Instituutti
Oppiaihe 19, opettajan aineisto: Kuolleiden lunastaminen


”Oppiaihe 19, opettajan aineisto: Kuolleiden lunastaminen”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto, 2019

”Oppiaihe 19, opettajan aineisto”, Palautuksen perustukset, opettajan aineisto

Oppiaihe 19, opettajan aineisto

Kuolleiden lunastaminen

Profeetta Joseph Smith opetti, että yksi suurimmista velvollisuuksista, mitä Jumala on antanut myöhempien aikojen pyhille, on auttaa kuolleiden lunastamisessa (ks. Kirkon presidenttien opetuksia: Joseph Smith, 2007, s. 497). Tämän oppiaiheen tarkoituksena on auttaa oppilaita ymmärtämään ja kertomaan, miksi kuolleiden lunastaminen on niin tärkeä osa Jumalan suunnitelmaa, sekä lisäämään heidän haluaan osallistua täydemmin sukututkimustyöhön ja temppelipalveluun.

Opetusehdotuksia

Herra ilmoittaa kuolleiden lunastamista koskevan opin profeetta Joseph Smithin kautta.

Näytä oheista kuvaa ja selitä, että se kuvaa Alvin Smithiä kantamassa nuorempaa veljeään Josephia tämän jalkaleikkauksen jälkeen. Pyydä oppilaita kertomaan luokan valmistautumisaineiston pohjalta, mitä he tietävät siitä, mitä Joseph tunsi veljeään Alvinia kohtaan ja mitä Alvinille tapahtui.

Kuva
Alvin Smith kantamassa nuorta Joseph Smithiä
  • Mitä eräs presbyteeripappi sanoi Smithin perheelle Alvinin hautajaisissa?

  • Miltä teistä olisi tuntunut kuulla nämä sanat, jos olisitte kuuluneet Josephin perheeseen?

Muistuta oppilaille, että papin sanat kuvastivat sitä uskonkäsitystä, jota opetetaan Uudessa testamentissa, että kaste on pelastukselle välttämätön (ks. Joh. 3:5). Pyydä oppilaita käymään läpi Joseph Smithin vuonna 1836 saama näky selestisestä valtakunnasta, kuten se on tallennettuna jakeissa OL 137:1, 5–8, ja panemaan merkille, mitä Joseph Smith sai tietää veljestään Alvinista. Kehota oppilaita kertomaan, mitä he löysivät.

  • Mitä pelastussuunnitelmaa koskevia totuuksia tämä ilmoitus palauttaa tai selventää? Mitä arvelette Josephin mahtaneen ajatella, kun hän on saanut tietää näistä totuuksista?

Selitä, että neljä ja puoli vuotta sen jälkeen kun Joseph oli nähnyt näyn Alvinista selestisessä valtakunnassa, hän opetti pyhille Nauvoossa, miten Alvinin kaltainen henkilö, jota ei ole kastettu tässä elämässä, voisi pelastua Jumalan valtakuntaan. Profeetta esitteli opin kasteesta kuolleiden puolesta eräässä hautajaissaarnassa 15. elokuuta 1840 (ks. Church History Topics, ”Baptism for the Dead” [Kaste kuolleiden puolesta], churchofjesuschrist.org).

Kehota oppilaita lukemaan pareittain tai pienryhmissä ote Vilate Kimballin kirjeestä, joka on valmistautumisaineiston osassa 1. Laita sitten näkyviin seuraavat kysymykset (jotka ovat myös valmistautumisaineiston osassa 1) ja kehota oppilaita keskustelemaan niistä:

  • Mikä mielestänne tekee kuolleiden lunastamisesta niin ”suurenmoisen opin”?

  • Mitä tämä oppi voi opettaa meille taivaallisen Isän ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen luonteesta ja toiveista?

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen profeetta Joseph Smithin opetukset, kuten ne on tallennettu jakeeseen OL 128:15. Pyydä luokan jäseniä seuraamaan mukana ja panemaan merkille, miksi osallistuminen kuolleiden lunastamisen työhön on meille niin tärkeää.

  • Miksi tämän jakeen mukaan on välttämätöntä, että suoritamme pelastavia toimituksia kuolleiden puolesta? (Oppilaat saattavat mainita muutamia totuuksia kuten seuraavat: Ilman evankeliumin pelastavia toimituksia esivanhempamme, jotka kuolevat ilman evankeliumia, eivät voi edistyä kohti korotusta. Esivanhempiemme pelastuminen on välttämätöntä meidän omalle pelastuksellemme.)

  • Millähän tavoin meidän esivanhempiemme pelastuminen on ”välttämätöntä ja tärkeää” meidän omalle pelastuksellemme?

Laita keskustelunne aikana näkyville presidentti Russell M. Nelsonin seuraavat sanat ja pyydä yhtä oppilasta lukemaan ne ääneen:

Samalla kun temppeli- ja sukututkimustyö koituu niiden siunaukseksi, jotka ovat verhon tuolla puolen, se voi samoin koitua elävien ihmisten siunaukseksi. Sillä on jalostava vaikutus siinä mukana oleviin. He auttavat sukulaisiaan kirjaimellisesti saamaan korotuksen.

Meidät korotetaan, kun me voimme olla yhdessä sukulaistemme kanssa kaikkivaltiaan Jumalan luona. (Russell M. Nelson, ”Rakkauden yhdistämät sukupolvet”, Liahona, toukokuu 2010, s. 94, kursivointi lisätty.)

Joseph F. Smith saa näyn kuolleiden lunastuksesta.

Selitä, että profeetta Joseph Smithin kuoleman jälkeenkin Herra ilmoitti edelleen ”rivi rivin päälle” (ks. OL 98:12) totuuksia suunnitelmastaan lunastaa kuolleet. Vuonna 1918 presidentti Joseph F. Smith sai näyn kuolleiden lunastuksesta.

  • Mitkä presidentti Joseph F. Smithin kokemukset ja maailman tapahtumat tekivät tästä näystä niin ajankohtaisen? (Kannusta oppilaita hyödyntämään sitä, mitä he oppivat valmistautumisaineiston osasta 2.)

Muistuta oppilaille, että presidentti Smith sai tämän näyn pohtiessaan Jeesuksen Kristuksen sovitusuhria ja apostoli Pietarin opetuksia Vapahtajan käynnistä henkimaailmassa (ks. OL 138:1–11). Kehota oppilaita lukemaan itsekseen OL 138:28–34, 57 ja panemaan merkille, mitä Vapahtaja teki käydessään lyhyesti henkimaailmassa ja mikä vaikutus sillä oli.

  • Kuinka tämän pyhien kirjoitusten kohdan totuudet auttavat meitä ymmärtämään paremmin taivaallisen Isän suunnitelmaa lapsiaan varten?

Tähdennä ilmausta ”sijaiskaste” (ks. jae 33). Selitä, että sijaiskaste tarkoittaa sitä, että se toimitetaan jonkun toisen puolesta.

Kehota yhtä oppilasta lukemaan ääneen vanhin D. Todd Christoffersonin lausunto valmistautumisaineiston osasta 3. Pyydä luokan jäseniä panemaan merkille, mitä vanhin Christofferson on opettanut pelastusta koskevasta sijaistyöstä edesmenneiden sukulaistemme puolesta temppelissä.

  • Kuinka esittäisitte lyhyesti periaatteen, jonka voimme oppia vanhin Christoffersonin opetusten pohjalta? (Oppilaat saattavat mainita seuraavanlaisen totuuden: Me todistamme Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan, kun osallistumme työhön edesmenneiden sukulaistemme lunastamiseksi.)

  • Kuinka osallistuminen kuolleidemme lunastamisen työhön ilmentää todistustamme Jeesuksesta Kristuksesta ja Hänen sovituksestaan?

  • Millä tavoin osalllistuminen sukututkimustyöhön ja temppelipalveluun auttaa meitä tulemaan enemmän Vapahtajan kaltaisiksi?

Herran profeetat lupaavat voimallisia siunauksia niille, jotka auttavat kuolleiden lunastamisessa.

Kirjoita taululle seuraava keskeneräinen virke: Kun osallistun suvun tutkimiseen ja temppelipalveluun,…

Näytä video ”The Promised Blessings of Family History” [Sukututkimuksen luvatut siunaukset] (3.22). Kehota oppilaita kuuntelemaan, mitkä siunaukset odottavat niitä, jotka tutkivat sukua ja palvelevat temppelissä. Voisit kirjoittaa oppilaiden mainitsemia siunauksia taululla olevien sanojen alle.

  • Mikä luvatuista siunauksista kiinnittää eniten huomiotanne ja miksi?

  • Millä tavoin te ja perheenne olette osallistuneet sukututkimustyöhön ja temppelipalveluun? Mitä siunauksia olette saaneet niin tehdessänne?

Voisit kehottaa oppilaita miettimään, ketä he voisivat pyytää opastamaan sukututkimuksen tekemisessä. Jos jotkut oppilaat ovat jo taitavia suvun tutkimisessa, kannusta heitä opastamaan jotakuta muuta luokassa. Mikäli jää aikaa, voisit myös näyttää oppilaille sukututkimuksen verkkosivustoa osoitteessa churchofjesuschrist.org/family-history ja kannustaa heitä tutkimaan tätä sivustoa saadakseen lisää ideoita siihen, kuinka osallistua enemmän suvun tutkimiseen.

NÄIN PARANNAMME OPETTAMISEMME JA OPPIMISEMME TASOA

Toimi Hengen kehotusten mukaan. Jos jokin evankeliumin opinkohta tai periaate opitaan mutta sitä ei toteuteta käytännössä, oppiminen ei ole täydellistä. Me toteutamme evankeliumin oppimista käytännössä, kun vastaanotamme jonkin totuuden sydämeemme ja sitten toimimme sen mukaisesti. Kehota oppilaita toimimaan saamiensa Hengen kehotusten mukaan ja toteuttamaan oppimiansa evankeliumin totuuksia käytännössä.

Lue presidentti Russell M. Nelsonin seuraavat sanat:

Kehotan teitä rukoillen pohtimaan, millaisen uhrauksen – ja mielellään uhrauksen ajastanne – voitte tehdä, jotta tekisitte tänä vuonna enemmän sukututkimus- ja temppelityötä. (Russell M. Nelson, RootsTech Family Discovery Day – Opening Session 2017, churchofjesuschrist.org)

Kutsu lopuksi oppilaita pohtimaan rukoillen ja kirjoittamaan sitten muistiin, mitä nimenomaisia uhrauksia he aikovat tehdä tai mitä nimenomaisia askelia he aikovat ottaa osallistuakseen täydemmin sukututkimus- ja temppelipalveluun.

Ensi kerraksi

Näytä kuvaa temppelistä. Selitä, että muinaisista ajoista lähtien Herra on käskenyt kansaansa rakentamaan temppeleitä. Myöhempien aikojen profeetat ovat opettaneet, että evankeliumin kruunaavat siunaukset saadaan Herran temppeleissä. Kannusta oppilaita opiskelemaan seuraavan oppiaiheen valmistautumisaineisto ja tulemaan oppitunnille valmiina keskustelemaan siitä, kuinka Herra siunaa meitä temppelitoimitusten ja temppelipalvelun kautta.

Tulosta