2007
Kysymys ja vastaus
Kesäkuu 2007


Kysymys ja vastaus

”Olen palannut kirkkoon ja yrittänyt aloittaa elämäni alusta tehtyäni joitakin virheitä, mutta pelkään lankeavani uudelleen. Kuinka voin voittaa pelkoni?”

  • Voita pelkosi lankeamisesta ponnistelemalla eteenpäin kaidalla ja kapealla polulla.

  • Noudata Jumalan sanaa, joka on pyhissä kirjoituksissa ja myöhempien aikojen profeettojen opetuksissa.

  • Palvele Jumalaa, pyri tuntemaan Hänen rakkautensa ja tee parannus, jotta Vapahtaja voi vahvistaa sinua.

  • Älä välitä ihmisistä, jotka pilkkaavat sinua siksi, että toimit oikein.

Liahona

Et ole yksin haasteesi kanssa. Me kaikki teemme virheitä ja me kaikki voimme langeta, ellemme ole varovaisia. Voit löytää joitakin vastauksia kysymykseesi Ensimmäisen Nefin kirjan luvusta 8, Lehin näyn kuvauksesta. Seuraavassa on joitakin Lehin näkemiä asioita, jotka voivat auttaa sinua:

Hän näki ihmisten ponnistelevan eteenpäin kaidalla ja kapealla polulla eli yrittävän olla uskollisia, mutta jotkut heistä ”kulkivat pois ja joutuivat hukkaan” (jae 23). Jotkut pääsivät elämän puulle, mutta sitten he ”olivat häpeissään niiden tähden, jotka ivasivat heitä; ja he lankesivat kielletyille poluille ja joutuivat hukkaan” (jae 28). Toiset onnistuivat. He ”ponnistelivat tietään eteenpäin pitäen jatkuvasti kiinni rautakaiteesta, kunnes [he] tulivat perille ja lankesivat maahan ja nauttivat puun hedelmää” (jae 30). Puun hedelmä kuvaa Jumalan rakkautta – Jeesuksen Kristuksen sovituksen siunauksia.

Pane merkille, mitä he tekivät onnistuakseen. Sinäkin voit voittaa lankeamisen pelkosi, jos teet samoin.

  1. 1. Ponnistele eteenpäin. Nefi selittää: ”Teidän täytyy ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa, niin että teillä on täydellinen toivon kirkkaus ja rakkaus Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Ja nyt, jos te ponnistelette eteenpäin kestiten itseänne Kristuksen sanalla ja kestätte loppuun asti, katso, näin sanoo Isä: Te saatte iankaikkisen elämän.” (2. Nefi 31:20.)

  2. 2. Pidä lujasti kiinni rautakaiteesta. Nefi sanoi, että rautakaide on ”Jumalan sana; eikä kukaan, joka kuulisi Jumalan sanaa ja pitäisi siitä kiinni, koskaan hukkuisi, eivätkä vastustajan kiusaukset ja palavat nuolet voisi voittaa eikä sokaista heitä eksyttääkseen heidät tuhoon” (1. Nefi 15:24).

  3. 3. Nauti puun hedelmää. Puun hedelmän nauttiminen tarkoittaa Jumalan rakkauden tuntemista elämässäsi. Voit rukoilla, että tuntisit tuon rakkauden, ja voit tehdä parannuksen, jolloin sovitus voi olla siunaukseksi elämässäsi.

  4. Älä välitä niistä, jotka pilkkaavat sinua siksi, että toimit oikein. Lehin unessa ne, jotka kiinnittivät huomiota pilkkaaviin ihmisiin suuressa ja avarassa rakennuksessa, lankesivat pois. Rakennus kuvaa maailman ylpeyttä ja uskonkäsityksiä. Koska rakennuksella ei ollut perustusta, ”se sortui, ja sen sortuminen oli tavattoman suuri” (1. Nefi 11:36). Maailman ylpeys on ohimenevää; oikein tekeminen tuo sinulle siunauksia ikuisesti.

Näiden neljän kohdan mukaan toimiminen auttaa sinua rakentamaan elämäsi Jeesuksen Kristuksen evankeliumin perustukselle, ”joka on varma perustus, perustus, jolle rakentaessaan ihmiset eivät voi sortua” (Hel. 5:12).

Lukijat

Kolme vuotta sitten olin poissa kirkosta. Sydämeni tuli surulliseksi virheideni tähden, ja päätin palata kirkkoon. Pelkäsin lankeavani erheeseen, joten päätin polvistua ja tehdä jotakin, mitä en ollut tehnyt pitkään aikaan: rukoilla taivaallista Isäämme. Pyysin Häntä auttamaan minua jättämään kiusaukset, niin ettei paha saisi sijaa sydämessäni, koska se tuhoaa rauhani ja murehduttaa sieluani. Panin luottamukseni Herraan, että Hän valaisisi tieni. Nyt minulla on rauha sydämessäni. Jos tunnet surua syntiesi ja virheidesi takia, lue 2. Nefi 4:17–35.

Vanhin John Sanchez, 21, Piuran lähetyskenttä, Peru

Meitä saatetaan kiusaukseen ja me teemme virheitä päivittäin, vaikka olemmekin kirkossa. On kuitenkin tärkeää, että me teemme vilpittömän parannuksen siitä, mitä olemme tehneet, ja taistelemme jatkuvasti kiusausta vastaan ja ennen kaikkea olemme kelvollisia ja rukoilemme jatkuvasti pyytäen taivaallista Isäämme auttamaan, koska Hän ei unohda meitä milloinkaan. Jos me todella haluamme muuttua, Hän auttaa meitä, koska Hän rakastaa meitä valtavasti.

Denise E., 18, Rancagua, Chile

Kun olet peloissasi, rukoile, paastoa ja tutki etenkin pyhiä kirjoituksia. Niissä on Herran sana ja niissä on vastaukset kysymyksiimme. Muista, että Herra ei anna mitään käskyjä valmistamatta meille keinoa toteuttaa niitä. Ja Hän rakastaa meitä niin paljon, että Hän antaa meille anteeksi, kun me teemme parannuksen.

Ana A., 16, Falcón, Venezuela

Vuodata pelkosi lankeamisesta julki omissa rukouksissasi. Lue päivittäin pyhiä kirjoituksia saadaksesi tietoa evankeliumista ja tunteaksesi Hengen. Osallistu jokaiseen mahdolliseen kirkon kokoukseen, temppelimatkaan ja toimintaan, jotta voit tuntea Henkeä mahdollisimman paljon. Sinun lienee myös viisasta pyytää neuvoa piispaltasi ja vanhemmiltasi.

Jaclyn B., 17, Kansas, USA

Ensiksi, meidän täytyy ymmärtää, että taivaallinen Isä rakastaa meitä silloinkin, kun olemme langenneet. Tärkeää on nousta ja jatkaa yrittämistä. Toiseksi, ymmärrä, että masennus on Saatanan työkalu, jolla hän estää meitä saavuttamasta todellista onnea, joka voidaan löytää vain Jeesuksen Kristuksen evankeliumista. Yksi Paholaisen parhaita juonia on pitää huomiomme keskittyneenä menneisiin synteihin tai virheisiin ja pelkoon niiden toistumisesta tulevaisuudessa. Sellainen ajattelu vain estää meitä siirtymästä eteenpäin ja kehittymästä paremmiksi. Lopuksi lainaus, jonka mukaan itse elän: ”Älä anna epäonnistumisen pelon estää yrittämistä.” Me olemme taivaallisen Isämme lapsia, ja Hänen avullaan me onnistumme.

Chad C., 20, Utah, USA

Tiedän, miltä sinusta tuntuu. Minä olen tullut takaisin kirkkoon ja osallistun nyt aktiivisesti kaikkeen kirkon toimintaan lähetystyö mukaan lukien. Yksi opetuksista, jotka olen oppinut, on uskoa lujasti Jeesukseen Kristukseen. Jos me uskomme Häneen, pysymme paremmin vahvoina. Tiedän, että Jeesus Kristus on ainoa varma perustuksemme, kuten kohdassa Hel. 5:12 sanotaan.

Cheenee L., 17, Bulacan, Filippiinit

Taivaallinen Isämme rakastaa meitä ja ymmärtää meitä. Hän tietää, ettemme ole täydellisiä vaan alttiita lankeamaan. Tiedän, että taivaallinen Isäni rakastaa minua ja antaa minulle pyhien kirjoitusten, rukouksen ja paaston avulla voimaa kestää. Kun me lankeamme, meidän pitää aina nousta taas pystyyn.

Celeste S., 20, Oslo, Norja

Vastaukset eivät ole kirkon virallisia opillisia lausuntoja, vaan ne on tarkoitettu avuksi ja avartamaan näkemystä.

Kuva

”Liittojesi voima on suurempi kuin kiusauksen voima. Älä anna menneiden virheiden pelon heikentää päättäväisyyttäsi tehdä parannus ja hylätä ne. Muista! Jumala on luvannut pelastaa sinut ’vainoojien käsistä, [vapauttaa sinut] vihollisen vallasta’ (Ps. 106:10).”

Vanhin Jeffrey R. Holland kahdentoista apostolin koorumista, ”Mitä toivoisin jokaisen uuden jäsenen tietävän – ja jokaisen pitkäaikaisen jäsenen muistavan”, Liahona, lokakuu 2006, s. 14.

Tulosta