Institut
Lektion 17, Lærerens hæfte: Tilhører Herrens Kirke


»Lektion 17, Lærerens hæfte: Tilhører Herrens Kirke«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte, 2021

»Lektion 17, Lærerens hæfte«, Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog, Lærerens hæfte

Lektion 17, Lærerens hæfte

Tilhører Herrens Kirke

Ligesom Jesus Kristus gjorde med sine følgere i Palæstina, organiserede han sin kirke blandt nefitterne og lamanitterne. Han valgte tolv disciple og gav dem præstedømmemyndighed til at lede sin kirke. Denne lektion vil give eleverne mulighed for at fokusere på nadveren og finde ud af, hvordan de kan gøre den til en mere meningsfuld oplevelse med større fokus på Kristus. De kommer også til at finde ud af, hvad de kan gøre for at hjælpe andre med at føle tilhørsforhold og kammeratskab i deres menigheder og grene.

Forslag til undervisningen

Jesus Kristus indfører nadveren og befaler, at folk mødes ofte, og forbyder desuden ingen fra at deltage.

Vis følgende billede frem, og mind eleverne om, at Jesus Kristus som en del af sin tjeneste blandt nefitterne og lamanitterne tildelte præstedømmemyndighed til sine tolv disciple og organiserede sin kirke (se 3 Ne 11:18-22; 12:1; 18:5, 37; 26:17-21).

Billede
Kristus med de tre nefitiske disciple, af Gary L. Kapp

Gør opmærksom på, at selv om der er mange aspekter af Kirken, som vi kan lære mere om, så fokuserer denne lektion blot på to aspekter. Vis følgende spørgsmål, og bed eleverne om at vælge det spørgsmål, som de helst vil undersøge nærmere:

  • Hvad kan jeg gøre for, at nadveren bliver en mere meningsfuld del af min kirkeoplevelse?

  • Hvordan kan jeg hjælpe med at skabe en mere hjertelig og inkluderende oplevelse i kirken for alle?

Gør vores undervisning og læring bedre

Samtaler og opgaver i små grupper kan hjælpe eleverne til en dybere forståelse. Hvis man deler sig op små grupper, kan det ofte give et større antal elever mulighed for at deltage og give et trygt miljø, hvor de kan udveksle tanker, følelser og oplevelser med hinanden. Små grupper kan også hjælpe elever med at udvikle sociale og kommunikative færdigheder. For at kunne hjælpe eleverne med at få en meningsfuld oplevelse i små grupper kan det være en hjælp at stille følgende til rådighed: (1) ressourcer såsom citater, taler fra generalkonferencer på skrift eller materiale til uddeling, (2) klare instruktioner og tankevækkende spørgsmål og (3) rigeligt tid til at diskutere.

Lad eleverne danne små grupper (tre til fire personer per gruppe) sammen med dem, der har valgt samme spørgsmål. Giv hver gruppe det uddelingsmateriale, som hører til deres spørgsmål. (Begge uddelingsmaterialer findes nederst i denne lektion). Bed eleverne om at bruge spørgsmålene og ressourcerne på uddelingsarkene til at få en meningsfuld diskussion. Mens grupperne diskuterer, kan det være en god ide at bevæge sig rundt i rummet og tilbyde vejledning og støtte, hvor der er behov for det.

Når grupperne har haft god tid til at drøfte deres emne, lader du eleverne dele nogle af de principper med klassen, som de har lært af Frelserens undervisning af folket. Det kan være nyttigt at fokusere på et emne i nogle minutter og så gå videre med det næste emne.

Eleverne kan finde frem til principper som følgende:

  • Når vi deltager i nadveren, vidner vi for vor himmelske Fader, at vi er villige til altid at huske på Jesus Kristus og adlyde hans bud.

  • Når vi deltager i nadveren og tilstræber altid at huske Jesus Kristus, har vi Helligånden med os.

  • Herren befaler os at være hjertelige og inkluderende over for alle Guds børn og hjælpe dem med at komme til ham.

Efterhånden som I kommer frem til principperne, kan du bede eleverne om at skrive dem på tavlen. Overvej at bede eleverne om at dele de tanker og spørgsmål, de måtte have om nogen af disse principper.

Vis følgende spørgsmål, og bed eleverne om at vælge et eller begge, som de skal tænke videre over. Du kan opmuntre eleverne til at skrive de tanker og indtryk ned, som kommer til dem.

  • Hvad kan jeg gøre for at forberede mig på at deltage i nadveren og gøre den til en mere meningsfyldt oplevelse med større fokus på Kristus?

  • Hvad kan jeg gøre for at hjælpe andre til at føle sig velkommen og hjemmehørende i Jesu Kristi Kirke?

Til næste gang

Lad eleverne tænke over nogle af de tilstande i verden omkring dem, som kan gøre det svært at efterleve evangeliet. Giv eleverne opmuntring til at studere forberedelsesmaterialet til næste lektion. Her skal de være opmærksomme på, hvad de kan lære af de eksempler, som de folk i Mormons Bog, der stræbte efter at leve retfærdigt på trods af at befinde sig i et ugudeligt miljø, viste.

Velsignelser ved nadveren

Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lektion 17

Instruktioner til ordstyrere

Brug følgende instruktioner til at fremme en drøftelse blandt medlemmerne af din gruppe. Tilskynd alle medlemmerne af din gruppe til at deltage. Ingen må føle sig presset til at dele sine tanker.

Hvad kan jeg gøre, for at nadveren bliver en mere meningsfuld del af min kirkeoplevelse?

Gennemgå 3 Nefi 18:6-12; 20:8–9 og lærdommene fra ældste David A. Bednar og D. Todd Christofferson i afsnit 2 af forberedelsesmaterialet. Tal derpå om følgende spørgsmål:

  • Hvad vidner vi om over for vor himmelske Fader, når vi deltager i nadveren?

  • Hvordan kan nadveren føre os tættere på Frelseren? Hvordan er dit liv anderledes, når du fokuserer mere på Jesus Kristus, og når du føler dig tættere på ham?

  • Hvordan bør nadveren ifølge ældste Bednar og Christofferson påvirke vores liv og karakter hver uge? Er nogen villig til at vidne om disse velsignelser ud fra sine egne oplevelser?

  • Hvad har været den største hjælp til at gøre nadveren til en mere betydningsfuld oplevelse med større fokus på Kristus?

Velsignelser ved nadveren

Billede
uddelingsmateriale

Byd alle folk velkommen i Kirken

Lærdomme og læresætninger i Mormons Bog – Lektion 17

Instruktioner til ordstyrere

Brug følgende instruktioner til at fremme en drøftelse blandt medlemmerne af din gruppe. Tilskynd alle medlemmerne af din gruppe til at deltage. Ingen må føle sig presset til at dele sine tanker.

Hvordan kan jeg hjælpe med at skabe en mere hjertelig og inkluderende oplevelse i kirken for alle?

Du kan overveje at indlede gruppediskussionen med at påpege nogle årsager til, at folk måske ikke føler sig inkluderede i deres menighed eller gren. Brug lidt tid på at gennemgå 3 Nefi 18:22-25 og udtalelsen fra søster Carol F. McConkie i afsnit 3 af forberedelsesmaterialet. Tal derpå om følgende spørgsmål:

  • Hvilke lærdomme og principper fra disse vers synes I, at det er vigtigt, at alle medlemmer af Kirken forstår? Hvorfor?

  • Hvad gør mest indtryk på jer ved søster McConkies udtalelse? Hvad tror I, det vil sige at »se [andre] gennem kristuslignende øjne«?

  • Hvilke eksempler fra Frelserens liv viser hans ønske om at være hjertelig og inkluderende over for alle Guds børn uanset deres livsomstændigheder?

  • Hvordan kan vi følge Frelserens eksempel om at være mere inkluderende og hjertelige over for medlemmer og besøgende, som deltager i vores menigheder og grene? Hvad har folk gjort, som har hjulpet jer til at føle jer inkluderet og velkommen i kirken?

Byd alle folk velkommen i kirken

Billede
uddelingsmateriale 2

Udskriv