Institut
Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale: Livet efter døden


»Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale: Livet efter døden«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lærerens hæfte

Lektion 8, Klassens forberedelsesmateriale

Livet efter døden

Billede
Den evige stad, af D. Keith Larson

Præsident Russell M. Nelson har sagt: »Vi behøver ikke betragte døden som en fjende. Med fuld forståelse og forberedelse erstattes frygt med tro. Håb fjerner fortvivlelse« (»Dødens døre«, Stjernen, juli 1992, s. 70). Når I studerer dette forberedelsesmateriale, så prøv at overveje, hvad Mormons Bog lærer os om døden og livet efter døden, som kan hjælpe jer med at »berede [jer] til at møde Gud« (Alma 12:24).

Afsnit 1

Hvad sker der, når vi dør?

Efter at Corianton, en af Alma den Yngres sønner, havde forsaget sin gerning og begået seksuel synd, talte hans far med ham om alvoren af hans handlinger. Alma forstod, at Corianton bekymrede sig over livet efter døden og den straf, der venter synderen. Alma belærte sin søn om, at selv om alle vil opstå, vil kun de retfærdige bo hos Gud (se Alma 40:1, 9-10, 25-26). Han forklarede også, hvad der sker med vores ånd mellem døden og opstandelsen.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Når du læser nogle af Almas lærdomme om åndeverdenen i Alma 40:11-14, så sammenlign forskellene på de retfærdiges oplevelse og de ugudeliges oplevelse. (Da Alma anvendte udtrykket »det yderste mørke«, henviste han til de ugudeliges tilstand mellem døden og opstandelsen, og ikke til den endelige tilstand for Satan og hans følgere. Se Guide til Skrifterne, »Helvede«, https://www.churchofjesuschrist.org/study/scriptures/gs/hell?lang=dan.)

Billede
Den bemyndigede, af Harold I. Hopkinson

Præsident Joseph Fielding Smith sagde dette om udtrykket »ført hjem til den Gud, der gav dem livet«:

Billede
Præsident Joseph Fielding Smith

[Dette udtryk] betyder ganske enkelt, at deres jordiske liv er forbi, og at de vender tilbage til åndeverdenen, hvor de får tildelt en plads i henhold til deres gerninger sammen med de retfærdige eller uretfærdige, og der afventer opstandelsen. (Joseph Fielding Smith, Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jun., 1958, 2:85)

Præsident Dallin H. Oaks fra Det Første Præsidentskab har også sagt følgende om åndeverdenen:

Billede
Præsident Dallin H. Oaks

Vi ved selvfølgelig ud fra skrifterne, at når vores legeme dør, fortsætter vi med at leve som en ånd i åndeverdenen. Skrifterne lærer os også, at denne åndeverden er opdelt mellem dem, der har været »retfærdige« i livet, og dem, der har været ugudelige. De beskriver også, hvordan nogle trofaste ånder underviser dem, der har været ugudelige eller oprørske i forbindelse med evangeliet (se 1 Pet 3:19; L&P 138:19-20, 29, 32, 37). Allervigtigst afslører nutidsåbenbaring, at arbejdet med frelse går fremad i åndeverdenen (se L&P 138:30-34, 58), og selvom vi opfordres til ikke at udsætte vores omvendelse i løbet af jordelivet (se Alma 13:27), lærer vi, at der er mulighed for noget omvendelse der (se L&P 138:58). (»Stol på Herren«, Liahona, nov. 2019, s. 26)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan kan en korrekt forståelse af åndeverdenen hjælpe jer til at træffe gode valg?

Afsnit 2

Hvordan kan troen på opstandelsen give mig håb?

Da Alma og Amulek underviste Ammonihas folk, forsøgte en advokat ved navn Ze’ezrom at fordreje Amuleks ord og undergrave hans lærdomme om Jesus Kristus. Som svar vidnede Amulek frimodigt om, at opstandelse og frelse fra synd kun er mulig igennem Jesus Kristus.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Alma 11:42-44 og se efter de velsignelser, vi får gennem opstandelsen

Billede
en ung kvinde i kørestol giver et knus

Præsident Susan W. Tanner, tidligere hovedpræsident i Unge Kvinder, har vidnet om vigtigheden af opstandelsen og sagt:

Billede
Præsident Susan W. Tanner

Disse hellige legemer, som vi er så taknemmelige for, lider under naturlige begrænsninger. Nogle fødes med et handicap og nogle lider med smerter på grund af sygdom hele deres liv. Når vi ældes, oplever vi alle, at vores legeme gradvist begynder at svigte. Når det sker, længes vi efter den dag, hvor vores legeme vil blive helbredt og raskt. Vi glæder os til opstandelsen, som Jesus Kristus gjorde mulig … Jeg ved, at gennem Kristus kan vi opleve en fylde af glæde, der kun er tilgængelig, når ånd og grundstof er uadskilleligt forbundet (se L&P 93:33). (»Legemets hellighed«, Liahona, nov. 2005, s. 15)

Billede
ikon, eftertanke

Eftertanke i forberedelse til klassen

Hvordan kan det at have et vidnesbyrd om opstandelsen hjælpe jer til at håndtere livets udfordringer med større håb og mod?

Afsnit 3

Hvad kan jeg gøre for at blive bedre beredt til at møde Gud?

Flere år efter, at Alma og Amulek havde undervist i Ammoniha, drog de på endnu en mission, denne gang til de frafaldne zoramitter. Alma og Amulek begyndte at vinde indpas blandt den mere ydmyge del af folket. Efter Amulek havde belært folket om at vende sig til Jesus Kristus og tro på hans forsonings kraft, tilskyndede han dem til at berede sig til at møde Gud.

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Tænk over, hvad I kan gøre for at blive bedre forberedt på at møde Gud, mens I læser Alma 34:32-34.

Billede
kvinde grubler

Præsident Henry B. Eyring fra Det Første Præsidentskab har talt om vigtigheden af i dag at berede sig på at møde Gud og sagt:

Billede
Præsident Henry B. Eyring

Der ligger en fare i ordene en dag, når det, de betyder, er »ikke i dag«. »En dag vil jeg omvende mig.« »En dag vil jeg tilgive ham« …

Skrifterne tydeliggør faren ved udsættelse … Dagen i dag er en kostbar gave fra Gud. Tanken »en dag vil jeg« kan berøve jer tidens muligheder og evighedens velsignelser (»I dag«, Liahona, maj 2007, s. 89)

Da Alma den Yngre tjente folket i landet Zarahemla, stillede han mange tankevækkende spørgsmål for at få dem til at overveje, hvad de skulle gøre for at forberede sig på at stå i Guds nærvær (se Alma 5).

Billede
ikon, studie

Forbered jer til klassen

Læs Alma 5:15-17, 19, 27, 33 og tænk over, hvordan I ville besvare Almas spørgsmål.

Billede
ikon, nedskriv

Nedskriv jeres tanker

Når I har tænkt over Almas spørgsmål, så overvej, hvordan I kan besvare følgende spørgsmål fra præsident Oaks: »Hvis [I] vidste, at [I] skulle møde Herren i morgen – fordi [I] kunne se, at [I] skulle lide en tidlig død, eller fordi han kom uventet – hvad ville [I] da gøre i dag?« (»Forberedelse til Kristi andet komme«, Liahona, maj 2004, s. 9).

Udskriv