2007
Muista
Kesäkuu 2007


Yhteinen tuokio

Muista

”Jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan” (Joh. 3:5).

Mikä on mielestäsi tärkein sana sanakirjassa? Presidentti Spencer W. Kimball (1895–1985) sanoi, että tärkein sana on kenties muistaa. Hän sanoi, että suurin tarpeemme on muistaa (ks. ”Korotuksen ympyrät”, Uskonnollisten kasvattajien vastuullinen tehtävä, 1978, s. 28).

Mormonin kirjan profeetta Helaman tiesi, kuinka tärkeää on muistaa. Hän kehotti poikiaan Nefiä ja Lehiä muistamaan pitää Jumalan käskyt. Hän pyysi heitä muistamaan ne suuret miehet, joiden mukaan he olivat saaneet nimensä. Hän pyysi heitä muistamaan profeettojen sanat. Ennen kaikkea hän pyysi heitä muistamaan, että Jeesus Kristus tulisi lunastamaan maailman. Helaman sanoi: ”Poikani, muistakaa, muistakaa, että teidän on rakennettava perustuksenne meidän Lunastajamme kalliolle, hänen, joka on Kristus, Jumalan Poika” (Hel. 5:12; ks. myös jakeet 5–9).

Nefi ja Lehi muistivat isänsä opetukset. He olivat urhoollisia miehiä, jotka pitivät Jumalan käskyt koko elämänsä ajan.

Me menemme joka sunnuntai sakramenttikokoukseen nauttimaan sakramentin. Se on aikaa muistaa kasteenliittomme. Kun pappi siunaa sakramentin, me kuulemme hänen sanovan: ”Muistamaan hänet aina ja pitämään hänen käskynsä” (OL 20:77, kursivointi lisätty).

Uskosi kasvaa, kun teet kasteenliiton. Kun sinut on kastettu ja konfirmoitu, sinun on muistettava pitää kasteenliittosi koko elämäsi ajan. Uskosi kasvaa edelleen, kun muistat Jeesuksen Kristuksen.

Toiminta

Liimaa sivu Y4 kartongille ja leikkaa kuvat irti. Pane ne alassuin. Käännä kaksi kuvaa. Jos ne ovat pari, pane ne pinoon ja kokeile uudelleen. Elleivät ne ole pari, käännä ne taas alassuin ja anna seuraavan henkilön kääntää kaksi kuvaa. Yritä muistaa, missä kukin kuva on. Jatkakaa pelaamista, kunnes kaikille kuville ja sanalle muista on löytynyt pari.

Ideoita yhteiseen tuokioon

  1. 1. Kirjoita kohdan Joh. 3:5 jokainen sana erilliselle paperilapulle ja jaa laput lapsille. Pyydä lapsia lukemaan sanat satunnaisessa järjestyksessä ja kysy heiltä, mistä kohta saattaisi kertoa. Selitä, että sellaiset avainsanat kuin vedestä, Hengestä ja pääse voisivat auttaa heitä. Kun lapset arvaavat oikein, että kohta kertoo kasteesta, anna heille kohdan viite ja auta heitä panemaan sanat oikeaan järjestykseen. Lukekaa kohta muutamaan kertaan yhdessä. Pyydä viikkoa aikaisemmin muutamaa lasta kertomaan lyhyesti, mitä heidän nimensä merkitsee tai miksi heidän vanhempansa valitsivat juuri ne nimet. Kun lapset ovat kertoneet, kysy lapsilta, mitä tarkoittaa ottaa päälleen Kristuksen nimi. Johda keskustelua Kristuksen nimen päälleen ottamisesta. Valmistaudu esimerkein, kuten että lähetyssaarnaajilla on nimilapussaan Jeesuksen Kristuksen nimi, koska he ovat Hänen edustajiaan.

  2. 2. Jaa Alkeisyhdistyksen lapset kahteen ryhmään. Pyydä ensimmäistä ryhmää etsimään pyhien kirjoitusten kohta, joka kertoo, kuka on jumaluuden kolmas jäsen. Pyydä toista ryhmää etsimään pyhien kirjoitusten kohta, joka kertoo, mikä on evankeliumin neljäs periaate ja toimitus. Jos he tarvitsevat vihjeen, muistuta heitä siitä, että uskonkappaleet ovat Kallisarvoisessa helmessä. Kerratkaa ensimmäinen ja neljäs uskonkappale. Kerro lapsille, että on vaikeaa selittää täsmälleen, miltä Henki tuntuu. Pyydä yhtä vanhemmista lapsista lukemaan Joh. 14:26. Kehota lapsia kuuntelemaan, millä toisella nimellä Pyhää Henkeä kutsutaan (Puolustaja). Tuo esiin eri tapoja, joilla Pyhä Henki on Puolustaja.

Tulosta