Liahona
Troens utpost: Et besøk på Svalbard
Oktober 2024


Troens utpost: Et besøk på Svalbard

Cirka halvveis mellom det norske fastlandet og Nordpolen finner vi Longyearbyen på Svalbard. Der bor fire av de nordligste medlemmene av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, Carlos og Emilia Gerez Garcia og Jamal og Chanthavone Qureshi. Selv om de bor rundt 1 000 km nord for Tromsø, er de ukentlig med via videokonferanse på møtene med grenen og underviser søndagsskole, holder bønn, eller deltar på mange andre måter. De er en sterkt integrert og viktig del av grenen i nord.

Det falt seg derfor naturlig at misjonspresident Montague, søster Montague, grenspresident Browning og søster Browning reiste nordover for å tilbringe et par dager med disse familiene på den karrige men vakre øygruppen på toppen av verden en kjølig mai-helg.

Svalbard har over 2 000 innbyggere fra over 50 forskjellige land og disse fire medlemmene bidrar godt til dette mangfoldet: Jamal vokste opp i Saudi Arabia, USA og mange andre steder mens Chanthavone ble født i Laos, vokste opp i Nebraska, tjente en misjon i Taiwan og møtte Jamal i Colorado. Carlos er fra Uruguay og møtte noen trøndere mens han var kokk på Påskeøya i Stillehavet, noe som vekket hans ønske om å jobbe i Norge. Når muligheten kom, tok han med seg sin chilenske kone Emilia til Svalbard. Dette er, med andre ord, mennesker uten frykt for eventyr eller redsel for å skulle tilpasse seg nye omgivelser.

De besøkende ble tatt varmt imot og fikk omvisning i Longyearbyen, området rundt og ute i fjordene. “Det er unikt og spesielt å oppleve omgivelsene rundt Longyearbyen, men det er når man kommer seg ut på vannet at man virkelig kan ta inn over seg den utrolige naturopplevelsen Svalbard har å by på”, sier Jamal med en tydelig kjærlighet til hans hjem i stemmen. Det var nettopp en naturopplevelse på en isbre på Svalbard som ledet denne entreprenøren til å flytte familien sin fra New York til Svalbard i 2016 for å starte en egen bedrift.

Mens naturopplevelsene var mange og minneverdige under misjonsledernes og grensledernes besøk, var det de åndelige opplevelsene som de søkte mest. De sørget for å få arrangert et søndagsmøte i et rom på hotellet med flere lokale gjester og videokonferanse til andre grener i Nord-Norge. Utsikten fra møterommet knyttet naturen og de åndelige opplevelsene godt sammen og ble en sterk påminnelse om jordens skapelse og Jesu Kristi velsignelser til alle – uansett hvor i verden man befinner seg. Jesus Kristus var et sentralt tema under møtet og president Montagues vitnesbyrd om Frelseren nådde dypt inn i hjertet til alle deltakerne.

En av kveldene, samlet Svalbardboerne de besøkende og noen venner hos familien Gerez hvor det ble servert internasjonal dessert og et åndelig budskap som åpnet for en god diskusjon om Jesu Kristi innflytelse på vårt liv. Som den vennlige, omtenksomme og sosiale personen Carlos er, hadde han invitert flere venner fra bl.a. Spania, Filippinene og Colombia til å tilbringe litt tid med dem den kvelden. Kvelden ble nok et eksempel på hvordan Herrens evangelium skal tilbys til folk fra hvert hjørne av verden.

Herrens ord i Mormons Bok klinger i harmoni med det minnerike besøket: “Vet dere ikke at jeg, Herren deres Gud, har skapt alle mennesker, og at jeg husker dem som er på øyene i havet og at jeg hersker i himlene oventil og på jorden nedentil, og jeg frembringer mitt ord til menneskenes barn, ja, til alle jordens nasjoner?” (2 Nephi 29:7)

De reisende avsluttet sitt besøk med en sterk følelse av takknemlighet for de inspirerende menneskene de fikk tilbringe tid med. Velsignet av teknologiens fremskritt, kjærlige ledere og kunnskapen om sin Frelser, er disse trofaste Herrens tjenere strålende eksempler på mot, tro og den samlende kraften i Kristi evangelium. De vil utvilsomt fortsette å inspirere uansett om det er via Internett eller ansikt til ansikt.

Skriv ut