Institut
Lektion 28, Lærerens hæfte: Kom til Kristus


»Lektion 28, Lærerens hæfte: Kom til Kristus«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 28, Lærerens hæfte«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte

Lektion 28, Lærerens hæfte

Kom til Kristus

Før han afsluttede sin optegnelse, opfordrede profeten Moroni læserne til at komme »til Kristus, og bliv[e] fuldkommengjort i ham« (Moroni 10:32). I denne lektion vil eleverne få mulighed for at forklare, hvorfor det er vigtigt at opbygge sit liv på klippen Jesus Kristus og tænke over, hvad de kan gøre for at komme mere helhjertet til ham. De vil også få mulighed for at dele, hvordan deres studium af Mormons Bog i dette undervisningsforløb har hjulpet dem med at komme til Jesus Kristus.

Forslag til undervisningen

Gør vores undervisning og læring bedre

Tilskynd eleverne til at fortsætte med at deltage i institut. Ved et verdensomspændende foredrag for unge voksne sagde ældste D. Todd Christofferson: »Jeg elsker institut. Jeg håber, at alle, der har mulighed for det, ikke blot er tilmeldt, men også kommer og deltager aktivt i institut. Det er noget af det bedste, der sker i Kirken« (»Valg og forpligtelse« [12. jan. 2020], https://www.churchofjesuschrist.org/study/broadcasts/worldwide-devotional-for-young-adults/2020/01/12christofferson?lang=dan). Giv eleverne en opmuntring til at færdiggøre kravene til dette undervisningsforløb og fortsætte med at deltage i institut.

Helaman lærer sine sønner at bygge på klippen Jesus Kristus.

Vis og læs følgende udtalelse fra ældste Neil L. Andersen. Lad eleverne overveje, hvordan ældste Andersens lærdomme relaterer sig til deres egne unikke omstændigheder.

Billede
Ældste Neil L. Andersen

Mine unge venner, verden kommer ikke bare til at bevæge sig roligt fremad inden Frelserens andet komme. Skriften fortæller, at »alt skal være i bevægelse« [Lære og Pagter 88:91]. …

De åndelige hvirvelvinde er mere foruroligende end profetier om jordskælv og krige [se Dallin H. Oaks, »Forberedelse til Herrens tilbagekomst«, Liahona, maj 2004, s. 7-10]. De kan rykke jer op med rode fra jeres åndelige fundament og rent åndeligt placere jer på steder, som I aldrig havde troet muligt, og til tider vil I knap bemærke, at I er blevet flyttet.

De værste hvirvelvinde består af den ondes fristelser. Synd har altid været en del af verden, men aldrig har den været mere tilgængelig, umættelig og accepteret (»Åndelige hvirvelvinde«, Liahona, maj 2014, s. 18).

  • Hvilke åndelige hvirvelvinde står unge voksne over for i dag? (Du kan eventuelt skrive elevernes svar på tavlen).

  • Hvordan kan I bedst muligt forberede jer på de åndelige hvirvelvinde, som I vil møde? (Du kan eventuelt påpege, at ældste Andersen stillede et lignende spørgsmål i sin tale og så citerede Helaman 5:12).

Læs Helaman 5:12 sammen, og lad eleverne finde et princip, der kan hjælpe dem med at modstå deres åndelige hvirvelvinde. (Brug elevernes svar til eksempelvis at skrive et princip på tavlen som følgende: Hvis vi bygger vores grundvold på Jesus Kristus, vil Satan ikke have magt til at ødelægge os).

  • Hvordan kan folk, der har bygget deres liv på verdslige værdier eller filosofier, påvirkes af åndelige hvirvelvinde?

  • Hvad gør Jesus Kristus til den eneste sikre grundvold, som vi kan bygge vores liv på? (Du kan bede eleverne om at gennemgå udtalelsen af søster Sheri L. Dew i afsnit 1 i forberedelsesmaterialet).

  • Hvad kan forhindre os i at bygge eller vedligeholde vores grundvold på Jesus Kristus? Hvordan kan vi overvinde disse udfordringer?

Giv eleverne mulighed for at dele nogle bestemte skridt, som de har taget, for at bygge deres liv på Jesus Kristus. (Du kan eventuelt skrive en liste med deres svar på tavlen). Når eleverne har delt deres oplevelser, giver du dem tid til at skrive noget ned, som de kan gøre for at bygge deres liv mere helhjertet på Herren.

Moroni afslutter Mormons Bog ved at invitere alle til at komme til Jesus Kristus.

Overvej at dele en oplevelse om, hvordan en persons liv ændrede sig, da han valgte at komme til Kristus. Giv eleverne mulighed for at drøfte, hvad de kan lære af oplevelsen.

Læs Moroni 10:32-33 sammen, og lad eleverne drøfte, hvorfor denne invitation er passende i det sidste kapitel af Mormons Bog. Hjælp eleverne med at finde et princip fra disse vers, der ligner følgende: Når vi kommer til Jesus Kristus, kan vi blive renset og fuldkommengjort ved hans nåde.

Giv eleverne en opmuntring til at fortælle om, hvordan Herrens nåde har hjulpet dem med at komme til Jesus Kristus.

Læs sammen Moronis opfordring i Eter 12:41, og mind eleverne om, at de blev opmuntret til at tænke over, hvordan de har reageret på denne invitation. Giv eleverne mulighed for at åbne afsnit 3 af forberedelsesmaterialet og gennemgå de tre muligheder under overskriften »Nedskriv jeres tanker«. Giv eleverne lidt tid til at gennemgå det, de skrev. Hvis de ikke har haft tid nok til at forberede sig, så lad dem vælge en af mulighederne og forberede nogle tanker at dele.

Efter en kort stund opfordrer du eleverne til at fortælle om det, de har skrevet. (Hvis du har et stort hold, kan du eventuelt dele eleverne op i grupper, så hver af dem får mulighed for at sige noget).

Som afslutning på denne lektion kan du overveje at bære vidnesbyrd om, hvordan Mormons Bog har hjulpet dig med at komme til Kristus. Anspor eleverne til at fortsætte med at komme til Kristus ved at studere Mormons Bog dagligt.

Udskriv