Institut
Lektion 3, Lærerens hæfte: Lehis drøm om livets træ


»Lektion 3, Lærerens hæfte: Lehis drøm om livets træ«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 3, Lærerens hæfte«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte

Lektion 3, Lærerens hæfte

Lehis drøm om livets træ

Lehis drøm om livets træ hjælper os til at vide, hvordan man oplever Guds kærlighed og nyder velsignelserne ved Frelserens forsoning. I denne lektion vil eleverne finde frem til, hvad der kan hjælpe eller hindre dem i deres indsats for at komme til Kristus. De vil få mulighed for at afgøre, hvad de kan gøre for at gøre Guds ord til en større prioritet i deres liv.

Forslag til undervisningen

Gør vores undervisning og læring bedre

Stræb efter at være fokuseret på eleverne. Præsident Dallin H. Oaks har bemærket: »En lærer i evangeliet [vil] ligesom Mesteren, som vi tjener, koncentrere sig udelukkende om dem, der bliver undervist« (»Undervisning i evangeliet«, Liahona, jan. 2000, s. 96). Når du stræber efter at være fokuseret på eleverne, så stil dig selv følgende spørgsmål: »Hvad kan jeg gøre for bedre at forstå mine elevers baggrund, oplevelser, udfordringer og behov? Hvordan kan jeg hjælpe dem til at bygge på det, de allerede ved? Hvordan kan jeg hjælpe dem til at være aktive elever og bidrage til andres læring? Hvad kan jeg gøre for at indbyde dem til at komme tættere på Frelseren?

Lehi fik et syn om livets træ.

Billede
Lehis drøm, af Greg K. Olsen

Vis det medfølgende billede af Lehis syn om livets træ og bed eleverne om kort at fortælle det, de ved om synet. Du kan bede dem om kort at sammenfatte historien om Lehis drøm.

Bed dem om at gennemgå 1 Nefi 8:10-12 og 1 Nefi 11:21-22, der henvises til i forberedelsesmaterialet og se efter, hvordan Lehi og Nefi beskrev træet og dets frugt.

Ud fra elevernes forståelse af Lehis drøm kan du stille nogle af følgende spørgsmål:

  • Hvad repræsenterer træet og dets frugt? (Se afsnit 1 af forberedelsesmaterialet).

  • Hvad lærer Lehis beskrivelse af træet og dets frugt os om Guds kærlighed og Frelserens forsoning?

  • Hvad lærer disse vers os om at opnå glæde? (De kan finde frem til en sandhed lig følgende: Det bringer os glæde at komme til Kristus og tage del af velsignelserne ved hans forsoning).

  • Hvordan er velsignelserne ved Frelserens forsoning mere ønskværdig end alt andet? (1 Ne 8:12; 11:22).

Vis følgende udtalelse af præsident Russell M. Nelson.

Billede
Præsident Russell M. Nelson

Mine kære brødre og søstre, den glæde, vi føler, har lidet at gøre med vore livsvilkår og alt at gøre med vores fokus i livet.

Når vi har fokus på Jesus Kristus og hans evangelium, kan vi føle glæde, uanset hvad der sker – eller ikke sker – i vores liv. Glæde kommer fra og på grund af ham … Jesus Kristus er glæde! (»Glæde og åndelig overlevelse«, Liahona, nov. 2016, s. 82).

  • Hvad kan I gøre for at gøre Jesus Kristus til et større fokus i jeres liv, så I kan opleve større glæde? (Giv eleverne tilstrækkelig tid til at tænke og skrive deres indtryk ned).

Lehi og Nefi lærer, at Guds ord fører til Frelseren og hans forsoning.

Del klassen op i små grupper, og tildel hver elev følgende uddelingsark.

Forhindringer til at modtage frugten fra livets træ

Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte – Lektion 3

Læs dette afsnit som gruppe: I Lehis syn om livets træ gjorde den beskidte flod, »tågerne af mørke« (1 Ne 12:17) og »en stor og rummelig bygning« (1 Ne 8:26) det svært for folk at komme til eller blive ved træet og spise af dets frugt. I kan i klassens forberedelsesmateriale have fundet frem til nutidige eksempler på disse farer eller distraktioner, der afholder folk fra Frelseren. Tal med medlemmerne af jeres gruppe om, hvordan unge voksne i dag står over for følgende situationer:

Snavs eller synd (beskidt flod: 1 Ne 8:13; 12:16; 15:27)

Bedrag eller fristelse (»tågerne af mørke«: 1 Ne 8:23; 12:17)

Verdens stolthed og latterliggørelse (den »store og rummelige bygning«: 1 Ne 8:25-28; 12:18).

Drøft: Hvordan kan de eksempler, I har talt om, forhindre en ung voksen fra at komme til Jesus Kristus og nyde velsignelserne ved hans forsoning? Hvordan har I lært at overvinde disse udfordringer i jeres liv?

Forhindringer til at modtage frugten fra livets træ

Billede
uddelingsark

Bed efter passende tid nogle få om at dele det, de har talt om i deres gruppe.

Bed dem om at gennemgå det, de har lært, om de fire grupper af folk, Lehi så i sit syn (se afsnit 3 af forberedelsesmaterialet). Skriv følgende overskrifter på tavlen: Gruppe 1 (1 Ne 8:21-23), Gruppe 2 (1 Ne 8:24-28), Gruppe 3 (1 Ne 8:30, 33), Gruppe 4 (1 Ne 8:31-32).

  • Hvilken rolle spillede jernstangen, eller Guds ord, for hver gruppe? (Skriv elevernes svar under den passende overskrift).

  • Hvad er betydningsfuldt ved vendingen de »ænsede dem ikke« i 1 Nefi 8:33? Hvordan kan det se ud i dag?

  • Hvilket håb er der for dem, der har givet slip på jernstangen og er vandret bort fra stien? (Du kan bede eleverne om at gennemgå udtalelsen af søster Ann M. Dibb i forberedelsesmaterialet).

Forklar, at da Nefi bad for at forstå sin fars drøm, fik han et syn og lærte betydningen af drømmen. Bagefter underviste han sine brødre om, hvad jernstangen repræsenterer. Bed en om at læse 1 Nefi 15:23-24 højt. Spørg dernæst:

  • Hvad lærer I af Nefis forklaring og invitation til sine brødre? (Blandt andre sandheder kan eleverne finde frem til et princip lig følgende: Ved at holde fast i Guds ord bliver vi i stand til at modstå Satans forsøg på at lede os væk fra Jesus Kristus).

  • Hvad tror I, det vil sige at »bestandig [holde] fast« ved Guds ord? (1 Ne 8:30).

Vis følgende udtalelse af ældste Kevin W. Pearson fra De Halvfjerds:

Billede
Ældste Kevin W. Pearson

Medmindre vi bestandigt holder fast (se 1 Ne 8:30) ved Guds ord og efterlever det, vil vi i stedet for at være åndeligt sindede blive åndeligt forblindede. Studér Mormons Bog og de levende profeters ord hver dag, hver dag, hver dag! Det er nøglen til at overleve åndeligt og undgå bedrag. Uden den er vi fortabt åndeligt. (»Bliv ved træet«, Liahona, maj 2015, s. 115)

Bed eleverne om at fortælle, hvordan det har hjulpet dem til at overleve åndeligt eller undgå bedrag at holde fast ved Guds ord. Bed dem om også at fortælle, hvordan Guds ord har hjulpet dem til at komme tættere på Jesus Kristus og hans forsonende kraft.

For at hjælpe eleverne til at handle på det, de lærer og føler, kan du vise følgende spørgsmål og bede dem om at tænke over og nedskrive deres svar.

  • Hvad kan jeg gøre bedre for at holde fast ved Guds ord?

  • Hvem kan blive velsignet ved at høre mit vidnesbyrd om vigtigheden af at holde fast ved Guds ord?

Overvej at bede nogle få om at fortælle om det, de har skrevet.

Til næste gang

I lyset af samtalen om jernstangen kan du bede eleverne om at tænke over, hvor flittige de har været i deres studium af skriften på det seneste. Når de studerer forberedelsesmaterialet til næste klasse, så tilskynd dem til at overveje, hvordan det kan trække dem tættere på Frelseren at gøre studium af skriften til en prioritet.

Udskriv