Institut
Lektion 12, Klassens forberedelsesmateriale: Vores behov for åndelig genfødsel


»Lektion 12, Klassens forberedelsesmateriale: Vores behov for åndelig genfødsel«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 12, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte

Lektion 12, Klassens forberedelsesmateriale

Vores behov for åndelig genfødsel

Billede
person, der går på en eng

Ældste David A. Bednar fra de Tolv Apostles Kvorum bemærkede: »Mormons Bog er vores instruktionshåndbog på rejsen fra dårlig til god til bedre og i vores stræben efter at få forandret vores hjerte« (»Forsoningen og livets rejse«, Liahona, apr. 2012, s. 12). I Mormons Bog beskrives denne ændring som en åndelig genfødsel, en forandring i hjertet og omvendelse. Når I studerer dette materiale for at forberede jer til lektionen, så overvej, hvordan det at efterleve Kristi lære kan hjælpe jer til at blive dybere omvendt og blive mere som Jesus Kristus.

Afsnit 1

Hvordan kan det at efterleve Kristi lære gøre min omvendelse dybere?

Følgende sammenfatning beskriver, hvad der sker, når vi bliver oprigtigt omvendte:

Omvendelse omfatter en ændring af adfærd, men den omfatter mere end adfærd, den er en forandring af selve vores væsen. Det er en så afgørende forandring, at Herren og hans profeter omtaler det som en genfødsel« (»Conversion«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org)

Efter at Alma den Yngre eksempelvis var blevet kaldet til omvendelse af en engel, angrede han sine synder dybt. Mens Alma led, vendte han sig til Herren efter hjælp, hans synder blev tilgivet, og han oplevede en åndelig genfødsel (se Mosi 27:11-23).

Billede
Alma den Yngre beder
Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs 1 Mosija 27:25-26 og se efter, hvad Herren lærte Alma om nødvendigheden af en åndelig genfødsel.

Åndelig genfødsel eller omvendelse er ikke en passiv hændelse. »Omvendelse kommer som et resultat af en retskaffen indsats for at følge Frelseren. Denne indsats omfatter at udøve tro på Jesus Kristus, omvende sig fra sine synder, blive døbt, modtage Helligåndsgaven og holde ud til enden i tro [ved anvendelse af Kristi lære]« (»Conversion«, Gospel Topics, topics.ChurchofJesusChrist.org).

Kong Benjamins folks oplevelser viser, hvordan det at anvende Kristi lære fører til hans åndelige genfødsel og omvendelse til Herren.

Billede
kong Benjamin prædiker

I sin sidste prædiken lærte kong Benjamin os, at vi alle er »unyttige tjenere« og »i evighed står i gæld« til Gud (Mosi 2:21-25, 34). Derefter aflagde han vidnesbyrd om, at vi kun kan blive forløst gennem Jesus Kristus. Overvældet af dette budskab faldt kong Benjamins folk til jorden i ærbødighed og ærefrygt (se Mosi 3:17-4:2).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Mosija 4:2-3 og se efter, hvordan kong Benjamins folk anvendte Kristi lære, og hvilke velsignelser de fik.

Vi lærte af Mosija 4, at efter kong Benjamins folk fik tilgivelse for deres synder, lærte han dem at tro på Gud og at leve med tro, så de »altid [kunne] blive ved med at have forladelse for [deres] synder« (vers 12). Da han afsluttede sin prædiken ville kong Benjamin vide, om folket troede på det, han havde lært dem (se Mosi 5:1).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Mosija 5:2-7 og se efter, hvad Herren gjorde for kong Benjamins folk, da de anvendte Kristi lære.

Ældste D. Todd Christofferson fra De Tolv Apostles Kvorum har bemærket følgende om åndelig genfødsel:

Billede
Ældste D. Todd Christofferson

I spørger måske: »Hvorfor sker denne store forandring ikke hurtigere for mig?« I bør huske, at de bemærkelsesværdige eksempler med kong Benjamins folks, Alma og andre i skriften, er netop det – bemærkelsesværdige og ikke typiske (se Ezra Taft Benson, »En stor forandring i hjertet«, Stjernen, mar. 1990, s. 2-7). For de fleste af os sker ændringerne mere gradvist og med tiden. Modsat vores fysiske fødsel, er det at blive født på ny, snarere en proces end en hændelse. Og at tage del i den proces er hovedformålet med livet på jorden …

Lad os deltage værdigt i nadveren hver uge og fortsætte med at trække på Helligånden for at udrydde de sidste spor af urenhed i os. Jeg bærer vidnesbyrd om, at mens I fortsætter på den åndelige genfødsels sti, vil Jesu Kristi forsonende nåde fjerne jeres synder og pletten fra disse synder i jer, fristelser vil miste deres appel, og gennem Kristus vil I blive hellige, ligesom han og vor Fader er hellige (se »Født på ny«, Liahona, maj 2008, s. 78)

Præsident Bonnie L. Oscarson, tidligere hovedpræsident for Unge Kvinder, sagde:

Billede
Præsident Bonnie L. Oscarson

Vi har alle brug for at ændre vores hjerte og selve vores natur, så vi ikke længere har et ønske om at følge verdens veje, men at behage Gud. Oprigtig omvendelse er en proces, der finder sted over tid og omfatter en villighed til at udøve tro … Det kræver, at vi er konsekvente og yder en daglig indsats (»Tror jeg?«, Liahona, maj 2016, s. 88).

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Afsnit 2

Hvordan kan jeg vise Herren, at jeg virkelig ønsker en forandring i mit hjerte?

Overvej, hvad vi kan lære af anti-nefi-lehiernes eksempel på at være bevidste i vores bestræbelser på at opnå og fastholde en mægtig forandring i hjertet. Disse tidligere lamanitter havde været »et vildt og forhærdet og grusomt folk, et folk, der frydede sig ved at myrde nefitterne og ved at berøve og plyndre dem« (Alma 17:14). Og alligevel modtog anti-nefi-lehierne Jesu Kristi evangelium, da de blev undervist af Ammon og hans brødre, og så mange, som »blev omvendt til Herren, faldt aldrig fra« (Alma 23:6).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Alma 24: 9-11, 15, 19 og se efter, hvad anti-nefi-lehierne gjorde for at styrke deres omvendelse til Herren.

Billede
Lydighedens, offervillighedens og indvielsens rensende vej, af Dan Burr

Ældste Bednar har kommenteret på den mægtige forandring i hjertet, dette folk oplevede, og har sagt:

Billede
Ældste David A. Bednar

At lægge værdsatte »oprørsvåben« som selviskhed, stolthed og ulydighed til side kræver mere end blot tro og viden. Overbevisning, ydmyghed, omvendelse og underdanighed går forud for nedlæggelse af vores oprørsvåben. Er I og jeg stadig i besiddelse af oprørsvåben, der afholder os fra at blive omvendt til Herren? Hvis det er tilfældet, så har vi brug for at omvende os nu (»Omvendt til Herren«, Liahona, nov. 2012, s. 108-109)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvilke »oprørsvåben« kan afholde jer fra at opleve en forandring i hjertet?

Udskriv