kokemus profeetan kanssa on vahvistanut minulle syvällisen ja hengellisesti merkittävän totuuden. Kuten Alkeisyhdistyksessä lauletaan: ”Profeettaa seuraa, hän tuntee tien.” Hän tosiaan tuntee tien! Profeetta tuntee tien, koska hän tuntee Vapahtajan, joka on ”tie, totuus ja elämä” (Joh. 14:6). Kun seuraamme profeettaa, meitä johdatetaan Jeesuksen Kristuksen luo.

Profeettojen pyhä rooli

Herra on antanut profeetoille merkittävän ja pyhän roolin sekä muinoin että meidän aikanamme. Pyhissä kirjoituksissa sanotaan, että ”ei Herra Jumala tee mitään ilmoittamatta suunnitelmiaan palvelijoilleen, profeetoille” (Aam. 3:7).

Hesekielin kirjasta saamme lisää tietoa siitä, mitä profeetoilta vaaditaan. Herra sanoi profeetta Hesekielille: ”Sinut – – minä olen pannut Israelin kansan vartiomieheksi. Kun kuulet suustani sanan, sinun tulee varoittaa maanmiehiäsi minusta.” (Hes. 33:7.)

Profeetoilla, kuten vartijoilla tornissa, on erityinen tehtävä olla Herran puhetorvena ja julistaa, mitä Hän on ilmoittanut heille. Herra vaatii, että Hänen profeettansa ovat uskon miehiä, nuhteettomia ja pelottomia miehiä.

Kuva
Kuvituskuva Samuel Lamanilaisesta muurilla

Kuvituskuva Samuel Lamanilaisesta Dan Burr

Esimerkiksi Samuel Lamanilainen osoitti täydellisen sitoutumisensa Jeesukseen Kristukseen, kun hän seisoi muurilla ja julisti nefiläisille, mitä Herra oli pannut hänen sydämeensä (ks. Hel. 13:4).

”Ja katso, Herran enkeli on julistanut sen minulle”, Samuel sanoi, ”ja hän toi ilosanoman sielulleni. Ja katso, minut lähetettiin teidän luoksenne julistamaan sitä teillekin, jotta te saisitte ilosanoman; mutta katso, te ette tahtoneet ottaa minua vastaan.” (Hel. 13:7.)

Minusta on merkittävää, että Samuel todisti rohkeasti totuudesta – silloinkin kun nefiläiset ”heittivät kiviä [häntä] kohti, ja – – ampuivat myös nuolia häntä kohti hänen seistessään muurilla” (Hel. 16:2). Näemme tätä rohkeutta profeetoissa, näkijöissä ja ilmoituksensaajissa nykyään.

Maailmasta parempi paikka

Jokin aika sitten tapasin avioparin eräässä vaarnakonferenssissa Nashvillessä Tennesseessä Yhdysvalloissa. Vaimo oli ollut koko ikänsä kirkon jäsen. Aviomies ei ollut jäsen.

He tulivat luokseni, ja aviomies sanoi: ”Olen valmis menemään kasteelle.”

Olin onnellinen sen kuullessani! Kysyin häneltä: ”Mikä on muuttunut?”

Hän kertoi minulle: ”Kun kuulin presidentti Nelsonin puheen yleiskonferenssissa, se kosketti minua hyvin paljon. Tiesin, että hän on profeetta. Sain todistuksen, ja nyt olen valmis menemään kasteelle.”

Tunnen myös Cape Coastissa Ghanassa erään naisen, joka jotenkin sattui kuuntelemaan yleiskonferenssia. Hän ei ollut koskaan kuullut Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkosta, mutta häntä kiehtoi se, mitä hän näki ja kuuli profeettojen, näkijöiden ja ilmoituksensaajien sanovan. Jälkeenpäin hän etsi kirkkoa. Hän löysi kappelin ja tapasi lähetyssaarnaajat. Lopulta hän meni kasteelle. Hiljattain hän lähetti minulle kuvia itsestään temppelin luona, kun hän sai oman endaumentin.

Nämä kaksi tapausta osoittavat, kuinka voimallinen profeetan sanoma on maailmalle! Jos kaikki kuuntelisivat hänen sanomaansa, maailma olisi täynnä rauhaa. Me kaikki keskittyisimme siihen, millä on eniten merkitystä, kuten luomaan suhteen taivaalliseen Isään ja Hänen Poikaansa Jeesukseen Kristukseen sekä rakentamaan vahvoja, iankaikkisia perheitä. Me olisimme myös paras oma itsemme, koska pitäisimme kaksi suurinta käskyä: rakastaisimme Jumalaa ja rakastaisimme lähimmäisiämme (ks. Matt. 22:37–39). Me toisimme esiin Siionia, yhteiskuntaa, jossa vallitsee rakkaus, vanhurskaus ja sopusointu kuvastaen opetuslapseuden henkeä (ks. OL 82:14).

Kun seuraamme profeettaa, voimme olla varmoja siitä, että teemme sitä, mitä Jumala haluaa meidän tekevän, koska profeetta seuraa – ja auttaa meitä seuraamaan – Jeesusta Kristusta. Jeesuksen Kristuksen ansiosta kaikesta elämässä tulee merkityksellistä. ”Me voimme tuntea iloa riippumatta siitä, mitä elämässämme tapahtuu – tai ei tapahdu.” Seuraamalla profeettaa me voimme todellakin tehdä maailmasta paremman paikan.

Löydä luvattuja siunauksia

Kun pyhät karkotettiin Kirtlandista Ohiosta, ensimmäinen presidenttikunta antoi Oliver Grangerille tehtäväksi myydä pyhien omaisuutta ja maksaa kirkon velat. Oliver, tavallinen mies, joka kylmälle altistumisen vuoksi oli enimmäkseen sokea, otti vastaan tämän haastavan tehtävän, koska profeetta Joseph Smith ja muut johtajat olivat pyytäneet häntä. Oliver kesti sinnikkäästi monia vaikeuksia, ja Herra arvosti hänen uhrauksiaan ja pyrkimyksiään.

”Minä muistan palvelijaani Oliver Grangeria”, Herra sanoi. ”Katso, totisesti minä sanon hänelle, että hänen nimensä pidetään pyhänä muistossa polvesta polveen aina ja ikuisesti. – –

Ja kun hän lankeaa, hän nousee uudestaan, sillä hänen uhrinsa on minulle pyhempi kuin hänen menestyksensä.” (OL 117:12–13.)

Oliver ja hänen vaimonsa Lydia tukivat profeettaa, ja Herra ymmärsi, että Oliver oli tehnyt parhaansa, vaikka ei aina menestynytkään. Herra korosti hänen pyrkimystensä arvoa enemmän kuin hänen saavutuksiaan.

En lähetyssaarnaajana enkä vielä nykyäänkään muista kuulleeni paljoakaan Oliver Grangerista, mutta hänen nimensä mainitaan pyhissä kirjoituksissa, koska hän noudatti profeetan ohjeita ja sai luvattuja siunauksia – hänen nimensä pidetään pyhänä muistossa. Opimme Oliver Grangerilta, että vaikka ohjaus tulee jumalallisesta lähteestä (profeettojen välityksellä), se ei takaa tasaista polkua vailla haasteita, mutta lupaukset ovat varmat (ks. Alma 37:17).

Millaista elämämme olisi ilman profeettoja? Elävä profeetta ja kirkon presidentti edustaa suoraa yhteydenpitoa Jumalalta kansalleen, ja hän on ainoa ihminen maan päällä, joka saa ilmoitusta koko kirkon ohjaamiseksi. Hän antaa myös jatkuvaa ilmoitusta Jumalalta auttaakseen meitä selviytymään aikamme haasteista. Noudattamalla profeetan neuvoja me voimme kokea elämässämme rauhaa, iloa ja ohjausta, kun pyrimme tulemaan enemmän Jeesuksen Kristuksen kaltaisiksi. (Ks. OL 21:4–6.)

Ottakaamme vastaan nykyajan profeettojen opetukset ja esimerkki tietäen, että he ovat välineitä Jumalan käsissä ja johtavat meitä kohti iankaikkisia siunauksia. Rakastan heitä ja rukoilen heidän puolestaan. Olen kiitollinen tietäessäni, että he ovat innoitettuja ja auttavat meidän ja perheemme johdattamisessa Vapahtajamme Jeesuksen Kristuksen luo.

Viitteet

  1. ”Profeettaa seuraa”, Lasten laulukirja, s. 59.

  2. Ks. Russell M. Nelson, ”Rauhantekijöitä tarvitaan”, Liahona, toukokuu 2023, s. 98–101.

  3. Russell M. Nelson, ”Ilo ja hengellinen selviytyminen”, Liahona, marraskuu 2016, s. 82.

  4. Ks. Boyd K. Packer, ”Yksi näistä vähäisimmistä”, Liahona, marraskuu 2004, s. 86.

Tulosta